AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.489

SBP visar sin vanliga kompetens

Sida 2 av 3
Sen tycker jag visserligen att ansvaret ligger hos bilägaren men det ärligt talat inte så många bilägare som är lämpliga till att ha koll på sina bilar ur säkerhetssynpunkt. Det är därför bilprovningen finns...
rsarits
Tack för tipset om ev. kärvande ok, iofs så är innerbelägget dåligt det med, men inte helt slut. Har dock inte märkts på körning att det skulle vara anliggning, men det kanske inte behövs så mycket.

Anliggande broms borde väl också ha anmärks på hos SBP, åtminstone som "bra att veta"

Ska byta alltihop i morgon, sen är problemet löst

Micke
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
rsarits: Det är ingen som har ansett att du ska anmäla SBP till polisen. Det enda som är sagt är att jag har angivit det som ett sätt av några olika att få dem att ta ansvar; något som du uttryckte avsaknaden av och felaktigt förnekade att det går. Men det handlar till syvene och sist om att de på något sätt måste få reda på att de har gjort fel för att kunna stå till svars och det är ditt eget ansvar att se till att det händer. Alltså - de tar otvivelaktigt ansvar för utförd kontroll!

Och det har noll och ingenting med privatisering att göra.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Hur mycket ansvar kan dom ta förutom att be om ursäkt och bättra sig i framtiden?
Jag skulle ha åkt dit ompåpekat att kotrollant XX inte gör något vidare bra kontrolljobb.

En galen tanke, angående att det inte har med privatisering att göra, för att "behålla" kunder så kanske vissa besiktningsmän anser att om dom släpper igenom vissa saker, dvs slarvar, så märker folk att dom kan åka dit trots att dom har något som det kan komma att slås ner på.
På så vis skulle dom genom att inte sköta sitt jobb ordentligt och släppa igenom allmän farliga bilar vinna en del kunder.
Vet inte om det kan vara såhär det är en ren spekulation, men om dom inte har alldeles för hård kontroll på sig vad som faktiskt släpps igenom så borde dom ju kunna göra på det viset och vinna marknadsandelar ifrån dom privata konkurrenterna.

Bränsle är till för att brännas
rsarits
Just det du beskriver hände för några år sedan i Hedemora tror jag.
I det fallet förekom betalning för godkända protokoll medelst starkvaror.
Besiktningsmannen eller männen fick någon form av straff om jag minns rätt.

Micke
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Jo vet att mutor förekommer, egentligen är det ju straffbart både att muta och låta sig mutas om jag inte minns helt snett.
Men att släppa igenom bilar för att vinna kunder är ju inte en muta, men det är ju tjänstefel samt farligt för allmänheten beroende på vad för typ av fel man släpper igenom.

Om man nu tror att SBP släpper igenom felaktiga bilar för att vinna kunder får man ju inse att detsamma självklart kan ske hos dom nya aktörerna i branschen.
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Nu spekulerade jag iochförsig bara och det är inget sagt om att dom privata aktörerna inte skulle göra det? Har själv varit med om att en privat anläggning släppt igenom en väns corvette efter att kört upp den på lyften, lyft upp den, slagit lite random på diverse delar med handen för att sedan sänka ner den o släppa igenom den.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du är missnöjd med besiktningen - reklamera den för platschefen på den station där de gjorde den.

Varken enskilda besiktningstekniker eller bilprovningen som helhet lär bli ett dugg bättre för att du enbart tar upp frågan i detta forum... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, minns jag helt fel nu eller är det inte bara att ge max styrutslag (fram) och kolla på beläggen in genom oket med en inspektionsspegel när bilen står parkerad??
Ok att man kanske bara ser det yttre belägget men bra mycket bättre än att åka runt och inte ha den blekaste.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
rsarits: PÅ Inspektions/servcieprotokoll finns det kolumner för att fylla i tjockleken på bromsbeläggen. Så det ska mätas samt kontrolleras att de inte kärvar och det står demonteras för kontroll men om de gör det eller ej kan jag inte svara på, det kanske fuskas lika där också.
Och slitage varnarna ska varna när det är ca 3mm kvar på inre beläggen i god tid, och är de yttre mera slitna än de som indikeringen sitter på så kärvar nog glidbanorna på oken gissar jag på.
Jag har haft med mig totalhavererade spindelleder till SPB som godkänts trots att jag bad om nogrann kontroll pga gnissel ibland i framvagnen. (kulan hade gått rakt igenom skålen och låg i övre länkarmen och skavde, Mercury -76.)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det visar ju på att dom är inkonsekventa iallafall, vilket iofs inte är en nyhet.
Jag fick anmärkning på slitet bromsbelägg på bakbroms, trots att bromsen tog fint på det hjulet. Jag blev liet överraskad eftersom jag inte trodde det var en anmärkningspunkt, utan bara en muntlig schysst tjänst som de tillhandahöll. Jag har fått muntlig info tidigare på andra bilar, och tyckte det var bra, men nu blev jag lite perplex eftersom det kom ner på papper.

--
Markus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns väl ett speciellt mätverktyg i form av en specialtolk som BMW-verkstäderna mäter bromsbeläggens tjocklek med!?

Mvh
Johan B

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja de är klart de gör de. Länk
Finns även för kopplingslamellen som ska kontrolleras vid service, Länk Men att verkstäderna gör detta de tvivlar jag på, de är nog mest en okulär besiktning, kopplingen är nog känslan när de kör upp den på lyften.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
vafan din bil gick igenom. va glad att dem inte ber dig komma tillbaka över idiotgrejer istället
Pmu-jocke hoppas jag inte möter din "genomsläppta" drömbil i trafiken..

Vet även jag hur olika de här beskiktningsmännen har varit, en del har släppt igenom bilen med abslampa tänd, den senaste gav mig en månad pga abslampan som nu är åtgärdad..
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Du har väl ingen aning om vilka anmärkningar jag fått och inte fått? Syftade mer på att ibland släpps bilar inte igenom av märkliga anledningar. tex tonade rutor när man får köra bil med solglasögon. Dem testar ju bromsarna. Går bilen igenom o några veckor senare är bromsarna helt slut så har man ju antagligen ingen eller byglad slitagevarnare. Och om så är fallet bör man ju hålla bra koll på hur mycket av beläggen men har kvar själv.
rsarits
Jag har varken byglad eller saknad varnare, skivan är förstörd på utsidan. Det finns fortfarande belag kvar på innerbelägget. Varnaren har ej varnat, ingen anmärkning Om anliggande eller ojämn bromsverkan.

Min åsikt är ändå att man måste kunna lita på att en påtvingad årlig kontroll utförd av en statlig institution är lika för alla och att bedömningar och påpekanden är konsekventa.

Hade ni svarat lika som en del av ovanstående Om det varit Agda, född 1931 som framfört klagomålet?

Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har fortfarande inte framkommit om du framfört klagomålen till den enda som kan göra något åt dem - dvs. bilprovningen!?

Angående tonade rutor handlar det inte f
främst om att föraren får ett mörkare/sämre siktfält, utan i första hand om att utomstående trafikanter inte kan söka ögonkontakt och med föraren för att försöka förutse vad denne tänker göra om rutorna är för mörka, därmed försvinner viktig "trafikinformation" om man inte kan se föraren.

Mvh
Johan B

rsarits
Johan B: Jag skall ta med beläggen och skivorna till SBP så fort jag bytt.
Bilen är nu avställd för vintern, så det brådskar inte för min del
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.