AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
18.197

Kallavfetta vintertid

Sida 3 av 3
IronX verkar ju smidigt, finns det att köpa i Sverige någonstans? £ 18.95 med frakt från länken ovan känns ju ganska dyrt.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vanlig petroleumavfettning är inte farlig på någon typ av lack, däremot kan alkalisk avfettning göra en del skada om den får ligga på för länge, i synnerhet på röda bilar utan klarlack.

På bilvardsforum.se finns en användare som kallar sig Chrille som driver en firma som bl.a. säljer Iron-X. Hör med honom! Annars kan jag verkligen rekommendera Shinearama, de har mycket skojigt i butiken...

/Masten
Läste runt lite på Iron X och sökte fram MSDS på produkten. Alltid lika intressant, och dessa säkerhetsdatablad med detaljerade data om produkter är offentliga uppgifter som går att finna (är ett lagkrav) på i stort sett allt inom kemiska produkter, petroliumprodukter, färg och lack mm.
Här finns en intressant tråd om lackrengörare inkl Iron X, en bit ner i tråden kommer MSDS.
Innehållet är bl.a Ammonium Sulfanyl acetate och Alkyl Ethoxy sulphate, i rejält utspädd form, samt "tillsatser" och lukta-gott medel.
Summeringen verkar bli att det kan vara lite lurigt på kromad plast, men annars OK.

FP
Länken kom visst inte med:
Länk

FP
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fick hem lite Iron-X i helgen från Shinearama. Vilket medel ! Använde det endast på fälgarna som närmast blivit lite gula efter 300 mil i snöslask och salt - de blev som nya ! :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
folke: Intressant! Jag har använt Iron-X på alla ytor på mina bilar inkl. på kromad plast utan att ha fått några skador. Fast det där med tillsatt lukta-gott-medel undrar jag över, medlet luktar verkligen allt annat än hallon om man säger så...

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Undra om silverlisten ovanför rutorna på 1-serie coupe är kromad plast?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.