|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
rsarits |
Hustrun besiktigade 525:an för tre veckor sedan, med rent papper. I förra veckan började det låta misstänkt från frambromsarna. Skruvade av hjulen och kollade. Beläggen HELT slut samt skadade skivor (metall mot metall) Då endast de yttre beläggen Man undrar ju varför man betalar flera hundra för en till synes slumpmässig kontroll?! Ska bli skönt med privatisering, då kan man välja sin station själv, och byta om man inte är nöjd. Fattas bara att de får ta ansvar för utförd kontroll också, det görs inte idag. Hade det funnits, så hade jag kunnat kräva bromsskivorna av SBP Micke |
| rsarits: Du får redan idag välja vid vilken anläggning du vill besiktiga din bil. | |
| Bilprovningen har väl inget att anmärka på så länge det inte är farligt? Slitagevarnarna borde ju indikerat för längesedan?? | |
|
Snälla du, de har varit tvungna att ta ansvar sedan länge och har absolut ingenting med privatisering att göra! Det som krävs är att du polisanmäler dem (om det handlar om livsfara) eller åker tillbaka och snackar med stationschefen så besiktningsteknikern får stå till svars. Ingen kan ta ansvar när den berörde sitter vid köksbordet och gnäller. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Att polisanmäla detta eller göra så stor affär av känns väl lite överdrivet. Om bromsarna tog bra och jämnt på besiktningen så är det väl inget att hetsa upp sig för. Håller med Henke77 och undrar också vart slitagevarnngen tog vägen..? Om vinterhjulen lagts på så borde ni ju passat på att kollar klossarna samtidigt dessutom. Bara en reflektion...:)! | |
| Är det metall mot metall 3 veckor efter bes så har dom såklart gjort fel på sbp om dom missat det men samtidigt så får man väl ta lite eget ansvar för sin bil med. Det går ju inte bara att skylla ifrån sig... | |
rsarits |
Detta väckte tydligen reaktioner. Chris87: Det finns inte särskillt många ackrediterade att välja på, det jag menade är att SBP eventuellt skall privatiseras. Henke77, esadh:SBP har inte alls ansvar för missade punkter. Om jag åker från SBP och blir stoppad av polis, så kan jag mycket väl få körförbud på bilen fast den var godkänd innan. Mecklarn: SBP skall såvitt jag förstått anmärka på saker som behöver åtgärdas innan nästa besiktning. Jag har fått ombesiktning eller anmärkning på bilar förr pga slitna belägg, men då har det varit några mm kvar. Visst kan man kolla beläggen när man byter till vinterdäck, men bara om man bytte själv (däckfirma denna gång) GE: De har självklart gjort fel, problemet är bara det ovan nämnda, de har inget ansvar om något händer. Vad gäller eget ansvar, se ovan. Jag har genom åren fått allt mindre förtroende för SBP:s förmåga att dels vara objektiva, dels faktiskt hitta allt som behöver åtgärdas. Ni behöver naturligtvis inte hålla med om min åsikt! God jul! |
|
Problemet är att SBP:s personal har börjat bytas ut, till yngre, inte nödvändigtvis mindre kompetent bara för att dom är yngre, men mindre kompetent personal, antagligen pga bristande utbildning och större press på sig att köra igenom fler bilar per dag igenom anläggningen. Om man kan hålla SBP till svars för en sån här händelse har jag ingen aning om, men prova att åka tillbaka och prata med den som har ansvaret över anläggningen. Borde ju gå att komma överens om någon form utav kompensation, speciellt nu när dom vet att det kommer mer och mer konkurrans ifrån privata aktörer på marknaden. Bränsle är till för att brännas |
|
|
Jag skulle nog i första hand ifrågasätta eventuell service. |
|
|
Brombelägg måste man väl kunna ha koll på själv. Du servar den väl, oavsett om det är du själv eller på verkstad så kollar man väl beläggen åtminstone vid servicen. Men visst håller med att en uppmärksam besiktningsman borde väl ha sett det. |
|
|
Självklart borde servicen som gjorts på den här bilen ocksånifrågasättas, men som det är just nu när den precis gått igenom en besiktning med blankt papper så tycker jag minst att man ska påpeka detta för dom på anläggningen så dom åtminstonde får veta sina brister Bränsle är till för att brännas |
|
|
rsarits: "SBP har inte alls ansvar för missade punkter. Om jag åker från SBP och blir stoppad av polis, så kan jag mycket väl få körförbud på bilen fast den var godkänd innan." De två sakerna har inte med varandra att göra. Självklart har SBP (och andra bilprovningar) ansvar för den service de tillhandahåller och som de tar betalt för. Allt annat är BS. Eftersom kontrollen är påtvingad måste de också ta ansvar för den. Däremot är bilens problem DITT ansvar och kopplat till bilen och har inte med SBP att göra över huvud taget. SBP är bara en verkstad som har till uppgift att underlätta ditt ansvar genom att kontrollera din bil årligen. Det är dock du som har ansvaret att se till att hålla den i körbart skick. Frågan är dock om deras uppgift är att kolla bromsbeläggen åt dig eller om det är ren artighet från deras sida. Och är det inte deras uppgift så är den här tråden ärligt talat den mest felriktade besvikelse jag har sett hittills. Mecklarn: Självklart är det overkill att polisanmäla men det är ändå ett av alternativen som erbjuds. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det är väll deras jobb att kolla så bromsbeläggen är sjysta? Eftersom ett par för slitna belägg blir en trafikfara och det är trafikfaror dom ska få bort från vägarna, annars är ju kontroll av länkarmar osv helt i onödan. Sen kan det mycket väl ha varit så att beläggen var såpass slut att man inte såg skillnaden mellan belägg och metall, då kan det ju ha sett ut som att beläggen var sjysta, kom jag på nu när jag satt och skrev. Bränsle är till för att brännas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bromsbeläggen plockas ur och mätkollas vid varje inspektion av verkstad enligt protokoll och är det för lite belägg kvar så de inte håller till nästa inspektion så ska det anmärkas på. Och när var bilen inlämnad på service sist ?? eller inte ?? Iså fall är enbart bilägarens ansvar, att skylla ifrån sig på SBP är inte relevant, då det inte är en ofelbar människa som besiktar bilar vet jag av egen erfarenhet. Sedan kan man ha synpunkter på utfört arbete, det har jag haft vid flertalet tillfällen under årens lopp. Nästa gång är det nån som är skitglad för han klarat sig igenom med dåliga belägg pga han varit för lat och inte orkat byta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det är alldeles för många som har besiktingens utlåtande som papper på vad som behöver fixas med bilen. "Ska du inte laga handbromsen snart? - Näh, jag väntar tills efter besiktningen om det är mer som behöver göras." | |
|
Om någon ska polisanmälas och/eller kritiseras så måste det väl vara bilägaren! Föraren/bilägaren har ansvaret för vilket skick bilen befinner sig i. Om han inte själv har någon som helst kompetens så är han ändå skyldig att serva bilen på föreskrivet sätt. Håller med Hasso till fullo. (Även att det ibland finns anledning kritisera Bilprovningen. Dock är de inte ansvariga för om bilägaren har dåliga belägg!) "Bilägaren visar sin vanliga kompetens" |
|
|
GE: 3 veckor är 1000 mil i taxibranchen, så när ska de varna för dåliga klossar? När de är helt friska? Nä detta visar bara hur dålig koll TS själv har. Han har ingen att skylla. Det är den som har ekonomiskt intresse i fordonet som bör se över säkerhetspunkterna i första hand, inte SBP. Som redan sagt så använder många SBP som mätsticka för vad som behöver göras på fordonet. Och får de en 2:a så tror många av dessa att de är fritt fram att köra i 30 dagar till vilket är helt fel. |
|
|
Vi vet ju ingenting om hur bilen har varit på service, därför uteslöt jag automatiskt att beläggen kollats på en auktoriserad verkstad. Men jag tycker fortfarande att om det efter såpass kort tid efter besiktningen som beläggen tagit helt sopslut så har SBP misslyckats i sitt uppdrag. Man kan alltid argumentera om att det är bilägarens ansvar, jag tycker också att det är bilägarens ansvar, men alla kan inte avgöra själva hur länge till beläggen går, därför måste man ju kunna lita på att SBP sköter denna koll, man bör kanske inte luta sig helt och hållet på detta, men dom måste åtminstonde kunna avgöra om beläggen går ett år till för en vanlig personbil. Nu när jag läste det här själv så känns det som ett rörigt inlägg men jag menar bara att bilägaren har det absoluta ansvaret men man måste kunna lita på att SBP säger till när det är såpass lite belägg kvar som det har varit i det här fallet. Bränsle är till för att brännas |
|
rsarits |
Enligt en del talare här så skall tydligen jag polisanmälas? Jag har inte tänkt anmäla SBP till polisen, som vissa tycker. Det är visserligen mitt ansvar att bilen är trafiksäker, MEN, SBP finns för att kolla det som jag själv inte enkelt kan kolla, som t.ex: bromsbeläggens slitage. Bilen skall straxt in på nästa service, det betyder att den rullat ungefär 2800mil sedan senaste service. (med min frus körning hamnar intervallet på ungefär 3000mil) Jag betvivlar att bilverkstaden plockar ur beläggen och mäter, möjligen skruvar de av hjulet och kollar från ovansidan, om ens det. Om hela ansvaret är mitt, så kan jag undra varför jag måste till SBP över huvud taget? Jag kan ju lika gärna kolla själv. Jag betalar för en årlig ovillkorlig kontroll av bilen, det jag begär i gengäld är att det blir ordentligt gjort, inget annat! Jag som konsument måste kunna veta att bilen är trafiksäker för ett tag framåt i alla fall. |
| Detta tyder på att oket har hängt sig när bara det yttersta belägget är slut, vilket gör att det slits ner fortare kan därmed ha varit i bättre skick vid besiktningen. | |
|
gOry : Oavsett hur långt man kör med bilen så ingår det i kontrollbesiktningen att bromsbeläggen ska kontrolleras och anmärkas på om det är för lite kvar av belägget. Det står med i transportstyrelsens föreskrifter för kontrollbesiktning. Men visst, nåt kan ju ha hänt med bilen så att den slitit beläggen extremt mycket senaste veckorna men det borde nog ha märkts på andra sätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.