AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.417

Vilket dubbdäck valde du i år och varför?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Velade länge, hade en uppsättning Nokian xx som var lagliga och som hade klarat säsongen, men bytte i alla fall. Valet föll på Agi Sarek 2 efter mycket research på google. Kanske inte det absolut bästa däcket, men ett som fått bra betyg. Jag åker fyrkrafsare vilket i viss mån styrde valet. 4 000 monterat och klart, helt ok.

Vad monterade du för dubdäck och vad styrde ditt val? Kostnad?

MVH
Robert
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hakka 7, pga mycket god erfarenhet av tidigare versioner samt utmärkta betyg i tester särskilt vinteregenskaper och att de har en stor "greppzon" dvs tillåter mycket slipvinkel (sladvinkel) innan greppet försämras vilket gör att man aldrih tappar greppey plötsligt utan har manöverförmåga kvar att korrigera med även efter att bilen börjat sladda eller kasa.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nokian Hakkapeliitta 5. Mycket pga bra pris men utbudet för 20-tummare var inte direkt brett heller. :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hakka 7, inte för att jag behövde men får man fyra nya gratis så tackar man inte nej! :)

Alpina B8 Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Mycket Hakka här :) Faktiskt mitt förstaval, men det fick stå tillbaka när ekonomin fick avgöra utefter det faktum att jag mest behövde egenskapen att få stopp på bilen.

MVH
Robert
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Conti IceContact, har de senaste åren legat högt i tester tillsammans med Hakka7. Hade kunnat välja vilket som men då Conti var drygt 400kr billigare per däck så blev det sådana. Har ännu varken sett snö eller is...

___
//Ulf
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hakka 7or, 5000 monterat o klart.

Haft hakka 4 som jag va nöjd med och hakka har aldrig gjot mig besviken.
Hoppas på mer snö nu så jag får testa vad dom gå för.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Conti IceContact för mig - de var testvinnare i Teknikens värld. Väntar dock fortfarande på snö och is....

Mvh

Olle D
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Samma Hakka 5 som i fjol och året innan.
Is har vi ju haft även i Skåne den här säsongen; svart-is i förra veckan. Inte jättemånga timmar men vi har haft det. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Verdi
Pirelli Carving Edge. Fick punktering och det var det enda som däckverkstaden hade hemma. Verkar ok det jag läst om dem men jag hade nog valt Continental annars.
Köpte budget-Nokian, dvs Nordman... Halvskapligt pris och att en del bekanta har kört på Nordman och varit nöjda med det var anledningen till att det blev just dom.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hakka5. Fick tag i en uppsättning till rätt pris helt enkelt. Nöjd än så länge på alla sätt och vis men så har det ju inte varit riktig vinter än.

-------
//Lövet
Michelin X-ICE NORTH 2
Varför = Stabilt på torr underlag samt att det rullar tyst med dubb :-)

Kanske inte bäst men inte dåligt på något heller, alla tester med märkes däck är ganska löjliga när det skiljer tex 0,3 sek eller 0,2 meter....etc

Pris 6000kr på däckonline + 400kr montering 215/55-16
Många tester klagade på stabiliteten på Nokian 7 och min erfarenhet av Nokian Hakka genom åren så gillar jag inte svajigheten på däcket på torrt underlag, på snövägar funkar det kanon men ett däck ska klara alla underlag och det gör Michelin tycker jag.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Bytte till beg. Gislaved Nordfrost i nyskick på 320:n igår. Grabben lånar den till Sälen denna vecka. Han ringde och sa att det var tur att jag bytte från de halvslitna Kuhmodäcken Det var "Bambi på hal is" med Nordfrostdäcken i norra dalarna i eftermiddag.
På E39:an har jag Michelin X-ice. Mycket bra däck som går tyst och stadigt.
Är faktiskt imponerat av 540:ns vinteregenskaper efter 35 år med framhjulsdrift.
På Caddyn sitter Hakka 5:or. Fungerar bra på den bilen.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Conti IceContact. 205/55-16.
Köpte på samma däckverkstad där vi köper däcken till lastbilarna på jobbet. 6000kr monterat och klart. Har inte kollat jättenoga efter bra pris, men det kändes som en bra deal.

Snöväder, slask, regn och blixthalka den senaste veckan. Mycket nöjd hittils. Var jobbiga för ett par veckor sedan med uppemot 13 grader ute. Sladdriga och mycket vingliga då. Inte så konstigt kanske... Vinterdäck ska ju inte köras i sådana temperaturer.

// Erik
ed
776
edge
520dT M -15
Har också nordman däck. Fick med när ja köpte bilen och tycker de funkar mycket bra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Redpower: Jag undrade nästan om jag glömt pumpa däcken efter att jag körde första sträckan med Hakka 7 på asfalt (dessutom var det +10), men nu efter 90 mil och 0,2 bar högre tryck tycker jag de är betydligt bättre, även om de givetvis är ganska mjuka. Ljudnivån är annars största/enda nackdelen med Hakka 7 tycker jag.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag kör med Hakka 7 på min C5. Låter en hel del men rullar lätt (får betydligt lägre bränsleförbrukning än sommartid!) och greppar bra.

/Masten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köpte två stycken nya AGI Sarek till Compackten då två av de GY ultra 500 var lite för slitna som följde bilen, AGI har dragit bra och är helnöjd inga problem med balanseringen heller trots regumeringar.
E39 17" Bridgestone Noranza dubbade väldigt tysta, stor skillnad mot de 16" Michelin Ivalo jag hade tidigare. Funkar utmärkt det lilla jag kör på vintern.
På Polon monterades 4 st nya Fulda Kristall, fast dessa vette sjutton om de drar så bra, nu är ju bilen väldigt lätt också dock har gumman inte fastnat trots två riktigt snörika vintrar med dålig plogning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ekin
Blev Nordman för mig också, har inget annat än bra att säga om dom. har köft me dom tidigare också. vettigt pris också!
Marin849 : Otäck känsla ;-)

Flesta av oss här kör med 18-19-20" och lågprofil och sätter sedan på vintersulor med högre profil och bilen blir som en orm på vägen....har med kört i mer än 10+ grader med mina Michelin och hur stadiga som helst, är faktiskt förvånad.......

Glömmer aldrig när jag köpte Nokian Nordman + i dimension 185/65-15 till en S70, fick börja svänga 5m före alla kurvor innan däcket reagerade, tror jag pumpa i nästan 3kg i däcken utan förbättring, fast man vänjer sig efter ett tag ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.