|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW 7-serien är ingen 'stridsvagn', men det är som sagt en känsla bland många andra man får när man kör en stor, välbyggd och komfortabel bil. Sen så är m73-motorn minst lika driftsäker som den i en 728, och vid ren landsvägskörning så är inte skillnaden i bensinförbrukningen tillräckligt stor för att vara argument till den ena eller andras fördel. Jag kör själv på 0,9l/mil landsväg, tankar 98-oktan (där bl.a. ingen bioetanol finns tillsatt) och har lätt fot på gasen. |
|
| Jag inbillar mig att E38 är en något sämre vinterbil än E39 eller hur ligger det till? | |
|
Nja, det stämmer inte - åtminstone inte enligt min erfarenhet. Jag körde min 740 som vinterbil i fem vintrar och det funkade bra. E38 är större än E39 men den har också större hjul än E39 - jag tycker dom är likvärdiga. Båda har bra värme och ventilation och hyfsad framkomlighet. Min nuvarande X5:a är överlägsen de bägge på vintern tack vara fyrhjulsdriften, men det är ju lite utanför ämnet. |
|
|
Jag tycker också E38 funkar bra på vintern. Visst får man vara väldigt lätt på gasfoten och lämna DSC att arbeta i fred, men bilen är stabil och slasksträngar på vägen känns inte obehagliga att passera. Som Lasse säger fungerar värme och ventilation mycket bra och man slipper imma och sådant. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
En E38 går tack vare sin tyngd mycket tryggt och stabilt på vinterväglag, tyngden gör dessutom att den inte sladdar plötsligt och hastigt och att häva en sladd är lätt och smidigt. Förövrigt tycker jag nog att E39 är lite snyggare än E38. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.