|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte mig precis en bmw 318is -93 som har stått i sex år. Köpte nya stift och ett batteri. Den startar direkt men går sjukt dåligt dör nästan när man gasar sen när den blir varm o man stänger av den så går det inte att få igång den. Gjort rent alla kablar o lmm mm. Sen hällt i k sprit o lite annat i tanken. Men får inte fart på den! Så har någon nån ide om vad det kan vara? Mvh Andreas | |
| Nu går den bättre! startar jag den när den är kall går den skit fint hela tiden även när den blir varm men stänger ja av den då, går det inte starta den något mer... förens den är kall igen | |
|
Har försökt hittat felet men utan resultat. Det ja har kommit fram till är att den dör när den är varm och går inte starta förens den är kall. Och ja har provat med startgas och de händer inget. Därför måste de vara något tändfel, inte bränslefel. Läste även felkoderna och tagit bort. Men de som kommer tbx igen är: Single diagnosis Inst. Cluster - Status: ERROR ! 26 not defined 120 not defined 91 not defined 89 not defined 106 not defined 112 not defined Single diagnosis ZKE / ZVM - Status: ERROR ! 33 not defined Så om någon vänlig själ kan tyda koderna åt mig? Sen om någon har någon ide vad de kan vara för fel på bilen. Tacksam för svar |
|
|
hade ett liknande problem och det var mina kablar till bränslepumpen.. ja tvångsmatade pumpen så gick bilen igång även när den var varm jag testade dock inte med startgas.. |
|
| okej där ser man. Fast hade de varit de för mig borde den ju funka på startgas iallafall gå igång sen dö. För funkar tändningen och det är bränslet som inte kommer fram så borde jag ju få liv i den med startgas? Eller har jag fel? | |
|
Hej det är din bensinpump som har snart gett upp. EXAKT samma problem på mina tidigare BMW's, en e30 318is och e36 325, bilen startade inte när den var varm och man fick gnugga startmotorn i 5 minuter. Ny pump så löses problemet nästan garanterat! :) |
|
|
Hmm borde den inte starta på startgas då? Jag tog bort insuget igår och fick se att de var några slangar som var dåliga. och en som var av. Den här: Länk nummer 7 den ifrån insuget till backventilen. Någon som vet om de är den som spökar? har beställt nya slangar så ska prova om de blir bättre sen när dom kommer. Är det inte det så får ja väl prova och byta bensinpump som timur säger. O tack för all hjälp! mvh Andreas |
|
|
Nu har jag fixat med insuget och alla vakuumslangar. Men fortfarande likadan. Dör direkt när den blir varm sen får ja vänta ett tag innan ja kan starta den så går den ett tag och dör igen. Och det hör inget med bränslet o göra. För jag kan häva i en hel tub startgas och de händer inget för de. Så de ja tror händer är att den inte får gnista när den är varm, men frågan är vad det beror på? |
|
Ekin |
Jag skulle tippa på nåt problem med tändspolar. Du har väl säkert separata tändspolar på den motorn.. har du kollat nån gnista när den e varm? |
|
Jo jag har tänkt på det med. Men eftersom de är separata så borde inte alla ge sig när det är varmt? Då måste det vara något innan tändspolarna? Ska prova med andra kablar och tändspolar så får ja se vad som händer. |
|
Ekin |
gör de! så blir man llite klokare iaf! man måste nästan bara testa sig fram me sådana fel svårt att bara gissa! hör av dig me resultat! god jul |
|
Bilen skall starta på startgas även om bränslesystemet är ur funktion bara tändningen fungerar. Testa och se om du har batterispänning mellan stift 3 och 2 i kontakten till varje tändspole med tändning på. Testa även mellan stift 3 och 1, där bör du ha 0V. Eftersom din bil inte vill starta på startgas så finns troligen ett fel i tändspolar, kablage eller styrenhet. //Göran |
|
|
Testa nyss. Den har 12.35 volt mellan 2-3 när den funkar och när den inte går att starta har den ungefär samma lite mer. Och mellan 3 och 1 har den 11.39-11.80 volt både när den funkar och när den inte startar Så jag har inte en aning om vad det kan vara:S Något el fel men kan inte komma på vad. Någon som har någon mer ide? Mvh Andreas |
|
|
Är det ingen som har varit med om något liknade eller någon ni känner? börjar bli skapligt trött på bilen. Har inte en aning om vad det kan vara. Som sagt, bilen dör när den blir varm. Och går inte att starta. Måste vänta 5-10 minuter sen går den ett tag sen dör. Går bra kall men dör när den blir varm... Enda jag vet är att det är något el fel men vad har jag inte en aning om. Så om någon där ute vet vad det kan vara eller har idéer så är jag väldigt tacksam! Mvh Andreas |
|
|
Kolla bränslepumpen! Tror att den stänger av tändningen om bränsle saknas. Lycka till !/ Den troende. mrMPOWER |
|
| Hade liknande problem, men på en Range Rover V8. Den gick alltid 7-8 minuter innan den dog. Det var TÄMDMODULEN som spökade. | |
|
Tack för snabba svar! Toomas Pahv: Okej jag får kolla upp det. Någon här som vet om den stänger av tändningen? Landyman: Ja min far hade med samma problem fast på en ford och då var det just tändmodulen. Fast ja hittar ingen på min bil? |
|
|
Nu har jag letat på min 316 Compact men fattar inte var den borde sitta. Hoppas du snart får svar här av någon som vet. |
|
|
Mitt tips är att det är tempgivaren till kallstarten som är kass. Exakt symptom på det. När motorn är varm och den inte startar, prova att lossa på kontakten på givaren. Den sitter under insugningsröret. Det sitter två st där. Den som har två kablar anslutna är det. Startar motorn när kontakten är lossad, så har du hittat felet. Bara att byta givare. De sitter lite dumt till, men det går. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Såg nu att det var en 318. Placeringen av givaren gällde 6.an Placeringen på din motor vet jag ej. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Tack för alla tips! Ska ut och greja i garaget imorgon. Vore skönt att få igång på den snart. Var meningen att jag skulle ha den som vinterbil men de får väl bli till nästa vinter haha. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.