|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjenna! Har en bmw e34 med m50b25 motor med vanos när bilen stått et antal timmar alltså så motorn är helt kall så tickar den kraftigt dom första sekunderna vid start sedan blir den helt tyst =) är detta ett tecken på att oljan behövs bytas kanske? eller är det någon annat? Vad för olje viskosetet rekomenderar ni till min bil så den ska sluta ticka? (hoppningsvis) mvh Alexander | |
| någon som veT? | |
|
Vad är det för olja i motorn nu och hur gammal är den? 5W40 är en bra åretruntolja för de flesta applikationer och de flesta motorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och tack för svar, jag vet faktiskt inte har inte bytt sen ja köpte bilen, men den bytes nog för ca ett år sedan sen stog bilen i ca 4-5 månader innan ja köpte den så kanske var ett år sedan den byttes nu, Okej tror du det kan få ner tickandet så oljan är alltså inte för tunn? Med vänlig hälsning, Alexander |
|
|
En 5w-50 olja kanske (mobil, biltema tex) kan vara värt att prova, läst om några fall där dessa fått ner olje förbrukning och/eller tystat ner motorn lite. Tror att dessa är bland de tjockaste 'allround' oljorna om man inte tar steget upp till någon 10w olja vilket inte är optimalt på vintern. |
|
|
Jag skulle göra ett oljebyte så snart som möjligt, och då skulle jag satsa på en 5W40-olja. Vem servade bilen när oljan byttes? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Vet att du kan massvis om oljor. Men varför 5w-40 jämfört med 5w-50 i en gammal motor? Är min slutsats fel att en 5w-50 olja generellt är det tjockaste oljan om man inte väljer att hoppa upp på någon 10w variant? |
|
|
Den första siffran anger viskositet när oljan är kall, den andra när den är varm. 5w-40 och 5w-50 har alltså samma viskositet när oljan är kall men den senare har högre viskositet (tjockare) när oljan är varm. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
5W40-olja är som sagt lite tunnare än 5w50 när de är varma. Oftast är en 5W50-olja lite tjockare även som kall, men de klarar samma viskositetsklass som kall. Normalt behövs det inte tjockare olja än 40. Faktum är att ibland blir det lägre tickande med en 5W30-olja...verkar mer som att det är oljans vidhäftningsförmåga som är viktigare än viskositeten... Många har t ex upplevt att tickandet blivit värre med Castrol Magnatech, trost att den har varit tjockare än oljan som varit i motorn innan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför det tickar första sekunderna beror på att olje trycker inte inte når till max,när väl oljan är i rätt nivå(några sekunder)Försvinner tickandet.. Olje byte är ett mycket fint gest mot din bil.. |
|
| Kan varmt rekommendera Mobil 1 olja. | |
|
Tack för alla svar! vad jag fårstår det som så är det Mobil 5w 40 olja som verkar bäst! var kan jag köpa denna ? har endast sett castrol på t ex mekonomen? |
|
|
Är det helsyntet som gäller också eller? undrar även hur mkt olja som går åt ? har läst både 6l och 6,5l samtidigt som mekonomen rekomenderar 5,8?? :S |
|
|
Tickandet beror egentligen inte på oljan, utan på att de hydrauliska ventilspelsutjämnarna "tappat trycket". Har inte med oljetryck att göra, utan att backventilen inte håller tätt - vilket i sin tur oftast beror på att motorn körts med dålig olja (för dålig kvalitet och/eller för gammal olja), som inte klarat av att hålla rent. Då bildas avlagringar som gör att backventilerna inte håller riktigt tätt, och oljan rinner ut ur ventilspelsutjämnarna när motorn står still. När motorn startas tar det några sekunder innan de fylls med olja igen, och ventlispelet återgår till det korrekta. Dessa motorer behöver en olja med bra rengörande egenskaper - generellt är syntetoljor bättre på det än mineraloljor, och "finare" oljor är bättre än enklare. Allra bäst är syntetoljor på ester-bas (POE-oljor), som har mycket bättre vidhäftning än de vanligare syntetoljorna på PAO-bas (Poly-Alfa-Olefin) som är lite "hala" och gärna rinner av metallytorna när motorn står still. Mineraloljor har faktiskt ofta bättre vidhäftning än PAO-syntetoljor, men skitar å andra sidan ner motorn mer på insidan. Såvitt jag vet är det bara Redline och Motul som marknadsför ester-oljor (POE) i Sverige. |
|
|
En motor som tickar vid kallstart kan ibland "botas" med en omgång "Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment" - häll det i den gamla olja, kör minst 10-20 mil och vänta någon vecka, och byt sedan till en fullsyntetolja av god kvalitet (plus filter, självklart BMW original). Själv föredrar jag Redline 5W40, mest för att den ligger hyfsat i pris och går att köpa i närmaste Mekonomen-butik. Länk |
|
|
gunnare : Vart sitter denna backventil ? Ibland kan min ticka vid kallstart (Inte Jämt) i ca 1-2 sekunder och sedan bli helt tyst och fin i ljudet, låter inte bra enligt mig !!!!!! Oljan jag kör på är Mobil NewLife 0W-40 motor är M54 2,5 2003,a |
|
|
Det sitter en backventil i varje "ventillyftare" (egentligen är det en hydraulisk ventilspelsutjämnare, eller ventiltryckare), det finns en för varje ventil alltså 24 st totalt i en M50/52/54. I princip är det gjort så, att olja ska kunna rinna in i lyftaren men inte ut, men om backventilen läcker töms lyftaren på olja när motorn stängts av. Ventilspelet blir då för stort och det kan låta rejält illa. När grejorna börjar röra på sig fylls lyftaren med olja igen, ventilspelet blir normalt efter några sekunder och tickandet upphör. |
|
| gunnare: Kan boven vara 0w oljan som är för lättflytande, en 5W olja kanske ligger kvar bättre i "backventilen" ? | |
|
"Avrinning" beror snarare på för låg varmviskositet - i princip all farlig "avrinning" sker när oljan är varm och extremt mycket tunnare än när den är kall... Men som jag brukar påpeka, är det inte enbart viskositeten som är avgörande, utan även oljans vidhäftningsförmåga på molekylnivå. T ex brukar syntetiska esteroljor ha väldigt fin vidhäftning även om de är lågviskösa (tunna). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Johan B skriver (han är betydligt mer kunnig om oljor än jag!) är oljans vidhäftning minst lika viktig som viskositeten - här är ester-baserade syntetoljor oftast överlägsna. Största boven i detta sammanahang (tickande ventiler vid kallstart) torde dock vara avlagringar i backventilen, orsakade av att oljan inte förmår hålla rent - det "beckar igen", helt enkelt. Alla motorolja har rengörande additiver (tillsatser), s.k. detergenter, som ska hjälpa till att lösa upp smuts och hålla den flytande i oljan tills oljefiltret tar hand om den. Syntetiska basoljor har generellt bättre rengörande egenskaper än mineraloljor, och klarar sig därför med mindre mängd tillsatser - och behåller också sina rengörande egenskaper längre. Till detta kommer, att mineraloljor, särskilt sådana av lägre kvalitet, innehåller "oönskade" komponenter som bildar avlagringar och annat elände vid upphettning eller kontakt med t ex luft, kondensvatten, förbränningsgaser eller syrarester, som alltid bildas vid förbränning. Motorer som körs med kvalitetsolja, som byts med föreskrivet intervall, får sällan problem med tickande ventiler...... En motor som "beckat igen" kan piggna till efter ett par täta oljebyten med högkvalitativ syntetolja - bra olja kan bli ororande svart väldigt snabbt efter ett oljebyte, men det är faktiskt ett gott tecken eftersom det visar att oljan gör sitt jobb - att rengöra. Vill man vara lite extra noga, kan man byta enbart oljefiltret en gång extra efter hundra mil eller så, när en invändigt skitig motor begåvats med dyr och bra olja - det är i filtret skiten ska fastna, och är det mycket skit i motorn mättas filtret ganska snart. |
|
|
Många intresanta svar! Har ev hittat mobil 5w50 olja nu är det något man skulle kunna hälla i? Ska finnas för bra pris på gekås? =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.