|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag kan bara hålla med, E28orna ger oerhört mycket bil för pengarna! Prestandamässigt så klarar sig 528an riktigt långt tycker jag, hur underbart är det inte när man har provkört en Pontiac Firebird (305 cui) -88 och då inse att ens bil inte alls är så tokig prestandamässigt - då jämför man med en bil som ofta ligger runt 60.000:- strecket! Kul är även att låta folk gissa vad man gett för 528an, jag har fått förslag på 35.000:-! |
|
|
Ja.. min femma går också året runt och ska få sin översyn nu i vinter, rosten börjar sätta sina spår runt nummerplåtsbelysn. och lite andra småställen, kanske det blir en ny lack. Men den är i fint bruksskick. Mvh//Andreas |
|
|
Första BMW jag körde var en maxutrustad M535iA-85 som polarns farsa ägde och som jag övningskörde i vid några tillfällen för dryga 10 år sen, har sedan dess varit lite svag för E28:n. Dock ska vår E28 528i-83 avyttras inom kort då det är touringköp på g, fast det blir nog en E28 igen för nånstans i bakhuvet ruvar drömmen om en egen M535:a :) www.malte-racing.com |
|
Deliq |
>MalteK Jag såg din optimala bil för c:a 1,5 år sedan. Det var en knallgul E28 Touring !!! till salu i Sundsvallstrakten Ett hembygge förståss, men det såg jä-ligt snyggt ut, åtminstone på 20m håll som jag var. Kanske någon på forumet som känner till den ? M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
Deliq |
eller var det 2,5 år sedan ?? - minns inte riktigt, börjar bli senil. ;-) M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
|
Jag har också sett den gula E28 touringen...var nog för ett år sedan skulle jag tippa. Annars byggdes det ganska många E28 touring i Tyskland av olika firmor... finns en på bmwe28.cjb.net att beskåda! ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
| Största fördelen med E28 är väghållningen!! Som jag har upplevt väghållningen på E28, så är den bättre än på nyare 5-serier (inte M). Sänkt E28 me feta sulor, då kan man gasa friskt i kurvorna..:) | |
| ...och det sämsta är stolarna vilka ger träsmak efter ca 20 mil. Någon som vet vad ett par beg. M-stolar kan kosta? | |
|
Dom är ju riktiga klassiker i sitt utseende,och sedan så retar det volvomuppar att man kör bmw även om så är 15år gammal modell.... och med 518 så får man ju nästan skämas när man tankar, 0,68 på långkörning! |
|
|
Jag kör också E28. Det är en 528i men nyrenoverad topp etc. Rullar på 17" speedline fälgar. När jag köpte bilen var den helt orginal förutom kjolpkt... Det var en del att göra... Jag började med att plocka ur den marinblåa inredningen till förmån för en m inredning i svart skinn. Sen sprang jag på en M535 skinnratt för en billig peng... efter det tillkom en M3 knopp i läder.. Sportluftfilter osv... Nu väntar jag på ett par nya framskärmar o kanske en omlack (ska nog inte behövas) sen är den perfekt. Fast jag börjar redan titta mer o mer efter m535orna som rullar här nere. Om ngn har ett Mteknik pkt till e28 så är ni extremt välkomna att ge mig ett rpsiförslag. Har några gäng fälgar med om ngn är intresserad. Det roligaste jag gjort med bilen var en varm dag i förra veckan då jag körde ner den i garaget för o svalka mig (i avsaknad av ac). Det första man gör är o kolla runt i "cokpiten" efter brister. Lika kul o lika nöjd med att det inte finns några varje gång. Men vänta, vad är det? Ska det inte lysa där? Jag upptäckte (efter att jag monterat ner hela instrumentbrädan) att flertalet lampor bakom mätarna o fläktkontrollern satt tofflorna. Så det vart till o köra iväg o köpa 10 lampor. Men så fint det blev. Jag skulle aldrig kunna tänka mig o gå o köpa en ny bil, det är lika kul man hittar ngt man kan förbättra/ändra. Tror jag ska ge mig på o montera elhissar snart. I början kändes det ok, kanske tom lyzigt o veva men nu börjar högerarmen säga emot så jag blir väl mer eller mindre tvungen. |
|
| ja e28:an jag har är i originalskick och jag planerar och ha den i det också istället för att bygga sönder den... den är så jääla goo att köra ! satan så skön bil dock skulle den vart sänkt och lite bredare däck för bättre vägegenskaper ! | |
| Kan bara hålla me,mycket fin bil tyvärr inte kvar men kör nu en kul E34:a | |
| Alred-tja vad är det för fälgar?????'r mycket intresserad..har bmw orgginal fälgar på nu och 7år gammla däck på...var och reca lite i går med min 535..tycker att den g¨år ganska så bra körde mot en m3 96 men fick stryk med typ en och halv bil läng på 201m..och körde hyfsat jämt moten en audi 100 turbo med 0,95 i laddtryck..har du några bilder på fälgarna???enlikt flöra ägarn så är dom fälgarna som jayh hra på min bil jävilt svåra att få tag i!!vart bor du???jag bor i eskilstuna.,...//danne | |
| finns 535:an både i automat och manuell ? vilken är vanligast ? tänkte jag hitta en annons men det stod inte om den var manuell eller automat , har inte fått tag i ägaren än så jag frågar här tills vidare... | |
|
Tror jag vet vilken du menar...Finns ett tiotal mil uppåt eller hur wrath? Är den automatväxlad(jo,det finns)så blir den inte så intressant för flertalet och priset därefter. Men om densamma har manuell låda då är det en kanonbil enligt mig. Han borde väl ha skrivit i annonsen om det är en automat(iA)...så jag tippar på att den har manuell. Mvh Janne. |
|
|
Jo , sant ! kom på det efter jag postat inlägget... Men jag köpte ju inte den då jag hittade en Vit här istan med all utrustning och helrenoverad , lite ägare , trimmad med dyra grejer så som Alpina saker etc, =) Fick min belysta M3-Knopp idag , men min andra vill inte bort , Sitter som gjutet , Fick med 2 insexnyklar med knoppen... ska den skruvas fast eller vadå ? _____________________________________________ Länk |
|
|
Wrath, på den silverfärgade fick jag min knopp i näven vid lite vilt gasande (läs: uppbromsning) då jag gick från 1:an till 2:an. Hittade inga skruvfästen där inte, men den bilen är inte i toppskick... Däremot kanske den "råkar" bli av med taket till sommaren :) _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
518i slow mobil |
E28 e nog en av de bästa bilarna som rullat av BMWs band... Mina två e helt ok... men 520 sjunger på sista versen. Håller på att montera ur motor och lite annat gott för att montera i min 518i... Blir jag en av de första att göra det kanske? =)Min 518i va helt original när jag köpte den för 5500kr, nu har det kommit sänksats, 15"krysseker från bmw 540 och ett m-paket... Undrar hur den kommer ligga ikurvorna... Något förslag, 45sänknig och 225/65R15... E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas Fick körkort 26/9 15.30 =) |
| Vilken är väghållning och kvalitet bäst på? E28 eller E34? | |
|
Måste bara hålla med alla ni andra. Vi som kör e28 har nog mest bil för pengarna alla kategorier. Visst finns det några irriterande saker, tex fläktkoppling, värmesystem (kupéfläkt+värmeventil) men på det stora hela är det en kanonbil. Är själv inne på min andra e28, båda 528:or. Den nuvarande är en iA, inte lika kul men ganska skönt faktiskt. Största skillnaden märks från stillastående där den höga utväxlingen och momentomvandlaren skäl rätt mycket tid. Men så sent som igår kväll körde jag ifrån en manuell Laguna från stillastående vid ett rödljus hur lätt som helst, så nog finns det lite klös. per_j82: e28 upplever jag som mer direkt och rolig att köra. Kvaliteten är nog snäppet bättre på e34. Även vad gäller rostskydd är e34 bättre, med reservation för de första årsmodellerna (tjejens brorsa har en 520i -88 som rostar ganska rejält på det typiska ställena: underkant av dörrar, framskärmar osv). Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.