|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
315 hk och 680 nm lär en boxad 530d inte komma i närheten av. Kanske tur det. :-) Flåklypa |
|
|
Intressant att det fortfarande påstås att boxar inte lämnar spår när det finns flera konstaterade fall där det nekats garanti på grund av dem. Eftersom boxarna är så simpla att de manipulerar signaler syns nivåerna på dessa signaler också i loggar. Eller hur hade ni boxförespråkare tänkt att man skulle få det ena utan det andra? ------- //Lövet |
|
|
I och med att de lurar signalerna mellan styrenheten pumpen, dvs "datorn" har aldrig skickat ut högre bränsle tryck exempelvis. Dock tror jag precis som du säger att det alltid går att hitta om man letar efter det, men det gör man kanske inte(kan ju varit chippad/boxad av förra ägaren och fortfarande ha spår). Har både box och vanligt chipp.... |
|
| signalen luras mellan commonrail rörets givare (Bränsletrycksgivare) och styrboxen, därmed tror datorn att det är för lågt tryck i röret och ställer därmed på pumpen lite extra. Det är där som en box hämtar hem sina extra hästar, helt enkelt genom lite extra bränsle och inget annat. typ som ett hederligt gammalt jäkla bonntrim när man bara ställde på pumpen lite, fast i en modernare tappning. | |
|
Det var redan nån som länkat till bsr, där det står: Bla bla "...utan att bilens övriga styrsystem registrerar det." (sorry, ctrl c visst omöjligt på iPad) Alltså, boxeln manipulerar en signal från tex. Sensor för tryck i commonrailrör, och skickar ett lägre värde än det verkliga, varför styrsystemet ökar trycket tills den mottagna signalen är korrekt. Resultatet är ett högre tryck än standard. Detta fungerar ju enbart genom att bilen inte vet att den blir lurad. Vad gäller 315hk, 680nm så går jag inte igod för de siffrorna. Promotech ligger ju på bara 315/650, Kcr på endast 300/645nm. |
|
|
På min vito 111 cdi 07 kallades felkoden " Tillåtet spridartryck överskridet", som meken sa , vissa boxar ställer upp trycket s.i.h. att spridarna inte orkar stänga och står o fuktar när bilen är avstängd, även tryckventilen i slutet på railen tar massa stryk så hans råd va o ställa ner denna jag hade som för övrigt kom från S.A.M i kungälv. /// Micke. |
|
|
Du kommer ju aldrig se att trycket på bränslegivaren höjts eftersom den nu manipulerats, dock så syns det ju på pumpen, enkelt sett, om datorn sagt till pumpen att snurra 1000rpm från det att bilen är ny, sen från en viss punkt ber datorn pumpen att snurra med 1400rpm, såklart det synns? OBS siffrorna om pumpen har jag ingen som helst fakta om utan är helt tagna ur luften. |
|
|
"varför styrsystemet ökar trycket tills den mottagna signalen är korrekt" Precis! Och den typen av parametrar loggas. ------- //Lövet |
|
|
Jo. Allt loggas. Men i praktiken kan ju inte bmw bevisa att enskilda larm om överstigen momentgräns, tryck etc etc orsakats av box. Är det konsekvent återkommande under längre tid så kanske, men jag köper inte att en box som är spårlös och som bara provats och gett ett temporärt larm/felkod bara kan bortförklaras med trimbox. Bmw har ju också fel på givarare och verkställande don såsom pumpar etc. Jag har lärt endel i denna diskussion, men tycker att den precis som påpekats varit väldigt onyanserad bland de som anser boxar vara ett verk av djäfvulen. Det måste ju finnas nån slags nyansering, min box var t.ex såpass noga testad att den höll sig inom bmws intervall tills jag själv vred på mer, vilket tyder på en viss anpassning trots den fundamentala simpliciteten i själva principen med en oberoende elektronik som inte är integrerad med ecu. Boxarna är ju inte optimala, men rätt använda kan de kanske tjäna ett syfte. Det verkar ju så. De går att sälja. |
|
| Det skulle stå att en felkod som inte återkommer över tid och stöds av att motorn gått med nya loggdata från en tydlig tidpunkt då felen kom, skulle kunna bvisas bero på trimbox när det finns så många komponentfel som ger potentiellt samma felkod.... | |
|
Helt rätt resonerat, Padde. Felkoder kan uppkomma, men de kan inte härledas till en box som inte finns där. Tillverkaren kan givetvis ha misstankar, och föra en argumentation, och självfallet vägra garantireparation på grundval av denna argumentation. Eller en argumentation som bygger på att fel olja använts. Eller fel diesel. Eller att bilen varvats då den varit kall. Eller någon annan argumentation. En box som inte ger felkod är osynlig. En box som ger felkod lämnar en felkod efter sig. (däremot kan en box ge avtryck i isoleringen - tänk på det!) Resten är juridisk argumentation. Vem som får rätt? Jag lutar åt bilägaren - indicierna är ganska svaga om det enbart handlar om en felkod. Dessutom skulle man skada sitt rykte om man menar att förekomster av felkoder, som tillverkaren själv lagt in, är en grund att neka garanti. |
|
| Fast saken är den att när data, mätvärden från olika in- och utsignaler, utläses och presenteras i grafer syns dessa avvikelser klart och tydligt. Att argumentera emot detta tyder enbart på okunnighet. Alla som läst kurser inom signalbehandling och system på universitets, grundläggande och avancerad, nivå är medvetna om hur tydligt avvikelser syns. | |
| Särskilt om skillnaden slutar vid en specifik tidpunkt och inte finns kvar när bilen kollas... | |
|
Nu börjar det snart bli dags att kalla in någon som vet. Styrsystemet för en modern bil loggar inte alla signaler. Detta handlar om i vart fall tusentals signaler per sekund. För att loggen skall bli förståelig torde posten även innehålla info om typ av signal, samt tid. Detta blir minst 15byte per post, ggr, säg tusen, 15kb per sekund. Det ger 900kb per minut, och alltså ca 24mb per driftstimme. Detta i sin tur, över 20000mil, med medelhastighet 100kmh (då rullar man på), ca 500000mb, eller 500gb... Betänk i sammanhanget att antalet signaler per sekund fördelas på 30-40 givare, och att ECU torde processa något fler än 200 per sensor och sekund. Loggas torde felkoder göras, samt info om start och stopp, mätarställning etc. Men knappast de signaler som ECU processar, dvs mottar och skickar. En snabb sökning på nätet ger vid handen att en ECU sällan har mer än 512kb minne, logging memory. Detta räcker alltså Max en halv minut. |
|
|
Falsterbo, min vän. =) Jag instämmer. Men jag är tom. tveksam om cache används, jag ser inte riktigt vad den skulle tjäna till. Men visst, den kan finnas, och kommer alltså inte innehålla mer info än de senaste sekunderna. Det som lagras är alltså det som inte är "normalt". Inte normalt = fel. En dieselbox håller sig inom marginalerna för normalt = inga felkoder. Råkar en felkod uppkomma kommer den lagras, men felkoder kan uppstå ändå - annars hade de ju inte alls funnits! |
|
|
Apropå vad som loggas i ett modernt styrsystem.. Alla signaler sparas inte ner hela tiden eftersom det, som kalleb är inne på, skulle bli ofantliga mängder data. Däremot kan man ganska enkelt sätta upp villkor för ett "ovanligt" beteende och vid ett sådan händelse spara ner ett antal signalvärden tillsammans med tid, mätarställning osv. Dessutom kan man spara ner antalet gånger den här händelsen inträffar under bilens livstid. Det tillsammans borde kunna ge en bra indikation på om bilen är orörd eller inte. Dessutom kan man ha rätt många sådana händelser sparade utan att det behöver ta särskilt mycket minne. Sen säger jag inte att BMW gör såhär eller att de någonsin använder loggad data för att hävda att kunden har gjort fel. Men tekniskt sett så är det fullt möjligt. |
|
|
Jag hittade lite mätningar som gjordes på en 120d manuell med Promotech-box angående huruvida boxarna fungerar eller inte. Ledsen för formateringen. 0-100 är svårt... 0-100 80-120 (5an) 80-120 (4an) Original x 9 x 8,1 8 x 8,6 x 6,5 x 8,3 6,8 8,4 x 6,9 Medel 8,4 8,4 6,7 BMW 7,6 8,0 6,4 Box 7,9 8,1 5,8 7,3 x x 7,5 8 5,8 x x x x 7,8 5,6 Medel 7,6 8,0 5,7 Procent 9,6% 5,5% 14,9% |
|
|
Formateringen blev inte alls. Lägger bara ut medel: 0-100 80-120 (5an) 80-120 (4an) Original Medel 8,4 8,4 6,7 BMW 7,6 8,0 6,4 Box Medel 7,6 8,0 5,7 Procent 9,6% 5,5% 14,9% |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.