AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.537

Xenon blinkar endast till snabbt - E39

Sida 2 av 3
it
104
itto
528IA Touring, -98
Som sagt det va lite pyssel, har ju det gamla systemet med 3 skruvar o stor lamphållare jag me , jag använde två av skruvhålen,böjde 2 brickor skruvade fast dessa i hålen, spände sedan panduitband mellan brickorna över röde lamphållaren som va med, låter lite hej o hå, men det funkade, få se hur länge det håller. Jag vet inte hur andra gör när de köper detta paket,antagligen spänner man fast lampan först i lamphuset på något vis om man har det nyare systemet. Tala gärna om hur du löser det, det blev ju inget vidare snyggt. Lycka till!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har du öppnat din gamla ballast?
Brukar vara lätt att byta kondingar då det är de stora som pajar i "alla" former av spänningsomvandlare.
Lite funderingar på de senare inläggen: Inte sällan möter man bilar med bländande strålkastare pga felaktig ljusbild, man ser t.ex hur vä-hö strålkastare står olika högt, eller hur de står fel i sida, dvs katastrofalt bländande pga den högerasymmetriska halvljusbilden, trots att de kan verka stå rätt i höjd. Man brukar se tips om inställning mot en ljus vägg osv, men höjden enbart är bara en faktor att ta hänsyn till.
Med tanke på montagesätt och diverse hemmasmide så är det kanske inte så förvånande..

marin849: Har du bytt många filterkondensatorer i switchmode PS? Man löder inte in vad som helst i dessa sammanhang, kondensatorer med riktigt låg ESR och högtemp typ är minimumkrav och det är inte alltid helt lätt att hitta rätt typ. Speciellt inte om man kör med icke standard formfaktor osv vilket inte är ovanligt, det brukar vara trångt. Jag vill inte gärna klassa det som lätt, jämfört med att byta i en nätdel i förstärkare eller TV eller liknande.
Som man ser bakåt i trådarna så drabbas man inte sällan av diverse störningar i bilarna ibland vid eftermonterade HID-satser. Ofta beror detta på ineffektiva/dåliga filter, kondensatorerna spelar en rätt stor roll här, riktig spec på dessa är viktig.

FP
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Ok, ska testa med brickor och band istället för gummiband som jag kör med nu :)

Jag har öppnat ballasten och låtit en elektriker kolla på den, men han kom inte fram till vad som var fel.

Har någon koll på hur högt ljuset ska så? Enligt Haynes kan man inte göra det utan specialutrustning, men höja/sänka det kan ju vem som helst göra om man vet hur högt det ska lysa.

it
104
itto
528IA Touring, -98
Folke, ljusbilden borde inte ändras på min i alla fall, själva lampan sitter pricis där den satt innan, går inte sätta den fel, det var lamphållaren som jag inte fick fast på ett bra vis jag är inte nöjd med montaget.
Ljusinställning utan riktig ljusinställningsapparat är svårt eller omöjligt.
Höjden kan man hjälpligt hitta men sidojusteringen är värre. Obs att de båda justeringsskruvarna höjd/sida, påverkar varandra, båda måste justeras om det inte handlar om väldigt små förändringar.
Litet fel, under 1mm inne i strålkastaren, lampans/HID-brännarens positionering osv blir ett stort fel 30-50m framför bilen.
Sök gärna och kolla på tester som man gjort på olika lampor osv, ljusbilderna varierade mycket, även med rätt sockel och passform. Om man inte byter från en märkeslampa, Philips, Osram osv, och till en likadan så är en ljusinställning alltid att rekommendera.

FP
it
104
itto
528IA Touring, -98
Ok, ska låta göra en riktig ljusinställning framöver.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Körde lite mer med nya HID-kittet idag, och det funkar tyvärr inte helt smärtfritt ihop med bilen; det blinkar till lite överallt under hastighetsmätaren, och vänster lampa stängs av typ varannan minut. Dock är det bara att vrida av och på ljuset igen, så funkar det någon minut igen. Det var höger ballast jag hade problem med innan, så det har nog inte med saken att göra.

Kan det bero på att det är 55W och inte 35W? Större chans att det funkar på helljuset?

it
104
itto
528IA Touring, -98
Vet inte om det va lyckat att du köpte 55w, original är det 35w, tror inte ljusmodulen gillar 55w, finns nog någon som är duktigare på detta, jag köpte 35w, har kört ganska många mil nu med min ballast, inga som helst problem ännu.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Får väl testa ett 35W-kit då, och köra 55W i helljuset!

Jag vill nog fortfarande hävda: Satsa på originaldelar, nya eller bättre begagnade så slipper du problemen.
Det är samma typ av effektkretsar i ljusmodulen som driver både halv och helljusen och du riskerar att få problem på helljusen också om det beror på förbrukningen (lastprofilen) i dina 55W eftermonteringskit.
Spontant känns det som att det inte enbart beror på effekten utan mera på störningar som genereras bakåt i elsystemet från drivenheterna, det brukar ge allehanda störningar på mätare och andra system i bilen, radiostörningar osv, lite som du beskriver det.
Jag hade inte kört vidare med detta, och blinkande lampor är kanske inte så allvarligt, men värre om ABS, motorstyrning, airbags osv störs ut som du säkert förstår.

FP
ma
7.450
marin849
folke: det börjar bli ett skapligt antal bytta kondensatorer vid det här laget, självfallet noga utvalda med låg esr osv. ofta går det att hitta datablad på originalkomponenten om det är en oem-del som skall lagas då man hittar märkeskomponenter i dessa=datablad finns.

På "kinaskit" är det inte lika lätt pga noname-komponenter, men å andra sidan kan man välja något "vettigt" (Sanyo 105C låg esr tex) och sedan mäta rippel (=indirekt RMS rippelström=värme) och lastrespons för att se att det inte är helt åt skogen (ofta blir det bättre!) men å tredje sidan är det oftast bättre att slänga en kinaballast i papperskorgen då den är designad för att vara kass (som du beskriver).

Dessutom finner man ibland att märkesleverantörer av kondensatorer inte har någon kondensator med samma yttermått i sortimentet för den kapacitansen vilket betyder att märkningen på en noname-komponent inte har så mycket med verkligheten att göra (det står 1000 uF fast det är 600, ESR är 3ggr högre än vad som är normalt för en märkes "låg ESR"...), bara där ringer ju varningsklockorna på full styrka.
Vad jag ville få fram är att det inte är helt lätt att fixa t.ex en drivenhet för HID-strålkastare. Själva bytet i sig kanske inte är det svåra, värre är att få fram en enhet som funkar bra.

FP
ma
7.450
marin849
Och att det faktiskt är stora skillnader mellan en ballast för 200kr och en för 2000kr...
it
104
itto
528IA Touring, -98
Vi får se hur länge min "Kinaskits" ballast håller, håller den ett år ska man väl vara nöjd tycker jag, jag meddelar när den pajar eller börjar bete sig lustigt, ska försöka ha kvar bilen ett tag till, moder natur vill gärna ta tillbaka bilen (rost). Jag vill inte kosta på den hur mycket som helst längre, nu när fälgarna är mer värda än bilen, ha,ha. Blir nog en E61 nästa gång.
ma
7.450
marin849
Den håller nog ett tag, kanske jättelänge. Men det är ju inte livslängden som är problemet, vilket Folke har försökt förklara. Sen är det förstås dumt att utesluta allt bara pga tillverkningslandet vilket egentligen inte har nånting med kvaliteten att göra...
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
folke: Tror du inte det är större chans att det fungerar i helljuset? Det sitter väl 55-60W original? Borde inte 55W xenon fungera lika bra då, om det inte beror på störningar som går bakåt?

Angående dessa störningar som skickas bakåt i systemet - finns det någon bra lösning på det? Xenonkungen har ju en del prylar: Länk
Någon som har erfarenhet av detta?

Det sitter som sagt samma effektkretsar (BTS625) för samtliga strålkastare, hel/halv/dim osv i ljusmodulen.
35W HID (förbrukning runt 45W) eller 55W halogen gör inte så stor skillnad i sig, 55W HID (förbrukning 65-70W) är inte i sig heller så mycket över normalförbrukning, dock är lastprofilen helt annorlunda. En rätt designad drivkrets för HID drar på med minst 3-4ggr normaleffekten under ett antal sekunder för att ljuset skall stabilisera sig någorlunda snabbt, här kan ljusmodulen möjligen protestera osv, eller gå sönder.
Störningarna skall aldrig komma ut ur en riktigt designad drivenhet, att behöva hänga på externa störningsskydd i efterhand är ju samma sak som att erkänna att det är en undermålig design från början.
En tillverkare av originalprodukter t.ex tyska Hella eller Philips skulle aldrig drömma om att släppa ut en produkt som inte uppfyller kraven från början.
Jag har inte testat produkterna (störningsskydden) från x-kungen, men de har ju tillkommit i sortimentet av en anledning, förhoppningsvis hjälper de även upp situationen något. Redan en kort kabelstump mellan drivenhet och filter räcker för att generera störningar om man har otur, allt beror på hur kablage osv monteras i den aktuella fallet.
De kan aldrig ersätta riktiga inbyggda filter eller en korrekt design, men prova gärna, det kan inte bli värre.

FP
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Flyttade kablarna lite precis, och nu funkar det som det ska!

Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
jag har nått liknande problem på min 528!
slår jag på eftermaknads xenon (55w) så ser man att det bara blinkar till och sen inget mer!
nu när jag bytte tillbaka till vanliga halogen 55w så märkte jag nu att relät jag monterat då ljusmodulen är kabba bara skallrar värre än en unge på julafton som fått sin nya marrackas...
någon som vet va det kan vara? har provat att byta relä och det är lika!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.