|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Men vad är det som händer? Ratten låter som om den håller på att kärva igen när man svänger .....abs, antispinn , skärm, lådan går ner i ett nödprogram!!! Bilen är en rullande julgran. Fler som har samma bekymmer. Premiumbil? Hm!! | |
|
Var väl en premiumbil för 7 år sedan. Prova att läsa av ev. felkoder? Har bilen ordentligt med ström? |
|
|
Jag har haft skumma omfattande problem med mina V70 när batteriet varit dåligt. Enda förnimmelsen jag fått innan är att startmotorn kännts lite seg. Moderna batterier har en tendens att dö snabbt. Livslängden verkar vara 3-4år i många fall (Volvos). "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Har haft bilen i 5 år så den var ganska ny vid köpet , man glömmer fort . antispinn har fellarmat från o till hela tiden och rattens gnekande ganska länge . Bytte batteri föra vintern , bör kanske slänga dit laddaren lite då vi kör mycket korta sträckor. | |
|
Med Premium avses inte kvalitet om du nu missat det. Det är "känslan" man betalar för. |
|
| Då har jag missat det. Annars en riktigt go bil att köra. | |
| låter batteri, man behöver nästan ett eget kärnkraftverk om man kör korta sträckor... | |
| Ok, får ladda lite då och då och se om det hjälper. Ingen som haftt problemmed kärvande ljud från ratt? | |
|
millec - om du menar ett svagt skrapande ljud när man svänger så Ja. Jag har det just nu och tänker påpeka detta när den skall in om två veckor - dags för microswitch nr 3... ---- BMW CS #6212 |
|
| Min låter inte så lite, och hörs faktiskt utifrån med. Någonstans vid/under vänster framhjul....Suck !! och elproblemen är kvar trots laddning.....nä , dags att byta kanske! Tack för alla inlägg! | |
| byt kablarna vid bak rutan, dom har garanterat gått av, hade samma problem med min, gå till bmw och säg att du har problem med kablarna som går i gånghjärnen på bakluckan så ska du nog hitta felet =) | |
| Gäller det även sedan? Eller det problemet är bara på touring? | |
|
Jag hade tidigare problem med ljud när jag svängde, ett högt ljud som även passagerare hörde. Två gånger bytte de ett gummi som sitter på styr-stången och sedan dess har det varit tyst. |
|
| Sedanen har lite elektronik vid reservhjulsbaljan där det kan komma in fukt. Har inte sett det själv men tror det är omnämnt i begagnatguiden. | |
| Ok, får kolla upp . . | |
|
Jag hade också en del märkliga el problem och det visade sig bero på kabel "stammen" som går i högra gångjärnet vid bagage luckan. Om man är lite händig samt vig så går det ganska lätt att fixa själv med lite löd-kunskaper. Däremot funkar inte min bagage lucka längre (E60). Jag antar att låsservot har pajat, men är inte säker. |
|
| Ok. Intressant att höra. Ska ta några timmar på mig i helgen och kolla lucka och baljan. Har konstaterat att det inte har med batteri att göra. Batteriladdaren på hela natten , fulladdat batteri i morse . Startar lätt och kör iväg, efter en stund känns det som att något andras sig och varvet sjunker till och allt börjar spöka. Lyse, display, lådan ja allt fellarmar . . . Stanna motorn , starta om och då funkar allt igen. Kan det vara fläktmotstånd , har läst något om det med. | |
|
tyvärr hade de första årsmodellerna problem med elektronik/el en fråga vilken version har mjukvaran? jag hade version 11. något uppdaterade till version 47. något på bmw år 2010 bilen blev bättre på elektronik fronten +Ac blev mer effeektiv. hade problem med airbag larm,oljetrycksvakt,dcs larm,batteri högt ström uttag larm. allt blev bra utom dcs som ibland kan ge larm om man provocerar bilen. dock återställer sig larmet efter nästa start |
|
| Kollade genom allt i bagaget, plockade bort all klädsel på sidorna och under baljan . Hittade inget som verkade skummt, en liten svart kabel som gick genom kaross isolerade jag lite få som det hjälper. Ingen som haft problem med fläktmotstånd? Tror det kan vara det, luktar brant ibland. Hur ser jag vilken mjukvara jag har? | |
| Nä, tyvärr.....bara inse fakta. Ingen bil för vårt kalla klimat.... | |
|
Nu har jag satt nytt köldrekord för min E61, häromdagen när jag körde så såg jag -37°C på utetempmätaren. Vi har nu haft väldigt kallt i mer än en vecka, stadigvarande under -20° och ibland ner till -30° och tom ännu kallare. Det är nu 4:e vintern jag har min E61 och det har varit ungefär lika kallt varje vinter. Måste säga att jag är mycket nöjd med min bil och den fungerar bra i vårt kalla klimat. Men visst behöver en äldre bil en del service och underhåll, det går ju inte att komma ifrån oavsett vilket märke man har. Jag har åtgärdat kompressor/luftfjädring, bytt båda termostaterna, bytt batteri och fixat kablarna i bakluckan. Men jag är alltså väldigt nöjd med bilen, särskilt som vinterbil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.