AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
13.063

Byta till E28 framvagn på E24 före -83 ?

Sida 2 av 3
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Hehe, lycka till! jag hjälper självklart till med det jag kan!

Highjackar din tråd lite med en "styrdetalj" hur spänner man styrsnäckan? har ett glapp i styrningen vid rattutslag (0 graders styrutslag till 2-3 grader v resp h)

kika lite under bilen igår i samband med mätning och såg att styrstången rör sig några grader åt varje håll innan det händer något på andra sidan snäckan så att säga :D

Har inte undersökt det noga då de var nollgradigt i garaget (snålar på elen) och jag mest gjorde ett konstaterande :P

Janne jag ber om ursäkt för denna "kapning "

Men till synes är de bara du och jag som aktivt skriver här :)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Mitt ovanpå sitter en skruv med kontramutter, som man kan spänna något.
Men spänn inte för hårt så att det börjar gå tungt !

Tips !

Splinesen som är på rattaxeln, som de glider i när man justerar ratten fram/tillbaka. kan även de vara något glappa.

Även de går att spänna åt något med en mutter som sitter runt rattaxeln. iallafall på e28 baserade bilar.

/ Daniel
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Shark
Det är bara bra om fler kommer in i matchen.

daniel-635
Jag vet att du också sitter inne med många fina tips när det gäller E24 så välkommen !

Mvh

Janne
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Daniel-635 tack för utförligt svar då har jag nått att göra i imorgon kväll :)

633csi Klart att fler hjärnor tänker bättre en 2, särskilt när den ena är en relativt novis mekare som lär sig efter mottot " learn by doing".. vilket inte alltid garanterar succé :D
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
e28a framvagnen är inte så jäkla bra igentligen...rent körmässigt för en std bil så ser jag ingen vinst på att köra dit e28 framvagn på en e12 baserad bil...men därimot får man lite jobb för det bytet.

Om du bara är ute efter större bromsar..
fixa bells lösa skivor och en bromsoks adapter och kör med ex Porsche ok tex 996 turbo ok

Framvagns balkens infästningspunker är inte samma så du får svetsa dit nya. I stället för dragstag framåt så får du svetsa in fästpunkter för dom bakre tryckstagen. Sen har du lite småpill med styrningen nya fästpunkter till K-hämmaren och sånt små plock.

Men å andra sidan så är det fullt genomförbart och där finns några detaljer som gör e28an framvagn bättre bland styrcentrum där hjulet ändrar sig runt sin egen axel när du svänger med bilen. Enklaste sättet är att hissa upp en e28a och se vad som händer när du vrider på hjulen.

Det är ngt lättare att hitta bättre chassi updateringer till e28 än e12.
Men som stödämpare så går det att få fram precis det man vill ha...om man betalar för sig ;)

/Pelle
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
bakvagnen får en amatör mekaniker lätt dit på en dag :) Tänk bara på att stärk upp den ganska svaga infästningen för klumpen som e12 bilarna har (inte helt ovanligt att plåten vid infästningen ger upp på dom.
Du kan även annvända e28ans stötdämpare bak på din bil

/Pelle
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Pelle Persson

Jag tackar för mycket värdefull information. Det kanske inte är värt besväret ?!
Nu fick jag nåt mer att tänka på här. =)

Mvh

Janne
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
Jag hade då inte bytt framvagn, utan sattsat på att få dit större bromsar typ 745 e23 alt om man hittar spacer kittet från en b7 e12/e24 och köpt alpina skivor fram.
Diffen borde ju finnas någon som säljer. Hör med e3-otto han har la en, då han har bytt till nyare bakvagn på sin om inte jag minns fel...

Mvh NK
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Jag har nu bestämt mig för att behålla original framvagn på bilen.
Fick tag på E23 745iA bromsok men dom var inte nåt större än dom bromsarna jag redan har till min 633csi -77............!? Enda skillnaden var att E23 oken bara har en anslutning för bromsledning.
Har även köpt en sänkfjädersats till E12.

Bakvagnen kommer troligen att antingen byggas om med E32 750 LSD klump eller bytas mot en komplett E28 med LSD.

Fortsättning följer.........;-)

Mvh

Janne
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
Du vill inte sälja e23 oken?
Ang lamelldiffen så tycker jag fortfarande att du ska försöka hitta en från en e3/e9/e12 först. Den passar ju bolt on då. Har du hört med e3-otto?

Mvh NK
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Jag kan tänka mig att sälja bromsoken då jag inte behöver dom, dessvärre får jag inte kolvarna att röra sig så dom behöver en översyn/renovering.
Nån här som har ett tips hur man gör när inte tryckluft hjälper för att få bromskolvarna att röra sig ?

Det enklaste vore väl att ta en äldre sideloader lsd men eftersom jag har lite planer på att överladda bilen så småningom så känns det bättre med en typ av klump som är lättare att hitta reserver till helt enkelt. =)
Har dessutom redan 2 st lsd 210 till 750 liggande. Därav mitt envisa sätt att krångla till det. Hehe !

Bättre att spara dom gamla till originalbilarna.

Mvh

Janne
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
Ok då är jag med...

Ang bromsoken är det sådana som ska vara till 25mm skivor?
Maila mig på mobbenicke (at) hotmail.com , så kan vi ta det med oken via mail

Mvh NK
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Tips ang. Bromsok.

Tryckluft är farligt, stor risk att man antingen klämmer sig, eller skadar bromsoket, då kolven ofta flyger ut med våldsam fart/kraft.

Har man tillgång till en Fettspruta är den kanon att använda.
Fyll den med bromsvätska, eller ännu hellre någon tjock olja.

Gänga av fettnippel anslutningen från röret/slangen på fettsprutan och gänga dit Oket istället. Egentligen fel gänga med det är så likt att det går ändå.

Med en fettspruta pressar man isär de flesta OK hur smidigt som helst.

Det är lite söligt och klabbigt men lossar alltid.
Om ni pumpar i fett eller olja i oket torka packningarna OMEDELBART sen.

Då det gummit inte tål oljor. (Gäller även rostlösnings oljor)
Gummit svullnar och oken kommer att kärva.

/ Daniel
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Bra tips !

Tack så mycket för det Daniel-635.

Mvh

Janne
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Daniel-635

Det var ett grymt bra tips från dig att pressa ut kolvarna med bromsolja i en fettspruta kan jag säga nu när jag testat.

REKOMMENDERAS !!

Tack igen !

Mvh

Janne
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
GÖTT, Kul att det funkade !

Mvh.

Daniel
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Ja det funkade precis som du sa. Inklusive att det är söligt och kladdigt.... =)

Jag kan lika gärna fortsätta OT ...=) Fråga:

Nån som vet var jag kan köpa tätning/renoveringsssatser till dom gamla 4-kolvsoken som sitter på 633 -77 till bästa pris ?
Kolvarna såg väldigt bra ut så dom går att använda igen.

Säkert hos BMW återförsäljaren men dom brukar inte ha bästa pris har jag uppfattat det som........så behöver råd av Er som varit med ett tag.

Mvh

Janne
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
Länk

Dem har, till bra pris, dock vet jag inte om det är bäst ;)

Mvh NK
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Hallå NK !

Tackar, hoppas att du blev nöjd med 745 oken.

Dom där visste jag faktiskt om, hade hoppats på att få tips om nåt närmare fast det kanske både går fort och inte kostar så mycket i frakt att beställa från Tyskland lika gärna. Nån som vet ?

Mvh

Janne
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
Går snabbt, (ingen tull/moms som från usa). Lätt att reklamera saker också. Brukar bara vara att sända iväg ett mail med bild på något som man inte är nöjd med och förklara.

Gällande frakt så beror det ju på vad det väger men tror inte det är så fasligt. skicka ett mail och fråga.

Annars finns det ju denna firma som ligger i kungsbacka Länk dem är billigare än bmw (trots att de många gånger säljer bmw original produkter. Där brukar jag handla.
Dock har de inga "färdiga" kitt, utan man får slåupp det man vill ha i ETKn och sedan i så fall beställa.

offtopic
Var och hämtade bromsoken nyss, har inte hunnit kolla på dem än, gör det nog imorn, tack för smidig affär.

Mvh NK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.