|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| :( .. jo förmodligen är det , toppackingen som har farit. ;( . men för till fället så ar jag mig inte em meter från jag har hittat/köpt en ny slang | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, ok - den som sitter mellan termostathuset och kylaren (se bilden nedan som visar min motor som är samma som din) Länk Precis som David har jag tyvärr misstankar om att det ändåså kan röra som om en trasig topplockspackning. Några tecken på vitrök eller olja i kylarvattnet verkar inte finnas - men det kan precis som David skriver ändåså vara som så att det trycks ut tryck i kylsystemet. Rekommenderar starkt det som David skriver : gör ett avgasprov på kylarvätskan hos en verkstad - inte dyrt och ger dig säkra besked. |
| jo då, mem måste fixa en ny slang, först | |
| slangarna på vänster sida innefrån sett, kändes hårdare och varmare, | |
|
Har Du kollat vattenpumpen, så att inte impellern slirar på axeln??? Kollat om termostaten släpper igenom som den skall? Är det nitritfri glykol i systemet? Kolla också om Ditt kylarlock funkar som det skall. Att kylarlocket släpper igenom övertrycket vid 2bar är livsviktigt för E32/E34:ans kylsystem. Kolla så att det står 2.00 eller 200 på ditt kylarlock. Skruva loss det o skaka på det axiellt, dvs. upp-ned. Då skall det låta kluck-kluck. Gör det inte det så kasta bort det o köp ett nytt originallock. Fel glykol i en M30 orsakar frätskador i kylkanalerna. Jaja...lycka till iaf! Hoppas det inte är topplocket/packningen! Skulle det vara det, så är det ju en tröst att M30:n är lättskruvad! Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| så de ska vara nitritfri glykol i systemet,? | |
|
jo den som jag har fyllt på med är nitrin fro, men jag vet ju inte vad som var i den förut. angårnde byta top packing, behöver man, skruva loss ventillkåpan, |
|
Enligt många så har nitriter och aminosyror varit förbjudna i kylarvätska under en längre tid i Sverige (gissningsvis pga miljöskäl). Men har inte någon bra källreferens till detta, så jag vill inte trycka alltför hårt på detta. Men till M30 passar de flesta monoetylenglykolbaserade kylarvätskor. Knallar du in på tex Mekonomen och köper Castrol Antifreeze NF så är det exakt samma som du får om du går till din BMW-återförsäljare och köper kylarvätska. Även Biltema Glykol (36-1781) fungerar alldeles utmärkt. Däremot skall du vara mer observant på vad för typ av vatten du blandar med! Du ska undvika att blanda med så kallat hårt vatten då det innehåller mycket mineraler (hårdheten är grovt sett ett mått på hur mycket mineraler det finns i vattnet) och är skadligt för kylsystemet. Här i Malmö där jag bor är det inga problem att använda kranvatten då vi får mjukt vatten från Bolmensjön (eller avhärdat från Vombsjön). Men det kan variera kraftigt i andra delar av landet. Är du osäker - köp batterivatten. Här finns mer att läsa om glykol Länk Jodå, ventilkåpan måste lossas! Annars kommer du ju inte åt topplocksskruvarna! Men att lossa ventilkåpan är nog det minsta problemet när det gäller att byta en topplockspackning! :-) |
|
hmm ok förstod det nätan. är det besvärligt att byta vaten pump. och hur kan man kolla om vattenpummpen är trasig? |
|
|
Hallå! Börja med att dra i viscofläktens remskiva litet upp och ned. Det skall inte glappa, inte komma kylvätskedroppar från axelutgången. Starta bilen och lyssna efter ett "schavande" missljud från pumpen. Den skall vara tyst! Med motorn igång, på tomgång, så kan Du skruva av kylarlocket o kika så att det kommer en liten konstant stråle vatten från den vänstra sidan i öppningen där locket skruvas i. Ge litet gas, så skall det spruta på ordentligt från samma lilla hål! Gör det inte det, så har Du ett cirkulationsproblem. Glöm ej heller att kolla så att den lilla tillsatsvattenpumpen, som sitter under värmeventilerna snurrar o går som den skall. Värmeventilerna sitter på torpedväggen, direkt framför förarplatsen. Det sitter ett svart plastlock på dem. Precis bredvid säkringsboxen! För att byta vattenpump, så får man skruva av viscofläkten, som är VÄNSTERGÄNGAD :-), tag loss fläktkåpan från kylaren, tag av drivremmen, skruva loss remskivan, tag loss den lilla korta kylslangen som ser ut som ett litet u, samt den övre slangen, sedan är det bara att ge sig på pumpens skruvar! Passa på att byta allt kylvatten samt givetvis kylarlock. Man skall ALLTID byta kylarlock när man jobbar med kylsystemet på E32/E34 och byter delar. Framförallt vattenpump, termostat eller värmepaket, då man påverkar det tryck kylsystemet jobbar under. Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kompressionstest är ju ganska enkelt och kan utföras ensam. Är kompet ojämt i någon burk så är det ju läckage där. Men man tycker ju att säkerhetsventilen på kylarlocken borde ju ha släppt trycket innan slangen small... Mitt lock släpper vid 2 bars tryck. |
|
| Kraftwerk? Är de likadana kylarlock på e34 och e30? Ska kolla mitt lock eftersom jag oxå har problem med att bilen trycker ut vatten, ja topphaveri symptom men tycker oljan är som den ska och även glykolen...Alltså är ganska säker att de ändå är trasig topp men man går och hoppas att de är locket och nån slang som ev. är orsaken | |
Nej, olika lock. Enda E30-modellen som det sitter ett E34 M30 lock på är E30 318is Länk |
| Ok, vad ska de stå på e30ins lock då? är de samma sak där att man ska skaka på de uppochner för att se om de är trasigt? Står säkert på länken du visar, men har lite brådis att åka iväg nu! hejs och tack för svaren! | |
|
Att det skulle vara en havererad vattenpump är ju mindre troligt om temperaturen pendlar och kylslangarna exploderar. Detta är till 99,99% kompression i kylsystemet, och M30:in är ju känslig vad gäller toppackningar. Det kan även vara så att toppen har spruckit, även det är väl ett ganska känt problem på M30:in. Det är också svårt att på E32/38 dra några slutsatser av vitrök, då det bildas så mycket kondens i avgassytemen att det kan ta flera mil innan avgassytemet blivit så varmt att kondensen försvunnit. Den kylvätska som ev har kommit in i cylindrarna har redan försvunnit långt innan kondensen gjort det. Att byta packning är ju inte särskit svårt, det är gott om plats och en enkel motor, däremot behövs en del specialverktyg om det ska göras riktigt. Toppen bör(skall) även planas och mätas så den inte blir för tunn, ofta har ju bilarna fått packningen bytt tidigare och toppen blivit planad innan. Vidare skall toppen både moment och vinkeldras. /Kristian |
|
| kraftwerk De låter kluck kluck från mitt lock som de för övrigt står 14 på. Så de är väl antagligen 1,4 bar. Men de låter väldigt lite, trodde de skulle vara mer påtagligt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.