AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.392

320D dog efter E4:an, panik och elände!

Sida 2 av 2
En liten uppdatering sen senast...
rob_t_j72: Den första länken är bara till reservdelar, är ej verkstad. Har ringt och kollat. Den andra länken är ett företag som jag inte har fått nåt seriöst intryck av, har varit där förut...

Iallafall så slutade det med att jag beställde 3st spridare från bmw för 4200:-/st.
Ca två timmar senare så kom jag av en slump i kontakt med AD bildelar i sundsvall. Jag trodde inte dom skulle ha spridare till min bil eftersom inte mekonomen hade det, men det hade dom faktiskt, för 2873:-/st !!
Jag sparar alltså nästan 4000:- på att köpa dom spridarna...

Jag ringde genast upp bmw och frågade om det gick att avbryta ordern på spridarna, men ordern hade redan packats och det gick tydligen inte att avbeställa. Jag ska få veta imorgon om det går att göra en retur på spridarna från bmw.

Killen på AD bildelar säger att det är bosch utbytes spridare dom säljer, och att bosch är original på min bil, stämmer det?

Har sökt men inte hittat på forumet.
Jag skrev nämligen av numret på spridarna som sitter på min bil, det jag hittade är 0445110 131. Jag gav det till killen på AD bildelar som sökte i bosch databas och hittade utbytes numret.

Om bosch är original spridare på min bil så måste det innebära att bmw har lagt på 1300:-/st för exakt samma spridare?
Både bmw och AD bildelar kör med utbytes.

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Du borde kunna lämna tillbaks spridarna på BMW men kanske måste betala fraktkostnad om det är beställningsvara, och det måste vara bra mycket mindre än 4000.
Jag köpte en Bosch luftmassemätare från tyskland för C:a 1800 inkl frakt, BMW skulle nästan 4000 för den (också Bosch, Meca och AD c:a 3000kr) så BMW lägger nog på rejält på sina reservdelspriser.
Jag det var precis vad jag gjorde, men jag fick betala en returavgift per spridare på 400:-, så totalt 1200:-.
Fick lite mer rabatt på AD bildelar för 3 st spridare, så totalt hamnade det på 8400:- istället för 8600:- så till slut efter att returavgiften är betalad så blev det alltså 3000:- billigare på AD bildelar.

Iallafall så gjorde bmw jobbet med spridarna igår, verkade ha gått bra förutom att dom hade dragit av en slangnippel till bränslereturen. Dom beställde den men eftersom det är helgdag imorgon så kommer den inte förrän på måndag...!
Så jag blev utan min bil denna helg också...

Men som lite goodwill från bmw så fick jag en gratis lånebil från igår fram tills måndag. En sprillans ny 118D.
Så den servicen måste jag berömma dom för!

Ska bli spännande på måndag och se om min bil går som den ska...
Idag fick jag äntligen igen bilen från verkstan!! känns som den har stått där ett halvår...
Spridarna byttes i onsdags förra veckan och rörnippeln till returen som dom hade sönder byttes igår.
Skulle egentligen fått tillbaka bilen igår men mekanikern ringde igår eftermiddag och sa att bilen inte hade nått laddtryck och att han måste riva insuget igen...
Men som tur var så visade det sig bara vara en kontakt bakom insuget som dom inte hade satt fast ordentligt.

Provkörde försiktigt hem och till min förvåning så rullade den på bra och jag lyckades passera den del av E4:an där den har stannat flera gånger förut... förbannelsen är tydligen upphävd...

Bilen känns pigg och spinner på bra på tomgång, ...men... jag hör ett ljud från motorn som jag inte hört förut...
Det kommer bara vid gaspådrag och låter litegrann som en symaskin fast lite dovare.
Det verkar inte följa varvtalet så mycket utan låter bara när jag trampar på gasen.
Kan inte höra något utanför när jag står still och varvar upp den.

Man blir ju väldigt fundersam vad det kan vara och är ju lite orolig att något annat ska ha tagit stryk vid driftstoppen...

Någon annan som känner igen symptomen på detta ljud?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.