AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
18.192

Kallavfetta vintertid

Sida 1 av 3
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej alla!

Jag undrar hur ni gör med kallavfettning vintertid när bilen alltid är blöt/fuktig (om man inte har garage).
Det jag får göra nu är ju att på med microavfettning eller något som kan tas på fuktig bil, tvätta den så gott det går med schampo, torka den torr.
Sedan när det är klart går jag loss med prickbort på alla miljoner svarta prickar som finns (jag har en vit bil så dom syns ju så väl också).
Sedan får jag såklart spola av bilen och schamponera den igen.

Det jag inte gillar med detta är:

1. Jag torkar bilen torr när den är fullt med svarta prickar på den. Repor?! Trasorna blir smutsiga.

2. Det tar såklart lång tid att tvätta och torka bilen två gånger.

Hur gör ni andra för att få bort svarta prickar? Finns det något bra kallavfettningsmedel som fungerar på blöt lack? Det enda jag sett som verkligen fungerar är prickbort på torr lack, och då måste jag ändåså på med trasa och gno lite när det ligger på lacken. Det räcker absolut inte att spola av med högtryckstvätt även om det får "gotta till sig" en stund.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Prickbort går att lägga på blöt bil, men det tar inte riktigt lika bra då. Lägg på det och låt verka några minuter, sen alkalisk avfettning, låter verka några minuter och sen spolar du av med högtryck. Det allra mesta brukar gå bort då!

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag provade att ta på det på blöt bil och det hände inte mycket. Visst något gick väl bort men uppskattningsvis 75% låg kvar. Jag måste som sagt var gnugga lite på många prickar också även på torr lack med prickbort för att få bort allting.

Det är väl helt enkelt så som jag beskrev det som man får göra. Jobbigt i vinter dock med frysgrader. I GDS-hallar så är det blött (det är öppet in till dom andra som spolar sina bilar) och mörkt så där fungerar inte heller att stå och torka bilen inför prickbort. Man får hoppas bara att det inte gör alltför stor skada att ha bilen full med prickar vintertid.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det gör ingen som helst skada att låta prickarna sitta kvar. Det viktiga är att du får bort salt och annan smuts som binder fukt.

Har du provat Turtles Prewash-T? Det är en gelbaserad tixotrop avfettning som löser det mesta. Eftersom den är en form av gel så rinner den inte av utan ligger kvar och verkar. Rekommenderas!

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ah okej, jag kan testa! Bara den inte sliter på diteclagret mer än vad prickbort gör, iom att den ligger kvar. Men det är väl snarare tvärtom kan jag gissa mig till.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Har du provat Herobiol Extra från Lahega? Mycket bra kallavfettning som även kan läggas på fuktig bil.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Off topic, är jag den enda som får dåliga associationer till det ordet;

kallavfetta...

Och nej, jag är inte ens från Göteborg...;)
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
DanielN: Nix, tips på affär där man kan köpa det? Helst inte online då med fraktpris som blir lika dyrt som avfettningen själv :/
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Agathorn:
Autoexperten säljer Lahegas sortiment, om det inte skulle finnas hemma så kan de beställa hem det kostnadsfritt. Finns mig veterligen inte på mindre än 5L dunk. 5L kostar 199:- på nätet, vet ej vad autoexperten tar.
Vad är problemet med att använda kallavfettning på en våt bil? Funkar helt ok för mig iaf, men visst får man spraya på en del, och låta det verka ett tag. Kanske behövs göra 2 gånger om det var länge sedan du tvättade sist? Glöm inte lägg på vaxshampo eller liknande efter avfettning.

Masten: Jag har sett bilar med asfaltsfläckar som suttit för länge. Under prickarna blir det rostfläckar med tiden.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
MT-ADAM: Rostfläckarna (med största sannolikhet flygrost!) har inte med asfaltsfläckarna att göra och kan tas bort med Iron-X/Iron-Cut, oxalsyra eller karosslera.
Att asfaltsfläckarna sitter kvar över en vinter spelar ingen större roll för bilen egentligen, salt och annan smuts är viktigare att få bort. Dock ser det ju trist ut med asfaltsfläckar, i synnerhet på en bil med ljus kulör.

/Masten
Men rosten fanns ju bakom kladdiga prickar efter avfettning av den bilen, då borde det väl vara asfaltsfläckar?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Rost i karossen där lacken släppt eller rostfläckar ovanpå lacken? Om det är det senare så är det metallbitar som suttit i asfalten som har satt sig i lacken. Går ganska enkelt att ta bort med sätten jag beskrev ovan...

/Masten
Rostfläckar ovanpå lacken menade jag. Hur vet man då ifall ens "prickar" innehåller metallbitar eller ej? Ja det gick att ta bort det mesta av rosten för mig, men kollar man noggrant kan man ana skador i lackeringen.
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Kan starkt rekomendera AutoSmart Power.
1L kostar ca 80 kr. Finns i de flesta bensinmackar och tillbehörsbutiker.
Grymmt effektiv på salt, asfalt, tjära mm. Och väldigt skonsam mot lackskydd/vax.
Och den funkar mycket bra att lägga på våt bil.

Man kan även beställa denna:
Länk
I princip samma produkt fast är för proffsbruk och säljs på 25L dunk (BBVs produkt är upptappad)
Är man bundis med någon av Smartabs ambulerande säljare så kan man köpa dunkar av dem och få ett väldigt bra literpris! Finns också en äldre produkt som inte har miljö i namnet. Den har jag använt och den funkar kanon.

För lite svårare fläckar har BMW en egen produkt på trycksprayburk. Denna funkar mycket bra, men mins ej vad den heter. Typ tar remover där med. Inte speciellt dyr heller faktiskt.

Alla produkter ovan är väldigt skonsamma mot lackskydden på bilen och väldigt effektiva så man slipper gnugga för att fo bort smutsen. Bara att spraya på med tryckspruta och sedan svepa av, utan att trycka och gnugga, med en microfibertvättvante. Ingen risk för repor på lacken.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Biltema kallavfettning duger alldeles utmärkt!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Smartabs poweravfettning på avspolad bil fungerade bara hyffsat. Det var fullt med svarta prickar kvar. Då lät jag det verka i cirka 4 minuter och spolade av med högtryck
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vem säljer alkalisk avfettning??

BMW CS #07491
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Bollnäs Bilvård bl.a., www.bbvnet.se

/Masten
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Finns ingen firma i Sthlm/ Uppsala tro?

BMW CS #07491
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Detta löser problemet med svarta prickar. Behandla bara punktvis där det behövs.

82-14-9-407-018
Tar remover original BMW 300ML

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.