AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.552

Byta bromsrör, göra egna eller köpa sats?

Sida 1 av 2
Var på besiktningen idag och fick underkänt på båda längsgående bromsrör, så jag tänkte byta ut alltihop, även skaffa stålomspunna bromsslangar och ny bromsvätska. Då till funderingarna:

-ska jag köpa ett "kit" tex: Länk Jag antar att detta är helt komplett och inget behövs köpas till? Eller ska man köpa kopparrör och nipplar och göra eget?

-När man ändå har lös bromsrören är det väl lika bra att byta bromsslangar, tänkte gå på stålomspunna pga livslängd och de är stummare, tycker ni det låter rimligt eller är det slöseri med pengar?

-Vad är det smartaste att ha för bromsvätska? Ej krav på racingvätska då den inte används på bana eller liknande, men kvalitet vill man ju ha... Det är ingen ide att byta till tex siliconbaserad då den bör hålla i en evighet? Bara en tanke...
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Att tillverka egna bromsrör är inte särskilt svårt, det kräver dock att man har rätt verktyg (koningsverktyg, rörkap etc.), samt rätt nipplar och kopplingar. Om man inte har det så verkar ju inte "kittet" du hänvisar till särskilt dyrt heller. När det gäller bromsslangar så är det väl en smaksak, men om man bara använder bilen för vardagsbruk så är jag tveksam om det är värt att kosta på dyra stålomspunna slangar. Jag monterade sådana på min Alfa, men den använder jag lite aktivare än familje-bumsen. Jag tror inte heller att det är någon idé att lägga en förmögenhet på bromsvätska i vardagsbilen, det är då bättre att byta den lite oftare istället. Kolla i instruktionsboken och gå efter vad som står där.

Lycka till....

Olle D
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut värt att köpa ett kit. Då kan du lägga mer tid på att göra själva bytet - inte alltid helt trivialt att komma åt bromsrören där bak.

Vanliga bromsslangar duger gott. Väldigt sällan du behöver den där extra kontrollen över pedaltrycket i vanlig trafik.

Som bromsvätska rekommenderar jag en som behåller en hög våt kokpunkt under längre tid (eftersom du inte kommer att byta den varje säsong som man normalt sett gör med racingbromsvätskor).

Biltema DOT5.1 är prisvärt, 120 SEK/liter med en våt kokpunkt på 185 grader C. Valvoline DOT5.1 är också prisvärt på 130 SEK/liter. Delphi Super DOT4 fungerar alledels utmärkt också. Det gör faktiskt Biltema DOT4 också - mycket prisvärd. Här kan du se lite mer...
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
MT-ADAM : Du glömde nämna vilken bilmodell det rör sig om!

Fast baserat på länken till Schmiedmann så handlar det säkerligen om en E39. Och då är det DOT4 eller bättre som anges i instruktionsboken som bromsvätska.
Tack för svaren!

Olle ja min farsa har verktyg så det är nog inga större problem iaf.

bmw-slangen: Ok det blir ändå lättare trots att man behöver böja till det själv? Kollade runt lite och ja det verkade vara ett bra pris, jag kör på det!

Okej ja bromsvätska har du lärt mig en hel del om, så får läsa lite i den tråden igen, men jag kommer ihåg att vi kom fram till att Biltemas verkade lämplig

Jag antar att det är alla rör man behöver inkl monteringsclips eller liknande med där? Fast det kan jag ju ringa och fråga annars såklart!..
Stämmer det är en E39!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Köpte mina kopparrör på biltema och gjorde egna bromsrör och det funkar fin fint! mvh Henrik
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Beror ju på vad ett kit kostar.

Minns en gammal sierra jag hade, ett kit på biltema kostade några hundra. Väldigt skönt att ha allt i rätt längd, färdigkonade med rätt nipplar.
Det va inte många kronor man tjänade på att köpa lösa delar då..

Men det är ju biltema det..
Har inhandlat rör och slangar nu. Köpte även nya / extra fästen.

Behöver man använda det till de nya kopparrören?
Hur långt kan skruvarna sticka ut utan att jag behöver vara orolig för att skada något?
behöver man ta av tanken för att byta? Har sett att vissa skrivit att både tank å bakaxel bör demonteras...
ni som gjort det, har ni satt dit extra klämmor?
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Vi fick 2,or på de längsgående bromsrören vi också igår på bes.Låter inge vidare
om man behöver ta bort tank och bakaxel.

Jag har mailat BMW i Karlstad för ett prisförslag för byte av båda bromsrören
och en spindelled fram.Låter dyrt om tank/axel behöver demonteras.Har inga garage
möjligheter själv tyvärr.

Vi får se vad de svarar,de kan väl samtidigt släcka tvåorna,kollade Swedac,s hemsida.
Okej verkar vara ett vanligt problem på dem. Bara vad jag hört, men tror absolut inte att man behöver ta bort bakaxeln iaf?

Skriv gärna vad de svarar sen.

Gott nytt år!
behövs inte tas bort nån tank eller bakaxel om man gör egna rör. sök på inlägg från mig så har ja skrivit rätt så utförligt där.
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
BMW vill ha 4000 kr för jobb och delar,Mekonomen ville ha 3100 kr för allt.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ni kan dra rören på högersidan om bränsletanken, orginalrören går över men om ni drar egna så kan man dra runt tanken och upp över bakaxeln.
Okej tackar för svar, blir att pilla med det i helgen!
Har inte fixat det än faktiskt, är ingen vidare å göra det själv (farsan hade inte tid att hjälpa till). Har som sagt köpt kittet från Schmiedmann. Men hur är det, vad måste väck egentligen??? Får ju lite olika svar. Känns sådär att lägga 3000 på det, alternativt ca 5000 om man byter alla rör
ja har ju bytt på min så ja vet ju att ja ej plocka bort nå annat än plasten som täcker rören på passagerarsidan.alltid skönt o ha nya slangar för de kan va et h......e o lossa rören från slangarna pga rost.men sök efter mitt inlägg så står de exakt vad du behöver inhandla. du bör ha mecka bil innan du ger dig in på detta jobb
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Du får väll börja och kolla hur dem gamla originalrören är dragna, kolla vilka fästpunkter du kan sätta dem nya i . Lite skyddsplast i hjulhusen kan behövas att tas bort på högerbak där du kan dra bromsrören runt tanken och upp istället för under tanken. Sedan skyddsplasten i främre delen mitt under bilen där de längsgående rören bak har sina skarvar.
Du ska inte behöva släppa på bakaxel, tank eller annat skit som du kanske läst i andra trådar.
Ron jag hittar inte dina trådar! det går inte att söka på användarens skapade inlägg för mig. Slangar har jag!

Har kollat, och de sitter ju in åt helvete långt tycker jag. Kitet jag köpt borde ju vara anpassat för att dras likadant som original, fast det kanske kan gå lite kortare väg? För drar man rören som original borde det bli svårt att undvika att ta bort tank osv?
nu hitta ja den låg under lite lurig rubrik :) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.