|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är verkligen 2500 en rimlig kostnad för att få en AC felsökt? De motsvarar ungefär 2-2,5 timmars jobb. Är de verkligen så avancerat att gå igenom en AC? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Beror ju på vad för timdebitering man har, en märkesverkstad ligger ofta runt 1500+moms per timme. En mindre verkstad runt ca 5-600+moms. 1500 är väl kanske mera rimligt pris, prova nån annanstans. Det är egentligen inte så avancerat med kräver specialutrustning, ackreditering,mm ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det låter helt galet. Jag fick min då 12 år gamla ACC påfylld i fjor. Då kollade han förstås att den inte läckte. Det gjorde den inte. Så han fyllde på ny gas. Det kostade 600 kr. Mer har inte min ACC kostat på 13 år. Och den fungerar perfekt. | |
|
Jo, ska kolla runt lite för så mycket vägrar jag att betala för en felsökning. Gäller en bil jag gör allt själv på, så blir ju aldrig att man kan baka in de i någon service eller så. Så funderar på att kanske ge mig på de själv först. AC går inte igång alls när man trycker in knappen. Nåt tips på var man ska börja nånstans? Finns de nåt som de ofta beror på än något annat? |
|
| Haas: Det är ganska vanligt att kondensorn börjar läcka efter flera år. | |
|
Om dne inte går igång alls så är det nog magnetkopplingen på kompressorn... då byter man tyvärr hela kompressorn... en utbyttes ligger väl runt några tusen och uppåt beroende på modell. /Jonas |
|
|
Va just den kopplingen jag inte ville höra som kan vara problemet, de innebär att de alltid blir dyrt. Men ang att de läcker, om de blir för lite gas i systemet fungerar de fortfarande men utan verkan, eller startar intern inte ens då? |
|
| azkikr: Om AC-systemet är lågt på kylmedie så aktiveras inte kompressorn. Tryckvakten förhindrar tillslag av magnetkopplingen och således även kompressorn från att starta. | |
| Den fungerar men har dålig effekt. | |
| Läst lite gamla trådar och om jag fattat det rätt så går inte kompressor igång om de inte finns någon gas i systemet. Har den där i mot för låg nivå så fungerar de men med dålig kyleffekt? | |
|
Om man går till en AC-rep så säger dom byt hela kompressorn även om det bara är problem med kopplingen och resten av kompressorn är helt OK. om man tittar på volvo och saab så shimsar man ofta om kopplingen (dvs ta ut en tunn bricka i centruminfästningen av remskivan) utan att man behöver tömma systemet, men detta görs ofta av ägarna själva och beroende på hur kompressorn sitter så är det mer eller mindre 'görbart' då man behöver lite utrymme framför remskivan för detta.. en regel är att om man har en glipa över 0.8 mm i magnetkopplingen så kan man börja ha problem med att kopplingen inte vill dra ibland och är det över 1 mm så har man problem hela tiden - speciellt när det är varmt ute och motorn varmkörd då spänningen på generatorn pga. hettan är så pass neddragen att strömmen är så låg genom elektromagneten i magnetkopplingen att den inte orkar dra ihop kopplingen - medans det går utmärkt på morronen eller när det är kyligt ute... Om man söker på kondensor och/eller R134a i forumet så hittar man långa trådar angående GDS-AC jobb - men kräver en viss uppsättning grundprylar samt läsa på lite om du funderar på att tömma systemet. Köldmedie är relativt lättåtkommligt om man vet var man skall leta efter och dessutom finns det miljömässigt bättre alternativ om man accepterar att köldmediet är brännbar (vågar du tanka bilen med bensin så...) |
|
|
Tack för en bra förklaring, ska läsa lite trådar om detta sen. Men fungerar de att bara byta denna bricka på alla kompressorer, eller finns de modeller som detta inte är möjligt på? Men kan någon bekräfta det jag skrev tidigare? |
|
|
Det finns lite olika kompressorer och det gäller att identifiera vilken typ. VAG-koncernen kör ofta med kopplingslösa kompressorer baserad på variabel kompressionstyp (men i praktiken bara arbetar i två lägen med en kort övergång från nästan ingen alls kompression till full blås då den inte kan stanna i något mellanläge) i lite modernare bilar och styrs elektriskt med sk. PWM (pulsviddsmodulering) och dessa brukar ha en elektrisk anslutning i baken på kompressorn (typisk beteende när det arbetar är att motorvarvet gungar/ändrar ljudkaraktär en smula med ungefär 1-2 sekund periodtid). Remskivan är fortfarande 'tjock' men består inte av en koppling som man kanske tror när man tittar uppifrån utan är en gummibuffer och en brytbläck som frigör remskivan när kompressorn skär - för det gör dom förr eller senare då så fort AC:n börja gå dåligt och slutar ge kyla pga. köldmediebrist och då slutar kompressorns smörjning att funka då den pumpar sakta ut sin olja utan att det är någon gas som blåser tillbaka oljan igen från kondensor och evaporator och till sist skär kompressorn med resulterande ofta väldigt dyr reparation då hela kretsen måste saneras från skrot och partiklar från den havererade kompressorn. Väldigt idiotisk konstruktion mao. problemet är att den lösningen används i allt fler bilar även i den lägre prissegmentet och där är regeln att man _måste_ reparera AC:n så fort den börja ge dåligt med kyla då att vänta över vinter med reparationen ofta innebär att kompressorn har skurit med flera gånger högre reparationskostnad - kompressorn är nämligen alltid inkopplad även om AC-knappen är avstäng inne i kupén... Det som sitter på oftast lite äldre bilar är sk. ON/OFF-kompressor vilket under drift med AC igång hör att det är ett mekanisk litet klick var gång den slår till och med runt 30sek - 1 minuts intervall eller så (kan vara lite olika). Den andra modellen i ofta lite dyrare bilar kör med en kompressor av variabel kompressionstyp och i dessa har dom också en magnetkoppling som i prinsip drar ihop efter man startar bilen och släpper igen först när man stänger av motorn (förutom AC-knappen i klimatpanelen då) Båda dessa sistnämda kompressorer har sin elanslutning någonstans i närheten av remskivan för att styra dess elektromagnet och tittar man ned på en sådan när motorn är avstängd så ser man nästan alltid en liten glipa på yttersidan av remskivan - där har du kopplingen och den glipan bör inte vara större än 0.8 mm (mät med bladmått). Detta inlägg från ett annat forum illustrerar detta riktigt bra förutom att man inte visar exakt hur man mäter glipan i kopplingen Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I stort sett samtliga BMW sedan åtminstone 1996 har inte magnetkopplingsreglerad kompressor utan reglerar trycket med interna ventiler. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är en hel vetenskap det här :) Får åka till en lyft och kolla om man förstår någonting av det, för när man sitter här och läser känns det som man nog ska lämna det till någon annan. Det gäller en Peugot-206 så vet inte vilken typ dom använder sig av? |
|
|
magnetkopplingrsreglering (dvs. ON/OFF-styrning) innebär inte att kompressorer med gastrycksstyrd variabel kompression är utan magnetkoppling då dessa oftast ändå hade en magnetkoppling för att koppla in och ur kompressorn med AC-knappen i klimatpanelen eller att komppressorn kopplades ur mekaniskt vid tex. gasbrist. Det är när man tog bort den mekaniska kopplingen helt och styrde ventilen elektriskt som dom riktigt dyra AC-haverierna började komma just för att kompressorn inte går att koppla ut mekaniskt när det är problem och kan repas till rimlig pris utan det går till totalhaveri med en prislapp som gör att många inte orka ta den kostnaden... med andra ord kostnadsoptimering i tillverkningsledet utan hänsyn till konsumenten. teknikvalet gör också att kompressortyper som är erkänt robusta och i princip aldrig går sönder som scroll-kompressorer inte får utrymme här då en sådan har betydligt färre rörliga delar än en 7-cylindrig kompressorn med variabelt snedställd svivelplatta. Har plockat sönder en sådan VAG-kompressor med PWM-styrning och insett att det handlar inte om variabel kompression utan det är ON/OFF även här men i 1-sekundsintevall istället för 30 sekunders intervall som när man har yttre torr koppling (det märks också på motorgången när kompressorn reglerar...). Med andra ord det här med variabel behovsstyrd kompression är bara BS som det är implementerat idag och i princip om man byggde sig en oljesmord koppling utan mekanisk slitage så skulle man kunna ha en scroll-kompressor för samma roll och samma korta pumpintervall som de 5-7 cylindriga PWM-styrda kompressorena som används idag. |
|
| Vad innebär 2500 kr för felsökning? Har du fått ett fast pris eller vadå? | |
|
Årtal hade också hjälpt... när jag snokade lite på Peugot-206 i tex bildelsdatabasen och kika på dess bilder så verkar en 2003 ha magnetkoppling. men innan man börja härja runt så kanske man också bör felsöka lite - har man problem med schimsning så är standardsymtomen att AC ger kyla när det är svalt men vill inte gå igång när det är riktigt varmt - ibland kan den komma igång då och då medans man kör. är det så att kyla allmänt är klent så brukar det istället antyda köldmediebrist vilket med ett annat namn betyder att du har en läcka och att den läckan sitter ofta i kondensorn framför kylaren - vissa bilmärken har standardfel som tex. vissa rörsträckningar som sitter utsatt eller har skyddrör omkring sig (tex Saab) där skit och salt samlar sig och till sist korroderar hål i aluminumrören just där. när du ändå kikar i bilen - ha med dig en mycket stark ficklampa och gärna en tandläkarspegel och följ alla AC-rören och se om det är något ställe som verkar oljevått - då en sådan fläck indikerar gasläcka (det är oljan i kompressorn och systemet som följer med gasläckan ut). |
|
| Som referens betalade jag 1800kr för felsäkning samt påfyllning av AC till min fd V70N 2002. Detta var hos en ackrediterad ACfirma i Trelleborg (Eozon). | |
| Vad sägs om att ringa Solna Bilteknik? | |
|
Haas: Kolla om du har gas kvar i systemet först, du kan komma hem till mig i Åkersberga så kollar jag ditt tryck gratis. Nu är det dessutom lite kallare så kompressorn hoppar inte igång alla gånger även om trycket är korrekt. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.