AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.640

Tickande kallstart byta olja?

Sida 2 av 3
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Har fått rekommendation av en mekaniker att köpa dubbelsats Forté Engine Flush (två flaskor per 4 liter olja >> tre per 6 liter), köra omväxlande tomgång och förhöjd tomgång i en timmes tid och sedan stänga av motorn och låta den stå över natten. Morgonen därpå startas motorn för att köra runt oljan och få upp lite värme. Sedan tappas oljan ut och filter byts. Rekommendationen här på forumet brukar vara Redline Synpower 5w40 för m5*-serien.

Fortés produkter köps förmånligast på brittiska ebay.co.uk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vad du gör - var inte snål med oljan! Även om det kan tyckas dyrt med kvalitetsolja, är merkostnaden per mil (eller år eller hur du nu räknar) en väldigt liten del av den totala kostnaden för bilen, och det är definitivt billigare än en motorrenovering.
Bra olja och oljebyte i rätt tid är det allra viktigaste för motorns livslängd och funktion, och även om det går att få tag på bra olja billigt är det dumsnålt att chansa.
Redline 5W40 är ett mycket bra val i M50/52/54, och går dessutom lätt att få tag på till rimligt pris (närmaste Mekonomen-butik, exempelvis).
gunnare: Beangt skriver att han hittat en Mobil 5w50 olja, det är väl inte att snåla med oljan?

"även om det går att få tag på bra olja billigt är det dumsnålt att chansa"

Vad menar du? Om man hittar en bra märkes olja med korrekt spec till bra pris så chansar man väl inte?

Red Line har jag hört mycket bra om men hör väl till de absolut dyraste på marknaden? De verkar vara smått mytomspunna, speciellt i USA bils kretsar, är de värda priset?

Någon som vet var man kan hitta Red Line till bästa pris i Sverige?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mobil-olja finns i många kvalitetsklasser, 5W50 är bara viskositetsklassen och den säger inte så mycket. Dessutom rekommenderas i första hand 5W40 till motorn......
Hittar man en bra märkesolja till bra pris chansar man ju inte mer än om man köper den till ordinarie pris. Vad jag menar är, att man inte i första hand ska jaga lägsta pris på oljan, utan istället välja olja efter kvalitet och klassning - kan man få den till bra pris skadar det ju inte!

Redline-oljorna är bland det bästa som finns att få tag på, och de funkar väldigt bra i BMW-motorer. Det är ingen lågprisolja, men det finns betydligt dyrare.
Mekonomen tar runt 800 kr för en 3,75-litersdunk Redline Extreme Street Performance 5W40, det är i alla fall inte mer än BMW tar för Castrol SLX.
Antar att Beangt menar Mobil 5w 50 helsyntet varje fall.

Med risk att jag upprepar mig själv. Frågan är om det verkligen kan vara fel att prova en 5w 50 olja jämfört med 5w 40 eller 5w 30 i en äldre motor som gått sina mil? Att prova borde väl vara totalt riskfritt?

Har som sagt läst om en del fall som fått tystare motor med 5w 50 olja men visst... tex en högkvalitativ 5w 30 eller 5w 40 olja med extra bra vidhäftningsförmåga är säkert ett utmärkt alternativ, tex ester baserad Redline, om man nu vill punga ut med de extra slantarna.

Något 10w variant vore kanske optimalt men inget man vill ha under svensk vinter.

Sedan om det verkligen hjälper eller inte är en helt annan sak men då har man åtminstone provat med en annan olja innan man går på dyrare alternativ?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Är det en Mobil 1 fullsyntet 5W50, är den fullt duglig till en M50B25 - 5W50 finns faktiskt med i listan över rekommenderade viskositetsklasser.
Det absolut viktigaste är, att oljan fylle de viskositets- och kvalitetsklassningar som BMW anger, att oljan är av bra kvalitet (Mobil 1 är helt OK, jag påstår inget annat!) och framför allt att oljan byts med föreskrivna intervaller (eller oftare).

Om det säljs Mobil 1-olja billigt på Gekås, kan man nog misstänka att den kommer från något överskottsparti och är några år gammal. Det är troligen fråga om en utgången produkt - men är klassningarna rätt är det helt OK, olja i obruten originalförpackning lär inte åldras nämnvärt.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Blev att jag köpte Castrol 5w40 helsyntet hoppas de duger :P

Köpte även en sån där "burk med Wynns ventil sak" å hält i motorn så ska köra några mil innan ja byter oljan.

Tack för alla svar!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det blir säkert alldeles utmärkt - vilken Castrol olja köpte du? (Det finns -många- varianter av Castrol 5W40).
Glöm bara inte att byta oljefiltret också, när du byter oljan igen!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Jag vet faktiskt inte ska kolla detta =)

Olje filter köpte jag så klart också =)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det va Castrol Magnatec 5w40 "Fully synthetic" =)
Jag skulle personligen hellre chansat med en Mobil eller Biltema 5w 50 helsyntet om jag bytt olja mest i syfte att försöka göra en E34a tystare, men du får lycka till och rapportera in dina resultat. :-)

Den här Wynn smörjan kan ju hjälpa till också annars är det väl en riktig Engine Flush behandling som brukar rekommenderas för seriös rengöring av motorn (Länk.

Men åsikterna går Verkligen isär när det gäller tillsatser och Engine Flush behandlingar. ;-) Finns väl ungefär lika många emot som för?
Oj, blev fel på länken:
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Magnatec är Castrols "billiga" syntetolja - inget fel på den i och för sig, men de flesta viskositetsklasserna är delsyntetiska. Undantaget är Magnatec 5W30 som ska vara helsyntetisk.
Det märkliga är att ingen Magnatec 5W40 finns med på Castrols produktsidor - kan det vara 5W30 du köpt? Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det stog ju Fully syntetic på den?:S

aja den är iallafall bytt nu och kan redan säga nu att den tickar mindre dock har jag inte kallstartat än återkommer med det senare =)

byte även ventilkåpspackning och det var nog i grevens tid då den var som knäckebröd och olja vid tändstiften..
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det va 5w40 det är jag 100 på
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Idag startade jag bilen efter att den Stått i två dagar,
Som vanligt i mitt garage där det är ca 15 grader.

Den tickade vid start men ungefär hälften så högt som innan:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Magnatech-oljan är iofs känd för att orsaka lite tickande...

Oavsett vad Castrol skriver, är det en högraffinerad mineralolja (EHVI/VHVI).

Det var för övrigt Castrol som började tänja på begreppet "helsyntetisk" genom att kalla "fulsyntetisk för fullsyntetisk". ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej okej då vet man det, men tror endå denna oljan duger att köra med?
Nästa gång får de bli byte till mobil 1 helsyntet 5w50

Det här med oljor är komplicerat och rörigt, åsikter och teorier går isär. Vissa fall t.o.m. gissningar. Risken är att man blir smått galen om man läser för mycket om oljor och folks råd/erfarenheter. ;-) hehe

Angående Castrol så har det varit en del diskussioner här, åtminstone om vissa Castrol oljor men jag vill inte börja diskutera detta. ;-) Använd i så fall forumets sökfunktion.

Du får helt enkelt sovra bland alla råd och följa din egen intuition. ;-)

Har själv lite knackningar eller vad man nu ska kalla det ibland från min V8a när det är helt driftsvarm men inte alltid. Kommer sannolikt från vanosen men i vissa fall blir man helt enkelt överkänslig när det gäller ljud från motorn. Ljud från motorn kan ibland vara mycket svårtolkade, även bland experter och mekaniker. Ibland är ljuden/symptomen helt ofarliga, ibland inte. Problemet är att det är extremt svårt att veta vilket.

Kommentaren jag fick från en mycket erfaren tekniker var ungefär det här "Det är ingenting att oroa sig för, de här motorerna låter så (BMW V8a)". ;-) Det har garanterat inte blivit sämre sedan jag tog över den för 2000 mil sedan, snarare lite bättre. Tidigare ägare följde longlife intervallen på 2000 mil vilket kan vara boven i dramat i mitt fall tror jag.

Hittade t.o.m. en undersökning över just mina symptom på en annan sajt. Inte så många som svarade men där ser man att 56% har just mina symptom med knackningar från vanos i m62tub44.
Länk

Inte bestämt mig för om jag ska börja exprimentera med oljor. Den går ju klockrent med Shell Helix 5w 40 i övrigt, att det kan komma lite knack på tomgång börjar jag vänja mig vid. ;-) Slutar ju omedelbart över ca 900-1000 rpm ändå. Har aldrig någonsin hört talas om vanos ras på min motor (m62tub44). OM jag exprimenterar med oljan blir det sannolikt någon Mobil 5w 50 variant eller någon super duper lyx esterbaserad RedLine olja. ;-)

Jag försöker slappna av och gör det du också. ;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beangt, din motor tar ingen skada av den oljan! Däremot får du kanske leva med att den tickar lite svagt.

Köp en annan olja vid nästa oljebyte, så kan tickandet försvinna.

5W50 är lite onödigt tjockt om du inte kör extremt hårt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.