AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
45.371

Motorras X5 d -08

Sida 3 av 4
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tack för uppdatering.

Att låta en motor stå på tomgång i 30 min för att varmköra i -25 grader är ingen en modern diesel gillar, speciellt om den har partikelfilter...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
se där, det verkar sannolikt finnas någon yttre händelse som har orsakat haveriet.
(men att låta den gå på tomgång orsakar inga haverier!)
Det märkliga är ju om haveriet på ett eller annat sätt är oljerelaterat, brist på olja eller för lågt oljetryck, så borde TS ha fått någon varning innan det havererar..?
zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
Ulf530: I teorin så kan det vara så att om vevhusventilationen frusit så byggs ett tryck upp i motorn detta kan medföra att olja trycks in i insuget och vidare in i cylindern, eftersom olja inte komprimeras så kan det orsaka en otroligt hög belastning på vevstakar och lager. Om trycket blir nog högt brister oljefilmen mellan lager och vevaxel och en lagerskada inträffar.
Detta är ingenting som man kan märka förrän lagerskadan blir större.
I detta fall kan det vara en trolig orsak, det lär väl visa sig.

hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Inget du skriver som jag inte förstår men jag har väl all rätt att ha en åsikt? Ingen som har trimmat bilen, fuskat med service och motorn havererat skulle erkänna det på ett forum. Ligger i sakens natur. Du är säkert ärligt och det du säger stämmer men jag har trots det rätten att ha en åsikt på ett forum. Om man inte gillar det så posta inte på ett öppet forum.

Låter lite skumt att den skulle frysa så snabbt som en timme efter att den körts. Hur som helst inte kul med havererad motor. Hoppas det löser sig.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Zertman för en bra förklaring (jag är tacksam för att jag aldrig har haft behov av att sätta mig in i problematiken med frusen vevhusventilation.)
Då är det väl med stor sannolikhet bara att konstatera att det beror på en yttre händelse = frusen vevhusventilation (?).
Det kan man ju i sig tycka är en svaghet i konstruktionen men det är ju även någonting man själv som ägare har goda möjligheter att motverka eller åtminstone att upptäcka innan haveriet är ett faktum.
(liknande eller andra problem och svagheter vid sträng kyla finns ju på mängder av olika fabrikat/bilmodeller.)
Trots allt mycket tråkigt när följderna blir så dramatiska, för TS och för andra.
Men det är ju inget konstruktionsfel i själva motorn, alltså inte typ något med lager, vevaxel, motorblock, oljesmörjning eller liknande.
Som jag sade tidigare, det är mycket osannolikt att motorn havererar vid 16 000 mil utan någon yttre orsak.
Ulf530:Du hävdar att VV inte är ett konstruktionsfel ??

Dessutom att massor av andra märken även har detta felet.

Förra vintern hade Bmw verkstäder slut på nya kit av vv pålager runt omi Sverige.
Tror inte Volv,Audi,Mercedes,VW ficksluta på lagret !

VV saken är ett känt faktum däremot inte bara härpå AP utan i hela världen,bara att söka ock läsa om det på ex Google.

Men härpå AP är förnekelsen stor när det gäller brister hos Bmw.
AP-maffian skall man inte stöta sej med för då är man rökt för all framtid på forumet.
Mi
97
Michael530
530iT -07
Jag håller med Alex84, felkonstruktionen av vv på vissa modeller är uppenbart ett större problem för BMW än för andra biltillverkare.
Har själv råkat ut för frusen vv på vår 530 och fick vänta 2! månader på delar pga att delarna var slut. Bytte delarna själv och kan bara konstatera att vv-konstruktionen är som gjord för invändig isbildning!
Vilka andra bilmärken kräver de förebyggande åtgärder som beskrivs här på forumet för att kunna användas vintertid.
Exempel på åtgärder jag läst om på forumet är: isolerskivor i grillen, lägre hastighet för minskad avkylning samt lägsta möjliga kupévärme för att minska värmeavledningen från motorns kylsystem. Skrattretande tycker jag.
Nu väntar bilbyte till en bil som även kan användas i minusgrader.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ulf530: Det kan man ju i sig tycka är en svaghet i konstruktionen men det är ju även någonting man själv som ägare har goda möjligheter att motverka eller åtminstone att upptäcka innan haveriet är ett faktum.

En BMW som talar om:
när ägaren ska fylla bensin
när ägaren ska fylla olja
när ägaren ska fylla spolarvätska
när ägaren ska fylla kylvätska
när någon i bilen inte har bältet påsatt
när någon dörr är på glänt
när nyckel inte befinner sig i kupén
när temperaturen är under +3 grader
när något däck slirar 0,2 grader av ett varv
osv.

Ska den då inte tala om när det är frysrisk i VV?

Ulf530 Har bestämt sig för att TS är orsaken till att motorn rasat, det gäller bara att hitta orsaken!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Borde inte ett konstruktionsfel göra att alla bilar drabbas? Jag har haft 3st M54or (som ska vara den som är mest drabbad) och aldrig haft något sådant fel trots -20 grader sista två vintrarna. Bilarna har stått utomhus jämt.

-------
//Lövet
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
@Hybris: Tycker också att du hade lite väl konspiratorisa idéer. Tänkte bara nämna att det med säkerhet inte lär vara bensin i tanken. Du hade fel när du skrev att man inte kan tanka diesel i en bensinare men att man kan göra tvärtom. Det gäller uppenbarligen 530D och X3 2.0D från 2007 så den här X5 08:an bör ha samma system som gör att man inte får in en bensinpicka i tankröret: Länk

Jäkla fiffig lösning tycker jag som är ingenjör :)

VV är väl (som många andra fel...) enormt uppblåst på autopower.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Min bil har stått ute och startats i mycket sträng kyla senaste två åren. Även stängts av och startats igen etc. Inga som helst problem. Gått som en klocka även i -30 minus. Startar utan problem efter en hel natt i 30 minus. Men kanske haft tur? BMW hårdtestar sina bilar i Arvidsjaur. En X5 havererar och BMWs dieselsexor är skit? Klarar inte minus? Lägg av!!! Dumheter! Steaman har haft otur med kärran och trist att höra. Men den första jag hört talas om...

Skall jag berätta hur många Volvo jag sett på E4an som står och brinner bredvid vägen?
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Ledsen men bensinslangen passar utmärkt på en X5 diesel... Finns inget som hindrar dig att tanka bensin!
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Intressant att det var 150000 fall där man tankat bensin i en diesel i England under ett år... Inte relaterat till tråden i sig men till diskussionen kring bensin i diesel..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas: Jag har funderat på samma sak, två M54 utan tendens till frysning. Kan hålla med om att det eventuellt är ett konstruktionsfel, men något samband med handhavande måste det ha eftersom alla inte drabbas.

//Bjersér
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Länk

Systemet meddelades som standard på alla BMW dieslar from januari 2009. Jag har en X3 från april 2007 och det fanns tydligen också redan 2007 på 5-serien.

"Munich - BMW today announced that it will be the first automobile manufacturer to equip all of its European and North American diesel-powered vehicles with an “Incorrect Fuelling Protection System”. The innovative system stops cases of an unaware or distracted driver from dispensing gasoline into a diesel models tank. "

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Iofs en engelsk länk men det verkar som att i princip de flesta modellerna från december 2007 ska ha den där finessen. hybris, har du testat att du får in bensinpickan eller har du en 2008 byggd innan årsskiftet 2007-2008?

Länk

Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
@hybris

Ja berätta gärna hur många brinnande volvos du sett längs e4:an..
De brinner kanske för att man kört dem för långt på ett år?
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
tre gånger har jag sett Volvo som står och brinner på E4an. Tror det var V70 alla gånger.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Har inte testat slangen på min men känner en som tankat bensin i sin X5a och det var en 2010. Så verkar som det går eller så sitter inte systemet i bilarna? Får väl prova när man är på macken (utan att fylla på...) ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.