AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.835

kyllvatten( läkage)

Sida 1 av 2
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
Hej! har märkt nyligen att min bilen trycker ut vatten genom, expanstionskärlet när man stannar av motorn, sam tidigt har värmen försvunnit, undrar om det är någon som vet vad det felet kan va, har bytt termostat men ingen skillnad
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Övertyck i kylsystemet kan tyda på trasig blockpackning.

Luktar kylvattnet avgaser/bensin? Missfärgat kylvatten?
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
nej det är inte missfärgat, men det för svinner snabbt ca 1,5 liter kyllvatten
ks
16
ksa

M5 99
Kolla övre+ undre kylslangen på kylaren den anslutningen bruka spricka (plast)
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
ok. men hör att det kommer från expantionskärlets , slangar som kommer ut från sidorna
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trycker den bara ut vatten efter det du stängt av motorn? Den trycker alltså inte ut något vatten när den står på tomgång (med motorn i driftstemperatur)?

Vattnet trycks alltså ut i den högra slangen på expansionskärlet?

Den högra slangen på expansionskärlet leder ut eventuellt extra vatten och den vänstra slangen är kopplad till kylaren.

Den högra slangen leder ned vattnet till högra rambenet ungefär och släpper ut det på marken. Du borde alltså se en rejäl pöl med kylarvatten ungefär vid högra framhjulet. Stämmer detta?
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
ja det tryckt ut där i den högra slangen, det kankse trycks ut lite ochså när motoron är i gång men märktvart mycke när man stannat av motorn,
Kan vara kylaren som läcker, det blir övertryck om det kommer in luft i systemet.
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
har aldrig sett att den läcker har inte blivit blött på marken, kan ju ochså vara någon slang (slangkoppling som läcker, och det värkar som att felet uppstår när motorn blir varm.
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
Märkte att, vättskenivån, varier ganska mycket, när motorn börjar bli varm,
om man fyller på vätska till markering för kall motor(vätska) sp när motorn blir varm, flödar det expantionskärlet,
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh ja, det är skillnad. Notera att det står på expansionskärlet att markeringen som är utsatt gäller kall motor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det bör stå följande på ovansidan av expansionskärlet
KALTKÜHLMITTELSTAND
COLD COOLANT LEVEL
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
jo det står det. och om man fyller up till den nivån, så flödar det över när motorn börjar bli varm
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå :-(

Hade hoppats på den bara fylldes på med för mycket vatten.

Det finns alltså inga tecken på att toppen är trasig? Dvs att kylarvattentemperaturen blir lite högre ibland, vita avgaser, olja i kylarvattnet, bubblor i kylarvattnet?

Min gissning på att varför den trycker ut vattnet främst efter man stängt av motorn är att vattnet slutar cirkulera och temperatur/tryck höjs aningen på vissa ställen för en relativt kort tid. Detta är dock bara min egen teori - vet ej om den stämmer.

Hur är slangarna när motorn är genomvarm? Är alla slangar varma? Är de någorlunda mjuka eller är de stenhårda?
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
temp mätaren i bilen går fort up, och den svajar i bland.
dem rycker men inte direckt vit rök,
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
hmmm båste en kylarslang i dag, hur är det möglit en sådan kan expodera???
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, låter jag som du definitivt har för högt tryck i kylarsystemet - långt över det normala.

Hur menar du, lossnade slangen från sitt fäste - eller exploderade (tex rev upp en öppning längs med slangen) den verkligen? Eftersom dessa slangar tål en hel del tryck så antar jag att den lossnade från sitt fäste - då det brukar vara den "svaga" punkten i kedjan så att säga.

Vilken slang var det? Bilder?
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
den exploderade och rwev upp en öppning på 5 cm.
sökr nu en kylarslang men hitar ingen i sverige
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, då får man anta att kylarslangarna suttit där ett tag och gissningsvis blivit försvagade med åren.

BMW har :-)

Vilken kylslang var det? Bild?
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
den övre kylarslangen Länk
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nu vill jag inte vara den som kommer med dåliga nyheter men....
Hade en 735ia -88 förrut som var precis likadan. Började dagen jag köpte den. Blåste en kylaraslang på vägen hem , måttligt roligt med ca 70mil kvar. Efter detta höll jag på i ca 6mån med avhoppande kylarslangar ,påfyllningar och luftningar innan jag tog tjuren vid hornen och rev. På min hade toppackningen gått mellan cyl 3 och kylkanalen så den tryckte kompression ut i kylsystemet. Toppen planades och det byttes kam mm då den ändå var lös. Efter detta hade jag aldrig några problem igen. Om du har bilen igång och slangarna blir stenhårda kan jag nästan garantera dig att du har samma problem på din...... Säkrast är att fara in till någon verkstad som kan ta ett avgasprov på kylvätskan , då vet du säkert.

MVH David Öfverdahl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.