|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nämndes redan ovan: Mera prisvärt än Biltemas kallavfettning (naftabaserad) finns knappt. Alla naftabaserade avfettningsmedel bygger på samma ingredienser, kolla gärna på säkerhetsdatabladen här på nätet. Nästan alla kommer dessutom från CRC eller Kemetyl (om nu inte dessa också har slagit ihop sina påsar), varför välja annat än det billigaste? Om man står i butiken är det bara att kolla efter märket på flaskan som visar att det är brandfarligt = naftabaserat. Funkar alldeles utmärkt att lägga på även våt/fuktig bil. Näst bäst är de olika alkaliska avfettningsmedeln, men de är inte lika effektiva som naftabaserade, och lägger man alkalisk avfettning på en torr bill eller fälg och inte spolar av i tid så är det helkört, det etsar och fastnar och sitter där för gott om man inte har en himla tur. Prova gärna på sidan av en ljus, helst vit, bil som varit ute i trafiken bland salt och dubb. En dusch av vardera nafta och alkalisk på t.ex varsin fuktig sidodörr, vänta en minut och se var det rinner mest skit nånstans.. Även när man därefter sköljer så ser man stor skillnad. FP |
|
| Försöker ta till mig av era tips och mitt största problem är de svarta prickarna. Verkar som AutoSmart Power är något att testa. Om jag sprutar på det på torr bil vad ska jag sedan gnugga bort det med? Bilen är ju riktigt smutsig så jag är rädd att repa bilen, detta eftersom man inte ska spola av den först. | |
|
Du bör fukta bilen först. Eller varför inte spola av den rejält så att bara de svarta prickarna som inte vattnet löser upp, blir kvar. Sen tar du ditt avfettningsmedel på de svåra ställena, och behöver du gnugga så får du se noga upp. Minsta grus eller liknande ger så klart repor om man gnuggar hårt, oavsett torr eller våt bil, det blir ju som att gnida med ett sandpapper. Ärligt talat så förstår jag inte riktigt varför man rekommenderar att spruta avfettning på helt torr bil? Är den dessutom av den alkaliska "miljövänliga" modellen så får man se upp, får den torka lite för mycket så etsar den fast för evigt. Jag har visserligen bara hållit på i runt 40 år men än har jag inte misslyckats med avfettning, och jag grovtvättar alltid först, dvs bilen är våt eller fuktig när jag lägger på avfettningen, inga som helst problem. FP |
|
| Okej tack, låter vettigt. Ska leta efter AutoSmart Power eller Prickbort. | |
|
Håller med Folke fullständigt. Dock har jag inte 40 års erfrenhet men jag har varit "putsbög" sedan tonåren. Startade på pappas bilar så 30 år är det snart! Jag jobbar alltid på våt mycket väl avspolad bil. Jag undviker högtryck, anser att detta sliter på lackskydd och lack mera än det gör nytta. Trädgårdsslang och sprutmunstycke räcker bra. Högtryck på en smuttsig bil blir ju som en blästerpistol och dessutom trycker man in vatten i minsta lilla springa... Investera i en tryckspruta, microfibersvampar eller tvätthandske av microfiber. Tryck eller gnugga aldrig! Låt medlet göra jobbet och svep bara över lacken med mycket lätt tryck. Inte i cirkulära rörelser utan bara "fram och tillbaka" så undviker man "rosor". Raka repor syns mycket mindre än rosor. Och repor blir det hur försiktig man än är, men mindre tvättrepor poleras lätt bort när man gör bilen vårfin igen. Power och Tar Remover är det jag använder. Se tidigare inlägg. Överdosera inte, det krävs mycket mindre medel än du tror för att smutsen ska släppa! Är bilen mycket smutsig så lägg på power på hela den våta bilen som ett steg ett. Lägg på nerifrån och upp, låt verka 4-5 minuter och spola sedan av noga. Är bilen mindre smutsig så hoppar jag över detta steget. Jobba dig fram över bilen sektionsvis, alltid i skugga om du tvättar utomhus. Lägg på medlet och låt det verka några minuter innan man går på med svamp/handske. Börja med renaste ytorna dvs i denna sektioneringen/ordningen. Tak, översida bakluclucka (om limo vid touring hoppa över bakluckan här), motorhuv (kläm in lyktglasen här om de är av plast), spola av. Sedan bakruta (om limo), framruta, övre delen av sidorna, spola, fronten, nedre delen av sidorna ("mellan" hjulen - vänta med ytan bakom bakhjulet till nästa steg), spola. Baklucka, och nederdelen bak inkl sidan bakom bakhjulen, spola. Insida dörrar och luckor, glöm inte motorhuv och tanklock! Spola. Och sist fälgar och insida skärmkanter. Finns det asfalt/tjärfläckar kvar nu så punktbehandla dessa ytorna med Tar Remover. Låt verka några minuter och svep över med en ren svamp. Inte den du använt innan som nu med all säkerhet innehåller mycket gruskorn och annat skadligt. Spola av hela bilen rikligt så att allt medel och smuts lämnar den. Vissa menar att man ska jobba nerifrån och upp för att inte få smuts som rinner ner på ej rena ytor och fastnar där. Så har jag aldrig gjort och aldrig haft problem. Man vill ju inte få smutsigaste ytan i svampen det första man gör anser jag... Använd två hinkar. En med endast vatten och en med tvättmedel i ljummet vatten(helst Meguiars Ultimate Wash and Wax Schampoo) Skölj svampen OFTA först i hinken utan medel i och sedan i med den i tvättmedelshinken innan du går på lacken igen. Byt sköljvattnet i hinken vid behov. Även hinken med tvättmedel om det behövs. Tvättmedel är billigt, repor fula och svåra att bli av med! Använd med fördel ett snabbvax av bra kvalitet för underhåll av lackskyddet. Ett som läggs på blöt bil innan man torkar av bilen. Torka bilen med hjälp av gummiskrapa och microfiber avsedd för vattenupptagning. Och även här jobbar du fram och tillbaka. Inga cirkelrörelser. Jag torkar alltid bilen, om det inte regnar och bilen ska stå utomhus. Då är det såklart onödigt. Intorkade kalkfläckar från vattendroppar är arbetskrävande att att få bort! Det finns nog lika många tvättsätt som bilförare, men detta är hur jag jobbar och det funkar mycket bra för mig. Man kan skriva hur mycket som helst, men detta var en kort resurme av mitt arbetssätt. Frugan tycker att jag har en störning och tror att lacken snart försvinner eftersom jag tvättar bilarna så ofta. :-) Bra bilvårdsprodukter hittar man på Länk Länk Länk Länk "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Ni måste skilja på avfettning och avfettning. Petroleumbaserad kallavfettning blir betydligt mindre effektiv när den appliceras på blöt bil, därför bör den användas på torr lack. Det finns även - mindre vanlig i konsumentsammanhang - glykolbaserad kallavfettning som går att använda på blöt bil. Alkalisk avfettning kan läggas på både torr och blöt bil, det viktiga är att den inte får torka in så det är tämligen korkat att använda det i solsken eller på varm lack. Att spolning med högtryck skulle skada lacken är kvalificerat struntprat! Visst, använder man det på fel sätt (t.ex. håller alltför nära lacken) så kan skador uppstå, men det kan man knappast beskylla högtryckstvätten för. Naturligtvis ska man inte börja svampa bilen nerifrån! Många rekommenderar däremot att man påbörjar avspolningen nertill på bilen och sedan jobbar sig uppåt. Svampning utförs dock naturligtvis uppifrån och ner. /Masten |
|
|
Det kan kanske finnas varianter, men emulgerande kallavfettning (petroliumbaserad) funkar bra även på våt yta, det är bara att läsa på de olika produkternas datablad. Man ser direkt när det är en emulgerande produkt genom att det blandar sig med vattnet och blir mjölkfärgat. Visst har jag testat även på torr lack, och det löser omgående upp fet smuts, asfalt och oljefläckar osv, och rinner snyggt neråt i svarta rännilar på lacken. Men åter igen, är man inte snabb med avspolning så torkar det fast och man får börja om med mera avfettning osv. Detta sistnämnda moment funkar icke med alkalisk "naturavfettning", en gång intorkad avfettning så sitter det där om man inte har en himla god tur och timing.. Glykolbaserad avfettning har jag inte träffat på, undras om detta stämmer? Lösningsmedelbaserad (petroliumdestillat), eller alkalibaserat eller en kombination av dessa (kallas ofta mikroavfettning) är väl de produkter som finns. Visserligen finns det tjogtals med varumärken och arbetsnamn på avfettnings och rengöringsprodukter, Power hit och dit, gärna lite Nano också, Prickbort mm men same-same alltihop, bara att läsa på produktdatabladen, säkerhetsdatabladen (MSDS) på innehållet så klarnar allt. Jag använder också högtryckstvätt flitigt, allt sedan den första "bärbara" Kärchern släpptes i början på 80-talet. Dock måste man använda den med förnuft och med anpassat tryck, altefter var man tvättar och spolar osv. FP |
|
| När det gäller högtryckstvättar se till att köpa en som ger ett ordentligt vattenflöde. Nästan alla klarar att kommer upp i ett tillräckligt högt tryck men de billiga ger oftast ett för litet vattenflöde för att skölja bort all skit skonsamt. | |
|
Jag har inte beskyllt högtryckstvätten för någonting! Bara följderna efter dess användning. Vilket även du är inne på med "t.ex. håller alltför nära lacken". Risk för negativ påverkan/skador finns och därför använder jag den inte på bilen mera än till att tvätta gummimattor och textilmattor med, möjligen fälgarna också. Men det är frivilligt och man tvättar sin bil hur man vill. Jag vill bara förmedla mina tipps för en bra bilvård, vilket funkat utmärkt i snart trettio år. Buss på med högtrycket om du vill. Men att inte lackskydd och lack skulle påverkas negativt av mekanisk nötning, som tex högt vattentryck blandat med grus, salt, bromsdamm osv anser jag vara kvalificerat struntprat. Liksom att inte saltvatten intryckt i springor, trösklar, dörrar, under gummilister osv skulle vara negativt för bilen? "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Man kan inte riktigt säga att den ena sortens avfettning är bättre än den andra. Kallavfettning och Alkalisk avfettning är till för helt olika sorters smuts. Alkalisk avfettning löser smuts från växt och djurriket, sot, kåda osv. Kallavfettning löser asfalt, tjära, salt olja osv. Det är förklaringen till att alkalisk avfettning exempelvis är helt oduglig på att ta bort tjärfläckar och salt.Det är helt enkelt inte meningen att den ska kunna det! Vintertid får man alltså använda BÅDE alkalisk avfettning och kallavfettning om man vill ha en helt ren bil. För att uttnyttja avfettningsmedlena optimalt skall de läggas på torr bil, annar späs ju kemet ut innan det har hunnit verka. Vad gäller alkalisk avfettning så är det helt rätt att man får problem om man låter det torka in så det ska undvikas. Alkalisk avfettning kan och skall även spädas en hel del med vatten beroende på smutsighetsgrad. |
|
|
Det är ju kanske inte så ofta som bilarna är snustorra så här i vintertid, tvättas och spolas, och avfettas, skall de ju ändå. Jag föredrar att spola av innan jag sprutar på avfettning, eller för den delen vanlig biltvätt med hink och svamp osv, jag går inte direkt på torr bil. Jämför gärna att tvåla in sig torrt innan man går in i duschen, och efter att man sköljt av, vilket känns bäst? Klart att det blir en liten utspädning men som redan nämnts, det handlar om kallavfettning som bildar en emulsion med vattnet. Prova gärna med lite lacknafta som är närbesläktad med petroliumbaserad kallavfettning. Lacknafta är ofarligt att använda på lacken, funkar alldeles förträffligt att ta bort tjära och asfalt med, men blandar sig inte med vatten, bildar ingen emulsion. För att kunna skölja av lacknaftan så får man spruta på lite vanlig kallavfettning, då sköljs det hela bort enkelt. Metoden är dock inte så snäll för avloppssystemet, självklart skall oljeavskiljare osv finnas med i bilden.. Man kan med fördel använda mikroavfettning som kombinerar de båda egenskaperna hos alkalisk och petroliumbaserad avfettning, brukar dock kosta lite mera i inköp. FP |
|
|
Jag stämmer in helt på Folkes linje. Jag har tvättat bilar i snart 40 år och vintertid använder jag enbart kallavfettning eller lacknafta. Jag har inte noterat några märkbara problem med att spola bort lacknaftan heller när jag använder sådan. Definitivt inte bra för miljön om man jämför samma mängder vätska. Men min erfarenhet är att det åtgår bara 20% så mycket kallavfettning/lacknafta jämfört med miljövänligare alternativ så i slutändan kanske skillnaden är försumbar!? Men oljefrånskiljare ska man ha när man använder petroliumbaserade produkter. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Kallavfettning på en skapligt torr bil, och sedan skölja noga med högtryckstvätt nedifrån och uppåt så brukar bilen bli ganska ren. Svampar man sedan bilen uppifrån och ner och sedan sköljer av så har man en ren och fin bil sedan. Jag rekommenderar VERKLIGEN INTE att svampa på en bil som inte är varken avfettad eller högtryckstvättad då det sitter rätt mycket mer grus och smuts kvar på lacken vid beröring med svampen - vilket resulterar i tvättrepor som ser så tråkiga ut. |
|
|
Jag gör som så nu att jag spolar av bilen med högtryck först (den är ändåså alltid blöt nu på vintern) och sedan på med autosmarts power och låter det verka i en 5 min eller liknande. Sedan på med alkalisk avfettning och låter det verka i några minuter till och sedan spolar jag av. Jag vet inte om det skadar något att jag har på kallavfettningen så länge men det blir mycket bättre resultat så än om jag "bara" låter det verka i 4-5 minuter. Dock helt bra blir det ju aldrig om jag inte avfettar när bilen är snustorr, men jag lever med lite småprickar osv nu över vintern så får jag göra iordning bilen ordentligt till våren när sommarsulorna åker på! Har ni också lagt märket till små gula prickar på bakpartiet? Jag skrev till ditec om det och deras teori är att det är saltet på vägarna i kombination med dubbdäck (dom ser fler sådana prickar på vita/ljusa bilar, vilket iofs är logiskt). Det går inte bort alls nu med kallavfettning på blöt bil. Hoppas det går bort sedan på torr bil. |
|
|
NiKeMaN: Skönt att vi är överens om något för en gångs skull ;) Agathorn: De gula små prickarna är flygrost som kommer från både bilarnas dubbdäck och bromsar. Avfettning tar inte bort dessa utan det är oxalsyra eller Iron-X (eller motsvarande) som gäller. Jag har använt Iron-X i ett år och det är helt fantastiskt! Luktar värre än värst men det fungerar fantastiskt bra. Köpes med fördel här: Länk Iron-X in action: Länk /Masten |
|
|
Jag misstänkte också flygrost och skrev det till Ditec men dom svarade det jag skrev ovan. Fläckarna går bort ifall jag gnider lite lätt med en nagel dock. Jag vill helst inte ha på någon syra som tär bort ditec-behandlingen :( |
|
|
I så fall köper du ovan nämnda medel, det är pH-neutralt och gör bara en grej, nämligen löser flygrost. Du kommer bli förvånad över hur mycket skit du har på lacken trots att du många gånger inte ser det med blotta ögat! /Masten |
|
|
Ah okej, jag läste nu på din länk att Iron-X inte var syrabaserat, det låter bra! Enl. den beskrivande texten på länken också så verkar det ju som att flygrost är skadligt för bilen, jag trodde bara det satt lite löst på ytan på lacken :/ |
|
| Jepp det blir kanske en beställning på det då! | |
| Ska man vara olika försiktig med avfettning beroende på färg på bilen? Är tex en röd bil känsligare för avfettning, kan den lättare bli matt? Eller kan man använda samma mängd och typ avfettning oavsett bilens färg? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.