AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.170

523i e39 -96 startar knappt, hänger allting ihop? *Långt inlägg*

Sida 2 av 2
Förstår inte riktigt det här med anslutning till diagnosuttaget. Den runda kontakten i motorrummet har funnits i alla BMW under hela 90-talet, har aldrig hört att verkstader inte har rätt kontakt där utan att behöva ta till adapter osv. Man brukar debitera runt 300-600 kr för att göra felkodsavläsning enbart. Felsökning efter diagnos/felkodsavläsning kommer efteråt, och detta är ju nästa steg osv.
När du skriver "aktivera AC" osv, menar du att trycka in knappen med snöflingan osv? Detta bör ju knappast ge någon ändring på motortemperaturen, men framför allt nu när det är utomhustemperatur under 12-14°C så händer inget alls eftersom AC-kompressorn inte pumpar köldmedia osv då. Dvs den snurrar osv men kompressorn är variabel och pumpar ingen gas vid låga yttertemperaturer.
Kam och vevaxelgivare kan vara idé att byta men frågan är om detta eliminerar grundproblemet, det verkar ju som att motorn inte får bränsle men att det finns tändgnista osv. För lågt bränsletryck kanske, man bör kanske koppla på en manometer och mäta detta.
Men felkodsavläsning bör göras oavsett, mitt tips iaf.

FP
Si
22
Simme91
523i -96
Jo exakt, men jag har som sagt pratat med en hel del verkstäder som inte stödjer just den 20 poliga kontakten, en bilverkstad sa att det är lite "för old school". Jag kan inte se någon som helst anledning till att dom inte kan söka av bilen för ett par hundringar, men jag antar att dom vill göra alla s.k "stegen" då? Dom tjänar väl inga pengar på att bara felsöka utan dom vill väl ha pengar för att göra felaökningen o fixa problemet. Jag har hört mig för om det finns några tillförlitliga verkatäder i stockholms området, och har fått väldigt många förslag men inte bestämt mig för vilken jag ska välja. Har löst den ekonomiska biten genom att plocka ut en del ur sparkontot och är villig att kasta in den på en verkstad men då vill jag få det jag betalar för! Inge lurendrejar verkstad :-p

Tack för hjälpen folke! Och jag vet att det låter sjukt, när bilen är på , ligger på normal temp och man trycker på snöflingan så tar det inte mera än 1-2 minuter innan tempen börjar stiga.. Hur ologiskt som helst men det sant.. J*vla spökbil :p
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hade E39 variabel kompressor och steglös kondesorfläkt från produktionsstart?
Si
22
Simme91
523i -96
Och en snabb liten fråga bara, en sån där manometer? Kan man hyra/köpa en sådan på något sätt? Eller är det bara en sån grej verkstäder har tillgång till?

När man öppnar luftningsnippeln på fuelrailen så sprutar det ju ut bensin i en fast ganska stark stråle (ungefär samma tryck som när man uträttar nr1 på toaletten)
Detta borde väl duga för att spridarna ska skjuta ut? Lägger man handen på pumpen under uppstart så vibrerar den lite och skakar men gör inte ifrån sig något anmärkningsvärt ljud, men en pump kan väl inte gå på halvfart? Antingen funkar den eller så är den helt trasig right? Rätta mig gärna om jag har fel.
Si
22
Simme91
523i -96
En polare berättade att det kan ligga kondensvatten i tanken, det förklarar vattnet som jag hittade i filtret.. Funkar K-sprit för att eliminera detta eller är det bara en myt?
Lurre1
Kan vara svårt att veta om det är 1kg eller 3kg bränsletryck,gör en väldig skillnad,behöver inte vara fel på pumpen kan vara inre läckage i tanken eller bränsletrycksregulatorn som felar.
Tryckmätare kan man köpa eller tillverka själv.
Enklast att låna en.
Ang diagnosutrustning kan du efterlysa någon på detta forumet
som kan hjälpa dig.
Har du provat med lmm kontakten utdragen.
Ch
47
Chasen
BMW 528 96
angående din kylare, ett standard fel på bmw's kylare är att dem släpper i gavlarna vid tex påfyllningsröret eller nånstans, oftast kan det vara så lite så man ser inte det när motorn står på tomgång och man varvar, man brukar få trycktesta kylaren, då skall den vara full med vatten, glykol brukar inte behövas om man har bra syn och lampa, har haft 3 egna BMW och far har haft ett par plus goda kontakter inom BMW som säger typ samma, tyvärr har jag ingen provtryckare, men vet verkstad i närheten av Västberga om det är där du håller till som har det som nog kan koppla på den och provtrycka din kylare snabbt, angående obd 1 läsare, jag och en kompis köpte en gemensamt förut för att ha till våra bilar, men vi kom bara så långt att vi införskaffade läsaren och drog ner en pirat version av nått av alla program som finns ute, vi behövde som folk nämnt en omvandlare typ för att kunna ansluta till en dator, tror att nån av oss har den kvar, ska kolla lite mer imorgon och höra med min kompis, hittar jag den så kan du få köpa den för en symbolisk summa då ingen av oss är i direkt behöv av den, jag har obd1 på min e39a men har kontakter för dem få gånger jag behöver använda en, plus har ändå ingen laptop, vill du komma i kontakt med en verkstad som kan bmw och allt som rör dem utantill typ så skulle jag rekommendera Bil och motorteknik i Huddinge, Björkholmsvägen 21
141 46 Huddinge
Si
22
Simme91
523i -96
@Lurre1, ja absolut så måste jag testa trycket! Men jag undrar.. Borde det tekniskt sätt inte räcka med lite sprut på spridarna för att hålla igång bilen på tomgång? alltså de kommer ju åtminstone tillräckligt med bensin för att driva den i några kilometer varje gång den "pumpar". Eller öppnar inte spridarna fören ett speciellt tryck?

@Chasen,Tack! jaså! det har jag aldrig hört talas om men det va ett väldigt bra tips! Jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med verkstaden i Västberga (då det är där bilen står) så kanske jag kan bogsera dit skiten i veckan och trycktesta den, eller efter jag fått igång bilen.
Okej då förstår jag! Om jag kunde få köpa den så vore det underbart, jag behöver alltså bara köpa "interfacet" samt fixa en kopia av Carsoft 6.5?
Ska lägga den verkstaden på minnet, får jag inte ordning på bilen i veckan så hamnar den med största sannolikhet där..

Simme
Lurre1
spridarna flödar ca 150cc vid 3bar.
vid tex 1 bar har du betydligt minder flöde.på tomgång öppnar de i storleken
millisekunder så det är avgörande om bilen ska starta.
Si
22
Simme91
523i -96
Har snackat med bil och motorteknik i huddinge nu, dom tar in bilen på fredag på felsökning. Dom verkade kunniga och hade ett trevligt bemötande så det verkar lovande! Tack allihopa för hjälpen!
Simme91: Kärt ämne att debatera men en majoritet på forumet håller Bil&Motorteknik som nr 1 i Stockholm, speciellt för lite äldre BMW, så du har gjort ett bra val.

Det negativa som kommit fram är möjligtvis att de inte är billigast i Stockholm. Själv hävdar jag dock att de i minst 19 fall av 20 är billigare än BMWs egna verkstäder.

Si
22
Simme91
523i -96
Nu startar bilen igen! De visade sig att de va bensin-pumpen som va dålig! Nu rullar den som en klocka igen! Tack alla som hjälpt till! Ha en trevlig jul o nyår :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.