AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.883

Skillnad mellan E38 och E39 ?

Sida 1 av 2
Be
278
Bengt C
523i -96
När jag köpte BMW för något år sedan letade jag efter E38 med M52 och manuell låda. De var få, de var dyra. De billiga var misskötta. Det blev en E39 i stället.

Tidigare har jag haft E32. Då fanns två skillnader mellan E32 och E34. E32 var större, E34 gick att få med modernare motor (M50). Komforten och ljudnivå i E32 var bra. Om den var lika bra i E34 vet jag inte. Men någon skrev (i Teknikens Värld tror jag) att E32 egentligen inte var så lyxig som man kunde begära för det höga priset. Den var mer som en stor, bra bil.

Nu slår det mig att skillnaden mellan E38 och E39 framstår som ännu mindre än hos de tidigare modellerna. Jag tänkte lite i början att jag kanske skulle ha en E39, tills E38 sjunkit till vettigare pris. Men nu börjar jag känna att ett byte antagligen är meningslöst.

Erbjuder E38 över huvud taget något annat än större innerutrymmen? Jag tycker E39 inte är fullt så 5-sitsig som en 1600 kg bil borde vara. Men erbjuder E38 något väsentligt, förutom just större innermått? Och då menar jag inga skitsaker som någon pytteliten skillnad i instrumenten, torkarna eller liknande. Utan något substantiellt. Är E38 t.ex. betydigt komfortablare, är kvalitén högre, eller är skillnaderna försumbara?

PS: Jag är intresserad av god bilekonomi, så egentligen är frågan om 728 erbjuder något väsentligt över 523/528?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag vill påstå att skillnaden mellan E39-E38 är större än E34-E32.

Jag har faktiskt aldrig åkt i en E32, men man åker bättre i en E38 än man gör i en E39. Största skillnaderna är nog hur bilen ligger på vägen och ljudnivån.

Jag har kört två olika 740 E38 och båda kändes anmärkningsvärt lugna och stadiga på vägen.

De E39 jag kört/åkt i har känts mer som en vanlig bil. Designen i de båda påminner ju väldigt mycket om varandra, men man får inte den här vräkighetskänslan i E39 som direkt infinner sig när man sätter sig i en E38 :)
Tveksamt om 728 är den optimala E38an, vill nog påstå att 750 kommer närmare idealet när drygt två ton skall släpas på asfalten och L versionen bjuder på kungligt benutrymme bak,dessutom kan man njuta av tystnaden förutsatt att alla kranar på stereon står på 0./ The sound of silence.

mrMPOWER
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Jag håller med Toomas. E38 skall ha en rejäl motor för att komma till sin fulla rätt. Känslan av att skjutas iväg från stillastående på halvgas och låga varv och bara "rida på vridet" är en härligt lyxig känsla. Hela bilen inger lugn och harmoni och det smittar även till föraren :-)

It's better to burn out - than to fade away.

Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Bengt C> Personligen anser jag att just storleken är det väsentliga, dels innerutrymmen och dels att att bilen har en "tyngre" rörelse på vägen. Visst är dina reflektioner relevanta, och det är de för de flesta, vilket speglar sig i prisbilden. E39 och E38 ligger på snarlika priser. För egen del tycker jag 728 är utmärkt som bruksbil, då den är snål. (Inte särskilt snabb iofs.) Tror inte E39 med den motorn och automat är nämnvärt snålare än den E38 jag har. Min 530 iAT är betydligt törstigare...
Jag har också en 728ia-97. Håller med om att den är snål för sin storlek. Något som jag gillar med e38 jämfört med e39 är att jag tycker e38 har en vackrare kaross.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Visst har E38/39 många prylar gemensamt, men där slutar likheten.

7an ligger stadigare på vägen, rör sig på ett lyxbilsvärdigt sätt utan att strutta/vicka fram som E39an gör.

Ljudnivån i kupen är betydligt lägre i 7an, och kupeutrymmet är naturligtvis större. Min förra E39an med komfortstolar var egentligen bara 2 sitsig då ingen rymdes i baksätet när jag satt i förarstolen (jag är 188 cm) det problemet finns inte i E38an.

Det jag saknar i E38an är fällbart baksäte.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Håller inte med om att e38 skulle vara stadigare på vägen än e39, möjligen i högre hastigheter då.
Tycker själv att e39 är stadigare på vägen eftersom den har kuggstångs styrning när e38 har den gammalmodiga styrsnäckan, tycker e38 blir vinglig på dålig och ojämn väg.

Ljudnivån tror jag är rätt lika i båda bilarna, i en biltidning i Finland var e39:an tystare än e38 och på sin tid den tystaste bilen man hade testat.

För mig är det bara designen och något högre detaljkvalitet i e38:an som jag gillar mer än e39.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

E39 är en "vanlig" bil med kvalitetskänsla som saknas på modernare bilar, en bil för dig som värdesätter en bekväm men ändå sportigare modell som inte är nämnvärt dyrare än en Volvo V70 att äga. Dock mer problem med rost vibrationer men en sjysst bil med rätt känsla, se bara till att hitta rätt exemplar. M-modellen med sitt lite förbättrade chassi är att föredra om man väljer E39.

E38 för dig som vill åka otroligt bekvämt, är en helt annan bil än E39 går inte att jämföra. Har bägge modellerna och de är totalt olika.
Kostnadsmässigt väldigt dyr för den som vill ha ordning på sina saker men upplever den som både bättre, snyggare och mer prisvärd både inköp och underhåll än tex Audi A/S8 eller Mercedes S Klass

Att köra med en 6 cylindrig motor i E38 förstör hela grejen enligt mig, men är man bara ute efter sköna säten och tyst bil så okej. Vill man ha helheten tycker jag att en stor motor man aldrig behöver varva hör till komfortbiten.
Jag har haft en E38 740iA i sex år, och nu har jag en E39 540iAT och en 528iAT sedan 2.5 år, så jag har ganska mycket erfarenhet av båda bilarna.

Konstruktionerna är snarlika, men ändå är E38 betydligt fetare, lyxigare, tystare. Jag är nöjd och glad för mina E39, men de går inte att jämföra med den solida tyngden och "lyxkänslan" som fanns i E38:an - den finns helt enkelt inte i E39:orna. E38:an är f.ö. den bästa bil jag haft, och jag ångrar att jag sålde den.

Eller så berodde det på att min E38 var en ovanligt trevlig kombination av färger, utrustning och skick. Svart med ljust myrtenträ och mörkgråvioletta sportstolar i skinn, Navi, telefon - det mesta som gick att få.

Jag tror 740 är den idealiska motorn för min del - 728 är för klent och drar inte särskilt mycket mindre - någon deciliter kanske. Har aldrig haft en 750, så jag ska inte säga för mycket - men den verkar för tung i motorn och törstig utan att ge så mycket bättre drag. (någon får gärna säga emot mig)

Jag letar E38 igen, så om någon känner till en svart, välutrustad V8 eller V12 med bensinvärmare, rattvärme och sportstolar (eller Contourstolar som de kallades på E38) så får ni gärna tjoa till !! :)
P.S. om du är intresserad av god bilekonomi så kan jag nämna att min E38 740 var betydligt billigare att försäkra än min 540.

Men sexorna är fina och snålare (även om de är betydligt slöare också).
Et
153
Etoda
523iAT -98
Tor> Min E39 530 iAT (just det, touring) är enligt min subjektiva mening tystare i kupén än min tre är äldre 728. E39 530d, som är emellan i årsmodell är det inte. Jag menar att hur tyst bilen är beror på flera saker, årsmodell, utförande m.m. och att så fantastiskt tyst är, eller ens var, inte E38.

Lasse SL500> Nu har jag inte ägt någon E38 med V8, men jag har endast tankat en enda tank med en snittförbrukning över 1 l/mil med min 728. Det vanligaste är runt 0.9-0.95 l/mil. Då drar ovan nämnda 530 iAT 1.05-1.1 l/mil på exakt samma körning... (Bilarna används växelvis.) Vid ren långkörning är 0,8 l/mil noterat på en tank med 728:an. (Går att komma lägre om man tar de gula skyltarna bokstavligt, och inte som ett cirka-värde...) Tror det är svårt att komma nära med 740 annat än på ren långkörning.

Observera nu att detta gäller mina egna erfarenheter, inte andras bilar eller hörsägen.
Etoda: du måste ha oflyt med din E38 om din E39 Touring är tystare. Kan det vara så att du har bullriga däck på E38:an?

Jag känner inte alls igen det du säger - för mig är det raka motsatsen: E38:an är betydllgt tystare och bredare än E39:an. Min 740 kunde man småprata i kupén i kring 200 (på autobahn) - det hände vid ett tillfälle, vi småpratade och jag trodde det gick i 130, tills jag såg på mätaren att det gick nästan 200 - så tyst var den.

Men det har mycket med däck att göra också. Min ena E39 har t ex bullriga däck.

Du har en extremt snål 7-serie - min MANUELLA 528 som väger ca 400 kilo mindre än E38:an körde jag på 0.85 från Gbg till Sthlm, och då körde jag MYCKET försiktigt med ett ägg under pedalen. Att du kör en 400 kilo tyngre bil på 0.8 trots att du dessutom körde ganska fort (om jag tolkar dig rätt) är bara att gratulera.

Min 740 gick sällan under 1.4 - men det är klart: det är kanske lite andra förhållanden här i Tjockholm där vi har en massa rödljus hela tiden? På långkörning kunde jag få ner 740:in till kring litern, eller kanske strax därunder - men då gällde det att ligga i prick 90-95 så att automaten gjorde lockup (det gör den väl i 88 km/h?)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lockupen går i såfort högsta växleln gått i på alla mina Bmw, runt 60 med andra ord.

Att en E39 skulle gå tystare än en E38 tror jag inte på, att en 728 går billigt kan jag tänka mig. Jag hade en 328 som gick förvånansvärt billigt trots rätt mycket gasa.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Min bror kör sin manuella 523 IM -00 på ca 0,82 på datorn så i verkligheten närmare 0,9 blabdab körning jag talar om så kör man med ägget så går det att köra snålt :)
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Jag vill också instämma i tystnaden hos E38:an, men jag har dubbelglas i min och det betyder säkert också en hel del. Standardfälgar (dvs. 16") och tysta däck gör sitt till. 12:an är förstås törstig i stadstrafik, men inte så farlig på landsväg.

Min blandade körning (övervägande landsväg) sedan köpet för snart ett år sedan är 1,24 l/mil. Jag gillar att accelerera, men kör ganska lugnt generellt, dvs. ca. 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen. I relation till vikt/effekt/motorvolym tycker jag 750:n är ganska snål och levererar "valuta för pengarna" enl. min mening :-)

It's better to burn out - than to fade away.

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Enligt automotorsport:

Buller db(A) vid 100 km/h e38 740i: 63db
e39 523i: 62db

Buller kan upplevas olika störande så db säger väl inte allt men tror inte det är så stor skillnad mellan bilarna.

728:an väger 1670kg så den är väl knappast 400kg tyngre.
har själv min medelförbrukning på 9,8 och den nollställde jag i somras.

Sen är e39 an en mycket modernare bil på många sätt, all hjulupphängning är i aluminium som gör att den sväljer mindre ojämnheter och gupp bättre än e38:an.

Tror som Lasse-SL500 att 740 är den idealiska motorn, "samma" prestanda och betydligt modernare motor och lite lägre förbrukning.
Men visst kan det var trevligt att ha en v12:a under huven :)
Be
278
Bengt C
523i -96
Intressant läsning detta. Min personliga idé om det hela (utan att ha kört E38) är ungefär som följer:

Att E38 rör sig värdigare på vägen kan jag mycket väl tänka mig. Det är väl samma förhållande som gällde för E32 och E34. (Sedan måste jag säga att E39 är lite småskum när det gäller vägbeteende. Den har lite underligheter för sig i roll-led som inte känns perfekt.)

När det gäller ljudnivå och bränsleförbrukning tror jag alla jämförelser är meningslösa om man inte jämför bilar med exakt samma däck. Min E39 är jättetyst, på vinterdäcken. Den är så tyst att jag faktiskt har svårt att tänka mig att en bil kan vara nämnvärt tystare. Men med dubbelglas kanske E38 tar det hela till en ny nivå?

Som jag fattat saken har 728 något högre förbrukning än 523/528, det torde skilja knappt en deciliter per mil (med samma typ av transmission).

När det gäller detaljkvalité har jag inte upptäckt några belägg för att E38 skulle vara bättre. Så vitt jag kan bedöma är det samma utförande på saker och ting i de två bilarna. En del saker är substandard i E39, men det gäller väl även E38? Ett exempel: Dörrsidor i masonit. (Detta skräp fanns tom på den gedigna E32.)

Sedan väger väl E38 ca 250 kg mer än E39? Det gör en lite betänksam med tanke på hur ömtåliga chassier BMW bygger. Bilarna äter hjulupphängningsdetaljer. Det är en påtaglig svaghet på E39. Jag antar att delarna på E38 är ännu dyrare, och slits ännu mer. Så där måste väl vara en extra öm punkt?

Någon skrev att E39 och E38 har liknande pris men det stämmer väl inte? Alltså, man kan kanske köpa en 750 billigt. Men en 728 är väl ungefär dubbelt så dyr som en 523?
Märkligt argumenterande om centilitrar på 740 och 750, är man ute efter nån supersnål ekonomibil letar man i helt fel segment. Bränsleförbr. är oftast ett mått på hur väl man motionerar högerdojan= hur skoj man har på resan./ If you have to ask,you ca´nt afford it!

mrMPOWER
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag kan väl citera min kollega på jobbet som till vardags kör MB E-klass automat sedan flera år, men under en dag fick ratta BMW 750iAL med samma årsmodell; 'Vilken jävla stridsvagn!' var det första jag fick höra efteråt.

(E-klass och 5-serien (E39) är väl hyffsat jämförbara i sammanhanget)

7-serien är generellt sett bättre på allt utom ekonomi om man jämför med 5-serien. Om det istället är enkronor här och där man vill spara när man väljer mellan bilar, så är en liten bil med lite utrstning och liten motor oftast ett bättre val.

Om man inte värdesätter åkkomfort och känsla när man väljer bil, så är 7-serien inget alternativ enligt min mening. ;-)
Et
153
Etoda
523iAT -98
Det kan noteras att utväxlingen är klart högre i 728 (aut) än 528/530 (aut), vilket påverkar förbrukningen positivt på landsväg, ca 1600-1700 rpm i 90 km/h och ca 3000 rpm i 160 km/h.

Vad gäller ljudnivån i E39 upplever jag en tydlig skillnad efter facelift. I vart fall är det en notabel skillnad på mina bilar (och det är inte motorljud).

Har endast kvalitetsdäck i 16 tum på bilarna (Michelin, Conti, GoodYear), men så klart kan det skilja lite ändå på ljudnivån. E39:orna har dock under senaste säsongen gått på exakt likadana Michelindäck. Jag har inte dubbelglas på min 728, så det kanske gör sitt till, men det har jag inte på någon annan bil heller.

Min förra bil var en MB S 500 L -99 (W220). Den spelade i en annan division än mina nuvarande BMW när det gällde låg ljudnivå, i alla farter. Det kan vara skälet till att jag inte är lika imponerad som en del andra här över den låga ljudnivån i E38.

Bengt C> Vad gäller hjulupphängningarna är min personliga erfarenhet att det är samma skit på E38 och E39, i vart fall med sexa under huven. Man får byta allt fram var 10 000:e mil och allt bak senast var 20 000:e mil. Oftare om man inte har goda vägar och kör mycket landsväg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.