|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Har du servat den hos en aukt BMW åf? Om inte kan jag förstå om dom inte vill ersätta något. Men i annat fall tycker jag det är ett bra sätt att förlora en trogen BMW kund! Skicka ett brev till VD och förklara situationen. Hybris En bil med långa körintervall mellan kallstarterna och som gått landsväg de som slit minst som i TS fall. |
|
| Ja jag vet hur en bil slits. Men så många mil är trots allt väldigt mycket på ett år. Det är min poäng. Inte om den gått många korta eller långa sträckor. | |
|
Gällande tankat bensin. Ring ett försäkringsbolag och fråga hur ofta det sker med Dieselbilar. Du kommer bli mörkrädd... Så tro mig det sker ganska ofta. Ofta kommer folk på det men tyvärr körs många bilar en sträcka. Denna typ av saker kan påverka en beggad bil som du inte har en aning om hur den körts eller tankats. Så faktiskt inte så korkat som du tror... Utlånade bilar eller i familjer med både bensin och diesel där den ena mest kör bensin är profilen. Tanka diesel i bensinkärra är mindre farligt och dessutom mycket svårt då dieselslangen inte passar i bensinbilen. Men tvärtom passar... ;-) |
|
|
Gällande kvalitet så har jag märkt att VW och Mercedes blivit katastrof. Audi är "ok". BMW har varit stabila under alla år jag ägt olika kärror. Inte blivit sämre utan snarare bättre jämfört med konkurrenterna. Nybilsägandetester är BMW fortfarande på topp tre vilket jag förstår. Då skall man tänka på att en BMW ägare betalar med för sina nya bilar än många konkurrenter så man är lite extra grinig på detaljer. Jag är pedant och hatar småfel. Har givetvis haft småfel på min X5 men alltid lösts på garanti och utan problem. Min 1-serie har inte haft några problem alls men bara körts två år. Hoppas att min 1M som kommer i veckan är problemfri den med. Hur som helst mycket trist med din motor. Försök skriva till BMW Sverige och be dem agera. De borde vilja undvika dålig press och köra lite goodwill. De brukar vara bra men har du en dålig ÅF kan det bli trist. |
|
|
Du kan inte jämföra en motor med en människokropp! En motor har inget tidsbegrepp och behöver inte vila. En varm motor är i ett fortfarighetstillstånd och kan fortsätta mil efter mil, så länge bränsle, smörjning och kylning finns. Så om en bil går 20, 200 eller 200 mil utan andra avbrott än påfyllning av bränsle och eventuellt smörjmedel, är ovidkommande. Självklart förutsätter det att inga problem uppstår vilket det sällan gör på en modern bil. Så det är större sannolikhet för motorhaveri efter 9000 Mil, om de är fördelade på 5 år än 1 år. |
|
|
Om det hade varit ett fabrikationsfel på motorn, eller någon typ av fel i tillverkningen, så hade haveriet sannolikt inträffat mycket tidigare än 16 000 mil. Jag tror fortfarande att haveriet på ett eller annat sätt (sannolikt) beror på den mänskliga faktorn och/eller pga av någon plötslig yttre händelse. |
|
|
Hade inte Mercedes något fel transmissions delen ( kam-axlar ) i sin motor? Lika med Audi´s hydraliska spännare för kam-kedjan på 2,4 resp 2,7lit motorerna där de små oljekanalerna blir täta för minsta lilla flaga och trycket faller och kedjan kuggar över,mao ett fabrikationsfel på en detalj i motorn som inte uppstår vid 1,2,3,4,5000 mil utan i regel när garantin gått ut. Så att sannolikheten som det spekuleras i tråden om miltal osv inte kan vara utan...stämmer inte dock ! En motor som körs längre sträckor slits mindre än en som går kortare sträckor,inget snack om den saken. Varför? Mindre kallstarter som sliter på motor-delarna mm. Ett verifierat faktum helt enl steaman´s senaste inlägg. |
|
|
@hybris Om den går långt på ett år eller uppdelat på 3 år spelar väl ingen roll så länge erforderlig service är utförd? Eller vad/hur menar du? |
|
|
Alex: Mercedes har fel på härdningen av kugghjul i balansaxlarna på motorerna 280 och 350. Audi måste du ha fått lite om bakfoten för 2.7an har ingen kamkedja (om det är bensin du pratar om). Däremot så ringer en liten klocka att det hänt några gånger på 3.2 motorer. ------- //Lövet |
|
|
Ja jag är osäker om 2,7an har denna drivning "lövet" men 2,4 och 3,2 är verifierat i alla fall. Länk Länk |
|
|
Jo, de där trådarna har jag sett. Det är samma fall man hänvisar till hela tiden här från AP så jag tror inte problemet är sådär jättestort. 2.7an (gamla bensinturbon) har kamrem. Den har dock sin beskärda del av fel ändå med sprickor i grenrör och utslitna turboaggregat som "höjdpunkter". Plus 1.5 liter milen i förbrukning blandad körning - lågt räknat. ------- //Lövet |
|
| Personligen tror jag inte de långa olje bytes intervallerna är bra för motorn i långa loppet. | |
|
Nej det sk longlife systemet är inte något positivt för motorn i längden. Johan B skrev i någon tråd ang filter-systemet i dagens motorer som är riktig låg-budget variant när det kommer till rening av oljan. Tillika att kondens bildas och orsakar rost-angrepp på olika komponenter som lager-ytor etc. Nej max 1500 mil säger jag eller minst 1ggr / år. |
|
| Ha ha ha! Jag upprepar mig igen. Många mil på kort tid kräver givetvis att man är noga med service och underhåll. Mil sliter på bilen. Noteras att jag sade inget om något annat. Jag sade inget om att en bil som gått många mil över många år är bättre än en som gått många på kort tid. Capiche? ;-) | |
|
Mina gissningar: * Dålig service * Körd mycket hårt * chiptrimmad (en av de saker jag skulle misstänka mest) * tillverkningsfel (inte hört om många 3.0d som havererar dock. Finns statistik?) |
|
| Tänkte bara flika in lite, jag har nyligen köpt en merca E 320cdi 4matic 07a suverän bil, mer praktiskt än min 550 så här års :). Måste säga att Mercedes service program är bra mycket mer omfattande än BMW, min bil har servats en gång per år, olja h ar bytts mellan 1500-2000 mil, olja i växellådan byttes vid 4500 mil, BMW byter knappast oljan utan att kunden ber om det själv. Ett väldigt bra betyg av mig att de lägger in oljebyte av låda i service intervallena. Och en 07a med 2 års starclass garanti. Se om jag blir nöjd ;) | |
|
Länk |
|
| Alex84: Vi vet ju ingenting om hur bilen i artikeln har använts. Om den varit trimmad, osv. så det är svårt att dra någon slutsats. | |
|
Spjällen eller de så kallade "Swirl flaps" är en bekant orsak till haveri men här var det väl fråga om ett lagerhaveri? //Bjersér |
|
|
Hybris : Vad är det i det jag skrivit som du inte förstår ? Bilen ifråga är regelbundet servad, har inte varit chipstrimmad ( inte under min ägo iaf), samt är inte hårdare körd än alla mina tidigare bilar. Nu är en beg motor inköpt och så snart verkstan har tid så blir det ett motorbyte. En teori som framkommit nu är att det kan ha och göra med vevhusventilationen, då haveriet inträffade en dag när det var -25 grader. Händelseförloppet var : Jag kom till en av våra arbetsplatser efter att ha kört 14 mil, stannade av bilen och gick in på kontoret. Efter ca 1 tim så gick jag ut och startade bilen och lät den gå på tomgång ca 25 min. När jag sedan backade ut och skulle åka iväg så tvekade motorn till litet grann men fortsatte gå som vanligt jag trodde att det ev. kunde röra sig om en frysning i bränslesystemet och fortsatte min färd, efter ca 3 mils körning så började motorn att knacka och resten är ju historia. När bilen tas inpå verkstan så kommer de att kontrollera om det kommit in olja i insugen viket är ett klart tecken på igentäppt vevhusventilation. Fortsättning följer ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.