AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.645

Tänkte bara slå ett slag för e28 !

Sida 1 av 4
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Hej!
Jag tänkte bara säga vilken otroligt bra bil Bmw gjorde när de kom med e28:an.
Iallafall min 520i från 84, jag köpte den i vintras för ynka 5500:-, den hade knappt någon rost och var för övrigt väldigt fin i skicket, förutom den otroligt slitna förarstolen.
Nu har den rullat 700 nästintill problemfria mil, jag bytte stötdämpare vid köpet och nu precis så bytte jag växellåda, utförde även en service när jag kört ca 350 mil.
Anledningen till att jag skriver dett är att jag precis kommit hem efter en resa på ca 10 mil i mörker. Och den rullar så djävla perfekt, den är tyst motorn svarar bra, ja allt är perfekt. Detta levererar en bil som har 18 år på nacken och som har gått 19500 mil, det är helt djävla otroligt, jag kan bara drömma om hur det måste vara att köra en ny Bmw om en så gammal är så skön att köra.
Jag kommer nog vara BMW trogen hela livet och jag har bara kört två andra bilar än så länge, båda volkswagen, vilka ligger lång efter komforten en Bmw ger. Mamma och Pappas Passat från -96 låter som en traktor jämfört med min 520 från "84".
Väghållningen ska man egentligen inte jämföra, då skillnaden är så oerhört stor och ändå så kör jag med 185/65 14 tum utan sänkning, medan passaten är sänkt och har lågprofil.

"BMW gör nog helt klart världens bästa och könaste bilar"

Någon som håller med mig ??
jo det gör jag dom är så jävla sköna att åka och köra '
man får verkligen valuta för pengarna

Dom 3 B:en-------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
-FtpServer ask fore the IP
--------------------
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
E28an är en helt underbar bil...
Du skulle sett mig när jag körde en BMW för första gången, det var en 520i E28...
Jättesmilet som inte gick bort på flera dagar...
Är BMW frälst för alltid...

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
Håller med till 101% .Otroligt rolig och skön bil o köra.Rätt så problemfri förutom att den blir varm.

Fegt Att Bromsa
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
e28 är sköna bilar det !
Har haft 3 stycken =) 518, 520 och 528 varav den sistnämnda jag faktiskt börjar ångra att jag sålde =(

Perfekt förstabil verkligen!

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
Bara man bygger om till elfläkt på E28:an så är värmeproblemet ett minne blott!

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...det var en dag i september 1986 hvor jeg for første gang kørte en stor BMW...det var en original E28 M535i...det var fantastisk...for en bil...for en motor…3,5 liter og 218 HK…for et ”drag”….! Det er virkelig flot at høre at dagens unge kan opleve en gammel E28 der stadig har sine mange kvaliteter i behold ;-)

V-max
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
för ca 10 år sedan hade farsan en 518i, den skulle han aldrig bytt bort =(
Den bilen var bra och snygg !!
En sak är iallafall säkert : till nästa sommar ska jag skaffa en E28:a !

Bakhjulsdrift regerar !
to
46
tovebrink
Bmw 325i -92
dahoof: är det du som köpte våran gamla 520i? från västervik?
tja grabbar...jag skaffa mig en 535 för tisdagen och här nöjd med den men det är nott som inte stämer med den.typ tankar 70lite och kommer 33 mil????är det jag som har en tung höger fott eller???hur m,ycket dra era bilar???den är hur rolig som helst att köra när det är vvått och rödasfalt(diff)åker på 2:an och leker kul som fan:>)..jag har också det problemet att den blir för varm går knapt att ta på bilen efter man har kört den..som när jag åker från eskilstuna till västerås(4 mil)och holler en 140km hella vägen så är den kock hete..är det därfär topparna inte holler på dom??//danne
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Frågor till rosa:
1, var du dyngad i går när du skrev inlägget?
2, 33 mil på 70 liter??? Jag kommer 50 mil när jag ligger i 200+...
3, var har du för vana att ta på bilen efter att du kört eftersom du bränner dig på den?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har en kompis som har 528 -86 E28. Den har han haft väldigt mycket problem med. Vattenpump, tändspolar, topprenovering, bakaxelras ja m.m.m.m. Den har inte varit nå bra trots att den har varit välservad, fast den har ju också gått över 30000 mil... Sen tycker jag att E34:an är mycket mycket snyggare än E28:an. E28:an är mera åt "gammelbil" hållet och är så kantig :-)
Gemini__
Kan bara instämma, e28:an är mycket välbyggd och det är mycket bil för pengarna! Den har sin lilla charm åxå...

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jo,mycket billigare bil kan man inte hitta för pengar om man jämnför pris/kvalité.Ångrar nästan att jag inte lagade upp min gamla 520i som innan var pedantskött=mycket lite rost!efter en lätt dickeskörning(h. framskärm bucklig+tröskellådan och bakaxlen lossnade).Min 525i jag har nu har mycket mera rost och är då 4 år nyare!!Dels är tanklocket och under det väldigt rostigt + skärmkanterna fram och en del rost bubblor på dörrarna.Nja en gång i framtiden ska jag köpa mig en 528i/535i(E28) eller en 2002tii och ha som sommarbil :) bara för att det är så bra och fina bilar.Sen kan man ju köra en ny 5-serie till vardags,dessa finns det ju många av och klarar rosten bättre än en 20 år gammal bil.....

Mvh Ricke
svanteE:nej det var jag inte men har du hört talas om dysleksi???????????????...nej men det är så¨att föra fredan när jag skulle åka till en kompis så kåkte jag lunkt och finnt efetr som att bilen var kall så när jag kom till han och skulle parkera så dog bilen och fatta inget varför den dog så jag starta den i gen och rulla typ 5meter och såg att jag hade ett olje strek på 150meter efter mig.och lyfte på huven och kolla mne såg inget efter som att låg 2liter olja i motorutrymet.så jag ringde min kompis bonje och vi åkte ut till han och tväta motorn och såg sen att det kom olja från fördelan.....
så vi trode att jag hade kört sunder packnigen till bröstkåpan..men som tur var så var det inte det utom skruven som sitter backom fördelan in i motorn glapa typ 1cm..och därför så upnar jag huven för att kolla om det läker ojla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!//danne
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Tovebrink !
Ja, det är jag som köpte er "gamla" 520i.
Fan vad den rullar bra!
Hälsa morsan det !!
to
46
tovebrink
Bmw 325i -92
dahoof: ok va kul att den gör de! :) ska hälsa henne...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Vi är några här som inte har glömt bort den gammla e28án...och även vi ett par stycken som bygger om och modar dom. Så helt bort glömda är dom inte ;-)

Danne, jag tycker du har lite hög bränsleförbruknking på din 535, iofs så kan jag oxå komma till den för brukningen lätt med min e28..men då är det knappast normal körning längre.
Att toppen rycker på dom beror oftast på dålig fungerande fläkt koppling alt luft fickor i kylsystemet. Eller av någon annan anleding så motorn kokar.

Svante; lite onödigt att slå ner på någons stavning!

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bmwE9:
Ingen regel utan undantag,äger 2st E28 som synes..
38år,3-barnsfarsa o E28 som första bil.
Är nog äldsta här med E28 som första bil :)

Mvh Janne.
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
Jag kan bara hålla med, en underbar bil helt enkelt. Är inne på min tredje e28, hade först en 520i sen en 528ia. Och nu en M535, gillar den skarpt.

Janne T: Det skulle va roligt och dra ihop en E28 träff i Umeå eller nåt. Bor själv i Övik. Finns det nåt intresse?

Mvh//Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Andreas>>>Tja..varför inte..vill någon se min helårsanvända "pärla" så...;)
Behöver en karossöversyn ganska snart+att förarstolen måste kläs om mm.mm..

Dem M535:or som jag sett på sistone verkar vara i väldigt fint skick.
Dessa har nog rullat sparsammare än min.

Finns kanske oxå andra med E28:or som vill utveckla sitt intresse.

Hur fräsch är din femma då?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.