|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
samke |
Hej! Då var man Bmw lös. Kollar runt och hittade en lågmilad 535 från 1989. Är det något att ha? Har erfarenhet från 525 och 530, bägge 95:or.. Hur skiljer sig 535 motormässigt från "nya" raka sexan och åttan från 95? Läste i begagnatguiden att motorn i en 535 är relativt slitstark. Ingen som varit och kollat på denna? Länk Ringde och kolla med försäljaren och allt skulle vara i sin ordning sa han. God fortsättning på er! |
|
Hej, Det verkar vara en riktigt fin bil som du har hittat! Blir nästan sugen själv... m30 motorn är väl den mest slitstarka maskin som BMW har tillverkat (jämte m10). Topparna kan behöva en överversyn/renovering vid 20 000 mil, men om man sköter oljebyten och inte pinar motorn kall så håller de länge. /Håkan |
|
|
Hej. Jag har ägt en 535ia 91a o jag kan säga att det är nog den bästa bmw jag ägt. Stark o drift säker motor som tål mycket behandling. Bara att slå till tycker jag. Bilen ser ju fan ny ut ju:))) Mvh Freddan M-killen |
|
samke |
Jo, såna bilar hittar man inte varje dag. Nästan synd att köra den. Känns som att den ska stå på museum. Tror nog ja slår till. Hur är det med förbrukningen? Runt litern hur man än kör eller?:P någon som kanske vet hur det är med eftermontering av diverse utrustning såsom telefon, elstolar m.m.? Finns det kablar fördragna på en så gammal bil? |
| Snåla är de INTE. Runt litern (0.95 - 1.05) kan man komma ner i om man kör försiktigt. Mer normalt är nog mellan 1.2 - 1.3, de är lika törstiga som M5 (3.6 eller 3.8) | |
|
Svensksålda drar något mer än de europeiska i övrigt pga avgasreningen. Min far har 4st E34, den som man åker bäst i på långfärd med förbrukning på ca0,8 L/mil är den Belgien Importerade 530-90, och han ( min far) gasar....och säger att han ska ha den till han inte finns mer. Mvh Jonas Brinell |
|
|
Bara att handla, säkert finast i landet. Sanslöst fin. Ett jättegrattis till nästa ägare. Mvh Jonas B |
|
| Min 535iA drog ganska precis en liter på hyfsat snabb landsväg/motorvägskörning, så rysligt törstigt är det inte. Vid blandad körning kan den iofs dra en hel del. | |
| Ser ut att vara lite rost i nederkant vänster bakre dörr, eller om det är tröskeln? | |
| Hur fan ser du rosten? | |
|
Nja dawwe, jag vet inte om jag kan hålla med dej riktigt om förbrukningen. Det beror helt på hur du kör ju. Jag körde med min M5a 3,6 på 0,9 lit milen på landsväg o min 535ia på runt 1,0. Tyckte att M5 var lite snålare än 535an. Fast det var ju automat i 535an o de gör ju sitt. M-killen |
|
|
jämför då volvo o saab som drar litern o över det med sina små skit motorer så är bmw's 6or billiga i dricken. M-killen |
|
|
Jag hade en 730 (i stort sett samma motor), den drog ca 1.0 L/mil vid väldigt försiktig körning, mest landsväg och ca 100 km/h marschfart. Kör man en sådan i 140 km/h så drar den 1.4 L/mil. Förbrukningen följer farten, precis som på de nyare M52 motorerna. Den nyare M52 motorn drar ca 0.3 L/mil mindre än en 3.5 liters M30. Volvo och Saab drar inte över litern. Det är ett skitsnack på autopower, BMW-förare emellan, för att motivera sitt eget märkesval. Min M52 kör jag extremt lugnt för det mesta. Den drar då 0.75 l/mil blandad körning (205:or, mest landsväg). Min pappa kör sin V70 på precis samma förbrukning. En Volvo eller Saab med turbo kan slicka i sig en hel del. Men då har de brutalt mycket mer bottenvrid. En M52 är helt värdelös på låga varvtal. M30 motorn känns mycket starkare och den har en aptit på rödmarkeringen som inte finns i M52. |
|
|
M30 är snålare än M5, min 735i 5vxl E32 drog lika mycket som 540i/6 E34 på motorväg klart under litern, landsväg i 90 0,8-0,9 och 1,2-1,25l i Stockholmstrafik. Jag skulle räkna med likadana siffror för en 535i 5vxl, helt okej/bra för en gammal bil med gammal motor. En Volvo S90 med den svagare 3liters sexan och automat drog alltid över litern även på landsväg enligt kollegan som ägde den det är inte direkt imponerande att en 1liter, 2cyl och 100hk svagare maskin drar mer (om man jämför med BMW 540i). Stephan |
|
|
Min 535ia är iaf som snålast vid max vrid och jämn fart, ca 160, då går den på strax över en liter. Allt under och över drar mer. Under en liter har jag aldrig lyckats med under de drygt 8 åren jag haft bilen, och då är den i topptrim. Manuell låda gör dock stor skillnad för förbrukningen. Blandat 30/70 stad/landsväg med oftast 2,5mil körning per gång innebär 1,25-1,3. Det är min erfarenhet. Jag är M30-tokig och kommer nog försöka köra M30 så länge jag någonsin kan. Aldrig haft sådan kärlek till någon annan motor jag stött på. |
|
|
0,92 - 0,94 l/mil, om man någorlunda håller hastighetsgränserna 90/110, brukar det bli i förbrukning på min 530i -89 184hk. Men det roliga är att om man höjer hastigheten till "körkortsgränsen" 120-140 km/h så brukar den ändå aldrig dra över litern, utan oftast 0,95 - 0,98. Ovan siffror avser i huvudsak landsvägskörning. De gånger jag har mätt "min ärliga" genomsnittsförbrukning mellan tankningar så brukar det bli omkring 1,1 l/mil. (Rätt så svettigt att fylla fullt från tom tank = 80 liter...). Kan även påpeka att annonserade 535:an sannolikt inte är landets finaste, åtminstone inte om man även räknar in 530... Länk: Länk (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Såg riktigt fin ut, men man ska nog ta upp ventilkåpan och syna kamaxeln + checka upp banjobultarnas åtdragning(oljesmörjningsröret) innan man handlar... Sedan beror det naturligtvis på var den har varit förvarad och hur den är brukad under årens lopp mht evtl prylar att byta ut.. Men skulle jag vara i behov av "ny vagn" så skulle den där vagnen varit intressant för mig också :) Mvh Janne. |
|
| Kul med manuell dessutom.. tänkte bara på ev import? 89orna brukar ju ha ett O som regnr-början.. | |
| Otroligt märkligt att plocka ut en e34 med största motorn och skinn men inte välja AC!? Annars är den ju grym, minns den sedan tidigare då den var utannonserad här på AP (till 59k vill jag minnas?) men det var väl ett par år sen. | |
|
Perfekt att 535:an som åsyftas inte har ac, på en så gammal bil så betyder det bara ett problem mindre att handskas med och ger inget mervärde i mina ögon på en vagn från 1989.. Tycker inte det i princip spelar någon som helst roll på en sådan bil att inte ha ac, det som gör priset på vagnen ifråga är att den säkert är i princip rostfri och som extra krydda manuell låda + lågmilad M30...helt perfekt kombo i min värld iaf :) Betyder också att säljaren ifråga säkert vill/eller är beredd att gå med på ett pris som är lägre än det nu utsatta just "bara" pga avsaknad av ac som "alla" spekulanter åtrår (förutom det verkligt insatta och tillika M30 nördarna därute ) ;) Mvh Janne. |
|
| PMU-jocke: På min skärm ser du ut som en rostfärgad rand under den dörren, på två av bilderna så något är det iaf. Troligtvis listen. Men kan ju ha fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.