|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är lite småsugen på en facelift E46 330 Touring med sportpaket. Funderar lite kring följande; -Fyrhjulsdrift? Bra eller bara onödigt och bidragande till ökad bränsleförbrukning? -Manuell/Automat? Kör på med info! Kör en E39 Touring idag och hur pass mycket lastutrymme tappar jag om jag byter till en E46 Touring? Har även en E46 330Ci som jag kör på sommaren, hur mycket av körglädjen går förlorad när den motorn hamnat i en Touring försedd med automatlåda och ev fyrhjulsdrift? Hade gärna valt en E91 men då blir det typ halva inköpspriset på kredit och då hade den utgiften gärna fått vägas upp av minskade bränslekostnader men det verkar inte realistiskt. | |
|
har haft en 330 touring 2000 manuell sport paket + att den va låg som en padda va enormt rolig att köra (inte över gupp ) ja mindre lastutrymme men stolarna bak går jue att fälla, bränsle förbrukning i stan ca 1.1 landsväg 0.9. är det en faselift du skall köpa så är det antagligen 6 växlad låda = mindre bränsleförbrukning ..... there can be only one |
|
|
Fyrhjulsdriften på E46:an är ganska så primitiv och min mening är att den dödar lite väl mycket körkänsla på en sådan körmaskin som 330:n. Jag hade en manuell 03:a och det var första BMW:n jag faktiskt började längta efter en automat...! I korta ordalag: Vill du har en körmaskin - välj RWD och man Vill du ha en sportig glidare - välj RWD och aut Vill du ha en snabb bil - välj AWD och aut Ett annat tips är att 03 till 05 var modellen i princip oförändrad så skicket är än viktigare här än annars. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius :"Vill du ha en snabb bil - välj AWD och aut" Du var ironisk nu hoppas jag? // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
Klart automatlåda och fyrhjulsdrift dämpar körglädjen till en viss del, men skillnaden mellan en manuell RWD Touring och en motsvarade Coupé är inte värd att nämnas. Saknar min gamla sänka 330i (Touring & manuell), den var en fruktansvärt rolig bil att köra! //Bjersér |
|
|
Tack för alla svar. Verkar som att 4-hjulsdrivna modeller får sållas bort i letandet då! Rauta: Så tänkte jag också... Hur upplevs E91 325i då? I körglädje, jämfört med en 330i E46? |
|
|
Vaddå, ironisk? Jag?!? Ang E91:an så är det en hel annan bil; känns mycket mer "vuxen"att köra - tystare, bekvämare och med klart större baksäte. Men har du kört en E46 330i och sedan hoppar in i en E91 325 blir du besviken; dåligt bottendrag och inte alls den rappa responsen som i E46:an. Kör du mycket landsväg så är E91:an däremot det bästa alternativet. E91 330i är ju en annan sak... E91 325:an är en komfortabel och sportig familjebil - väldigt lätt att tycka om. E46 330:an är en sportbil som går att använda för familjebruk. Själv var jag aldrig vän med inredningen i min E91 325:a, inte direkt ett lyft från E46:an... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag har ägt 330i E46 och har nu en 330i E90 och har kört bägge en hel del på bana. Ingen tvekan om att den sistnämnda är roligare att köra. Den har bättre väghållning och samtidigt bättre komfort. E90 går att köra med mer precision i kurvorna. Motorn hos 330i E90 har mer kraft på höga varv, vilket ger den en roligare, sportigare karaktär. Nu gällde jämförelsen E90 325i mot E46 330i och i den jämförelsen så är motorn i 325i E90 tunn. Vad gäller körglädje får man då väga motor mot väghållning. Det enda jag tyckte var bättre med 330i E46 är motorljudet på låga var, som var mulligare och maffigare än hos 330i E90, men som körmaskin vinner den sistnämnda lätt. Nu återstår bara att invänta F30. |
|
|
Hm! Kikade runt lite på Blocket.se och Mobile.de innan jag läste era sista svar efter att jag skrivit om E90/91 325i. Och det känns ju som att en lämplig bil vore just en 330i E91. Och de ligger ju inte lika högt som en 335i E91 heller. Finns det några kända brister på 330i E90/91 då? Vad bör man tänka på? Känns som att motorn bör vara väldigt pålitlig (så länge som service är skött, men det är ju en förutsättning). En E91 330i med m-paket och navi är ju väldigt lockande. Får försöka provköra en inom kort. Hur är det med automat / manuell låda på dom bilarna? |
|
|
e34briliant, om du inte helt har släppt tankarna på en E46 så har jag eventuellt en till salu, försöker förlika mig med tanken på att skiljas från den. Det är en 03:a, 12000mil, M-sport II, 6vxl, Mystique blå tror jag färgen heter. Pm:a om intresse finns så skickar jag mer info. |
|
|
Vi körde 330CiA innan vår nuvarande. Det enda jag saknar från den bilen är faktiskt just motorn. Tyckte bättre om den och den fungerade även den väldigt bra ihop med automaten. Just ljudet och draget på låga varv vinner över nuvarande 325iA, även om vi har 3-litersvarianten på motorn. Kan inte säga något om 2,5-litersvarianten av 325i för den har jag inte kört. I övrigt vinner E90 alla ronder i min bok. Inredningen med Idrive är, om inte jättesnygg eller modern, lätt att leva med och rätt intelligent uppbyggd. Den är ju i vilket fall modernare än den i E46. Automaten på E90 är ännu något bättre än den i E46 och riktigt trevlig. Nu när jag har kört några bilar med nya 8-stegade lådan så ligger den klart i lä, men den sköter sig alldeles utmärkt och går att ha riktigt kul med i "manuellt" läge. Vi kör snålare med nuvarande bil än den förra, men det är ingen jätteskillnad. I jämn fart är den nya väldigt snål, men med blandad körning är den bara sådär. Nån deciliter per mil snålare än E46an med mitt körschema ungefär. |
|
|
Treo: You've got powerpost! Wiberg: Tack för din input! |
|
| Ha koll efter rost ! har själv en 01a bytt förardörr,framskärm,bagagelucka,bakspoiler i samma veva och resterande dörrar iordning gjorda.. dålig plåt&galv på dom dvs, har en awd/aut , är en halvrapp liten familjebil men den är tööörstig! hade valt bakhjulsdriven manuell om jag valde idag, men samtidigt sjuukt skönt att bara glida och komma fram överallt :) | |
|
Min 6vxl manuella kommer undan med 0.8l/mil på landsväg och 0.85 om jag ekonomi kör till/från jobbet vilket får klasssas som blandad körning. Tycker det är bra siffror med tanke på storlek på motor. |
|
|
Treo: Jag har skickat PM till dig! Uppskattas om du kunde ta dig tid att svara på det.. För övrigt så kan jag tillägga att 330 e46 är den skönaste bil jag ägt.. Ett av mina större misstag var att sälja den.. Men som sagt rosten är ju ett dilemma på dessa bilar.. |
|
|
suntrip, sorry hade missat att du PM:at. Du har mail strax. |
|
| Det ser jag fram emot ;) | |
| Sigge019: Får man fråga vad du snittar på i olika miljöer? | |
| Kör jag blandat 1,4, låååångsträckor Örebro-Stockholm snittade den 1.02 så bilen är törstig men är ju Iofs 3liters 6a med automatlåda samt fyrhjulsdrift ! | |
| Intressanta siffror! Undrar hur mycket 4hjulsdriften bidrar till det... | |
| Faktiskt inte en aning , funderat fram och tillbaka om de är värt soppa kostnaderna och svaret är SJÄLVKLART :) är riktigt skön och köra tar mig fram överallt och är rätt så rapp :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.