AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.391

320D dog efter E4:an, panik och elände!

Sida 1 av 2
Ja precis som rubriken säger så stannade min 320d E46 -02 ikväll när jag var på väg hem efter E4:an. Den tappade kraft i en uppförsbacke och lampan för glödningen tändes, tror det stod DDE bredvid också. Den rasslade lite också när jag försökte ge mer gas. Uppe på krönet så dog den bara och jag fick rulla in till vägkanten. Försökte starta en gång men den tände inte ens, så det blev bärgning hem.

Kollade lite hastigt nu i mörkret och kunde inte se nåt oljeläckage under bilen. Tittade även ner i oljepåfyllningshålet och kamkedjan såg hel ut. De borde nog även ha skramlat en hel del om kedjan hade gått.

Till saken hör att jag bokat tid för koll av spridarna till veckan på bmw verkstad då bilen gått lite dåligt och ojämnt en längre tid. Men gick bra ikväll tills detta hände.
Har även för en vecka sedan bytt ett glödstift då jag hade fel på ett.

Vill gärna höra vad ni har att säga om denna händelse...
Vad kan vara mest troligt? Dieselpumpen? Spridarna?
Det konstiga är som sagt att motorn rasslade lite när jag försökte ge mer gas, vad kan det bero på, någon som känner igen det symptomet?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Till att börja med.
Så skulle jag byta alla stift att rekomendera.
Spridarna kan vara boven i dramat.
Var den svårstartad annars?
Ett sista råd gör en diagnos,sen kan man spekulera mera på det.
Jo jag hade tänkt byta alla stift, men dom andra satt fast så hårt att jag inte fick lös dom.
Men jag hade bara fått felkod på glödstiftet som jag bytte och glödstift orsakar väl inte att bilen dör...?
Den var inte svårstartad efter jag bytte stiftet, gick bara lite orent några sekunder efter kallstart. Gick oftast ojämnt sen främst på tomgången vid varm motor.

Funderar på turbo haveri, men då borde väl inte bilen bara ha dött och sen inte gått att starta?
Var tyvärr för mörkt igårkväll för att jag skulle ha kunnat se om det kom nån kraftig rök från avgasröret.

mightymike: Nej ett trasigt glödstift var knappast orsak att motorn dog för dig.
Glödstiften är till för att starta upp en dieselmotor, när motorn väl är igång så används dom inte.
Det är något annat som strular, en gissning är att det kanske är dieselpumpen eller bränslepumpen i tanken.
henke lexus: Jag har faktiskt frågat om detta på bmw verkstan och tydligen så har glödstiften även en funktion för motorn även under gång och inte bara vid start.

Jag ska bärga bilen till verkstan till veckan men jag ville fråga er först om ni tror jag måste vara förberedd på något dyrt typ som turbo eller dieselpumpen eller om det går att utesluta något.
Tips på något man kan kolla själv är välkommet!
testade idag att starta bilen och till min förvåning så gick den igång ganska snabbt! Gick dock inte jättebra och rök en del men alltid något iaf...

Jag hörde turbon vina, så det borde väl inte vara den och eftersom den startade ganska snabbt så borde väl inte dieselpumpen vara problemet heller, eller vad tror ni?

Men jag känns osäker på om jag ska våga köra den till verkstan med tanke på att den dog efter vägen i fredags, kanske blir skador på motorn också.
Får nog bli bärgning igen.
Någon som vet en firma i sundsvalls trakten som kan transportera en bil billigt ca 2 mil?
Kan du inte bogsera bilen till verkstan?
jo men det blir väldigt omständligt eftersom jag måste undvika E4:an isåfall. Blir en massa småvägar hit och dit + en del körande i stadstrafik och det är inte så roligt när man ska bogsera.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja gissar på bränslefiltret.

BMW ownz
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jag skulle nog undvika att köra bilen om den inte gick bra och rykte.
Idag fick jag tillbaka bilen, den har varit på bmw verkstad i 3 dagar.
Detta är vad verkstadskillarna kom fram till:
Att bilen dog berodde på att ett membran i vevhusventilation hade gått sönder. Vevhusventilationen byttes.
Rasslet jag hörde innan bilen dog kom troligtvis från turbon.
Dessutom gjordes en kontroll av spridarna eftersom bilen har gått lite ojämnt sedan en tid tillbaka.
Spridare 1 och 3 hade båda inre läckage, spridare 4 var gränsfall. Det är alltså bara spridare 2 som verkar vara ok...!
Är inte detta konstigt?? 3 spridare som är felande på samma gång... tillverkningsfel?? vad säger ni? Brukar dom gå sönder samtidigt?

Att byta 3 spridare blir ju inte billigt så om någon har tips på vart man hittar billiga spridare eller vart man kan renovera spridare billigt så mottages det tacksamt!
Bmw tar 4200:- per spridare, billigare än mekonomen iaf.

Bilen går hyfsat bra nu verkar det som men jag har inte hunnit testköra nån längre sträcka.
Bra av dig att ge en uppföljning på ditt problem mightymike. Angående spridarna så är det väl tyvärr så att kvaliteten inte är vad den borde vara som så mycket annat på moderna bilar nuförtiden.
Jaha, då var de dags igen... Fick som sagt tillbaka bilen från verkstan idag och vad händer på vägen hem från jobbet?
Jo bilen lägger av igen på nästan exakt samma ställe som förra gången!! Måste vara en förbannelse över den platsen på E4:an...

Glödningslampan tänds, bilen tappar kraft, och något som skrapar/rasslar. Låter nästan som ett drev som kuggar över i växellådan, fast jag tror ljudet kommer nån annanstans ifrån.
Den här gången lyckades jag iallafall svänga in på en rastplats innan bilen dog.

Testade starta efter en stund men motorn tänder inte. Blev att ringa bärgarn som ska transportera den till bmw verkstan igen.

Får återkomma igen imorgon när jag pratat med verkstan.

Fler tips om vad som kan vara fel mottages tacksamt!!

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Hur är det, ska man egentligen behöva betala för delar som verkstaden har bytt i onödan "för att man trodde"?
garfunkah: I det här fallet så vet jag att vevhusventilationen brukar bytas med jämna mellanrum, den är inte så dyr heller. Men när det gäller andra dyra saker så verkar det ju konstigt om verkstan ska få prova sig fram bara genom att byta delar.

henke lexus: Jag håller verkligen med dig, känns väldigt märkligt att behöva byta 3st på samma gång....

Jag har iallafall haft bilen på bmw verkstad idag igen, och blev uppringd av teknikern som har tittat på bilen. Han trodde på att det är spridarna som ställer till det. Dom tappar trycket och motorn stannar.
Går ej sen att starta på grund av att det inte byggs upp något nytt tryck. Måste förmodligen vara att tätningarna går till sig när den har stått ett tag eftersom jag kunde starta bilen igen när den stått nåt dygn.

Vart ljudet kom ifrån kunde han inte svara på. Han nämnde att de kanske är att motorn spikar/knackar när felet uppstår.
Hur låter det när en diesel spikar?
Ljudet som jag hörde är ganska kraftigt och låter nästan som ett drev som kuggar över.

Ja iallafall så lutar det åt att jag måste beställa och
byta 3st spridare för 15 000:- inkl jobbet.

Men det är ju ingen garanti för att bilen kommer fungera sen...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle ha felsökt bilen hos en dieselfirma, vet inte om det finns nån bra i Västernorrland?

Mvh
27
JÖNS
318ik.- 89.
Fungerar inte back ventilen till dieseln. Håller inte den trycket kvar så blir det stopp.
Ni
966
Nip
320i-04
Skulle ju aldrig bränna 15000:- hos en firma som inte kan ge bättre besked.
Ett så påtagligt fel måste kunna mätas upp, tycker man.

Det borde väl vara 20-25% av bilens värde bara på gissningar. Snart har du brännt hela bilens värde hos kvacksalvare.

Köp hos skrotfirma i så fall verkar ju vettigare.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om du inte måste ha bilen varje dag så skulle jag ta loss spridarna och skicka/lämna dem till en vanlig Mekverkstad som kan dieselmotorer. De kan då provtrycka spridarna och kontrollera funktionen. I vissa fall så kan de även renovera och justera dem.

Mvh Håkan
Jag vet faktiskt inte om det finns någon bra dieselfirma i sundsvalls området. Har sökt men inte hittat något.

Back ventilen, sitter den på returen och hur kollar man den isåfall?

jag bad verkstan om en spridarkoll och teknikern säger att han mätt upp spridarna och därav fått resultatet att spridare 1 och 3 ligger utanför gränsvärdena, och spridare 4 är gränsfall. Bara spridare 2 som är ok.

Det som stör mig är att jag inte kan vara säker på att bilen fungerar efter byte av spridare. Hur vet jag att dieselpumpen fungerar korrekt till exempel?
Jag vet ju inte heller om motorn tagit någon skada vid driftstoppen, med tanke på ljudet som uppstod innan bilen stannade.

tyvärr så har jag inte tillgång till något bra garage där jag kan meka och jag vet att spridarna kan sitta fast ganska hårt, så det känns osäkert om jag ska börja skruva själv. Och frågan är ju om det blir något billigare per spridare om jag ska ta lös dom och skicka iväg dom?

Vill heller inte ha bilen ståendes i en månad eller så eftersom jag använder den dagligen till jobbet. Just nu åker jag buss...
Så det känns som jag måste ta beslut om detta ganska snart. Nu blir det ändå inte något gjort förrän tidigast mitten på nästa vecka eftersom det är helgdagar. Så jag hinner ju fundera lite.
Kom gärna med mer tips och ideér under tiden!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Någon av dessa 2 verkstäder borde ju ha bra kunskap om dieselbilar: Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.