AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
27.062

118d F20 - effektbox efter 100 mil!

Sida 1 av 5
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag får säkert veta vilken dåre jag är, men jag tålde inte att min nya 118 d 2012 var tröttare än vår f.d. 320 dt 2009. En tysk firma som hävdar att deras box inte lämnar spårefter sig (???), Länk hade en box med fint datablad och 24 h leverans för 129 euro så jag sa till mig själ; " skit i om förstör din 300 000 kr bils garantier, boxen är billig". Så jag lade order igår och har idag en bil med prestanda fullt i klass med de 120d f20 jag provat. 181 hk, 386 nm enligt leverantören.

1000 kr, 1 dygn, bra effekt och enligt färddator låg förbrukning. För bra för att vara sant?

Bilen är inte ens inkörd, men jag nyttjar den försiktigt och tror inte att just det är ett problem. Är drivlinan klenare på 118d jämfört med 120d? Annat att se upp med?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nu kanske jag gjorde fel? Skulle jag postat detta i trimningsforat kanske? Flytta gärna om så önskas.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
För bra för att vara sant? Nej det tror jag inte. Däremot så får man alltid vad man betalar för. Skulle aldrig drömma om att montera in ett 'påhängstrim' på någon bil, ännu mindre en fabriksny F20 á 300 lock.
Har haft KCR-box i min fd 320d och det är rena skiten, fick bla byta katalysator 2 ggr. Ska man trimma så är det ny mjukvara från en välansedd firma med stor erfarenhet av den specifika modellen som gäller, inte en box som 'lurar' givare att bara smeta på bränsle..
Men var och en är ju salig i sin sak, du kommer säkert få 30 svar på att "jag har minsann kört med box 10 år och det har funkat kanon" :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Som HFR säger så luras tryckgivaren på commonrail röret att trycket är för lågt och ökar bara bränsletrycket och därmed några fler hästar, detta medför dock en högre avgastemp eftersom den går fet och då finns risk för både katalysator och grenrör! men även så luras bilens färddator eftersom den inte tror att det går åt mer bränsle än vad det gjorde innan! Tycker definitivt att du skall få en uppdatering av mjukvaran ist då bilen kommer gå betydligt bättre men dock så kan det ju bli några spår i datorn.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Om man läser. Om hur de arbetat med sina boxar verkar det ju än vara ganska välavvägda grejer, kollade lite referenser före och många var nöjda trots att de inte ska ha så bra kundservice om det stökar.

Jag ser det som ett prov, bilen körs inte hårt och jag ska skruva lite på de två potentiometrarna samt sätta i nollningsplugg för att se vad jag trivs med. Sedan får man ju göra en reallife test på snittet i förbrukning med. Dock fick motorn en fin karaktär, helt perfekt.

Kan man lita på deras påstående om att de inte lämnar spår i ecu förresten?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Förestwn, detta måste ju vara samma lösning som kcr och alla andra boxtillverkare säljer? Med de ev. Nackdelar ni beskriver? I så fall är ju priset extremt. Vilket iofs bör vara mökligt då tillverkningen inte kan vara dyr.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"jag ser det som ett prov"

glöm inte skriva med det i en eventuell framtida blocketannons :)

lite potentiometrar och sånt...BMWs ingenjörer vet nog inte riktigt vad de pysslar med...vi drar på lite bränsle på måfå liksom. hepp!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ja, påståendet att den hrä typen av boxar inte lämnar några spår är vad jag vet korrekt.

men det finns en risk att någon mekinker med något bakom pannbenet blir lite misstänksam när du kommer in med igensotat partikelfilter efter 3000 mil och vill ha det utbytt på nybilsgarantin...
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jäklar vad fint vi stavar :) får skylla på ipad-sjukan
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Skulle faktiskt påpeka att alla felstavningar kommer av att jag vandrar runt med en padda och får en massa sammansatta ord som inte finns etc. Jag tackar för era varningar, men visst har många haft denna typ av box (det är ju inte maximalt möjlig effekt de tar ut) och kört länge utan problem? Eller är boxar till BMWS 2 liters dieslar dömda att förstöra motorn (som ju är samma stomme i 116-120)?

Jag tar till mig av det som skrivs, men det måste väl finnas fler infallsvinklar? Den kanske optimerar jättefint och mimerar en 120 bortsett från de fysiska ändringar som ev. finns dem emellan??
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
köper man dom dyrare boxarna så kanske dom redan är optimerade och inställda för att inte göra någon större skada i motorn, men när man har egna rattar att vrida på så kan det fort gå fel! på min förra 120d så testade jag först en liknande box med egna ställskruvar men insåg ganska snart att det gav inte mycket effekt med den rök svart bakom! börjar det ryka går det på tok för fett och blir direkt skadligt i längden om man inte följer efter med lika mycket luft så förbränningen blir mer balanserad! summan av mitt box test blev att den kopplades ur och skickade tillbaks till tyskland! tog sendan mina surt förvärvade slantar och trimmade bilen seriöst och jäklar vad den gick vill jag lova!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
De levererade inställningarna är de som rekomenderas. Jag har inte tänkt skruva upp mer, och svartrök
R det inte tal pm, den bara har vaknat till så att säga.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hm, nej, jag skulle inte heller ha kopplat in någon box a 12000 kr i en ny bil för över 300 laxar, men det argumentet är visst upptaget redan... :) Hellre hade jag då köpt en med automat istället. Jag antar att vi pratar om nya 1-serien? Jag håller nog med HFR i mycket av det han skriver.

Vad är det förresten för 535 du har? Automat eller?
Verdi
Ska du trimma så gör det ordentligt. De där jävla boxarna är bara skit.
Visst är det trevligt med effekt, men till vilket pris? Vad är det egentliga syftet? Man får ju bara köra 110/120 i detta landet och ju snabbare bilen, ju relativt långsammare man får köra den. Upp till en viss nivå har det förstås en verklig funktion, men man kan knappast säga att en 118d är långsam...

Ska man bara ha snabbare bil än en 118d så är det vettigaste är att köpa en 120d, solklart. Då är bilen fabrikstrimmad med rätt hårdvara (växellåda, bromsar, turbo), man behåller full garanti, skatt som en 118d och när man säljer får man tillbaka det mesta i merpriset... jag kanske uppenbart, men skriver det ändå ;)

Jag har inga problem med att man trimmar sin bil, så länge man har vettet att själv stå för kostnaderna om äventyret går snett. Att trimma för att "spara pengar" är således oftast ingen bra idé enligt min uppfattning...

Jag beklagar numera hur långsamt jag får köra bilen min, som tur är den bekväm och trevlig och relativ snål när man tar det lugnt...
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Bmw har 3 dieslar med samma motorblock på 2 liter. Effekten varierar mellan 116 till 184 hk. Även om det skiljer i hårdvara tycker jag att ni är lite naiva om ni inte kan köpa att 10-15% av effektediffen handlar om rendifferentiering genom olika mjukvara?

Sedan finns det såklart skillnader mellan 116, 118, 120 i hårdvara, men vissa toleranser är åtminstone jag säker på att det finns. Boxen jobbar ju mot mappningen med och är programmerad för att inte överskrida tillverkarens gränsvärden (detta genererar sedvanig varningslampa och bör följas av nedjustering eller avmontering).

Min upplevelse är att motorn bara får lite bättre andning, hade den varit en 1,8 l och uttaget vore kanske 200 hk. Jag kan gissa på kanske 170 hk eller liknande, men utan den hårdare gången som 120 d ( har kört den både man och aut samt ägt en 177 hk 320d -09).

Vad baserar ni pris- kvalitets relationen på? Det är ju billig teknik i stor skala, och beträffande avgaser/ sot är de garanterade att ligga kvar på originalnivå. Givetvis ingen sanning, men så länge alla andra löften uppfyllts har jag inget skäl att tvivla.

Hade det varit stortrim hade jag aldrig gjort detta, men jag tror personligen att bmw inte är mindre dumma ( de gör bilar för att få marginal och $) än att de begränsar effekten precis så simpelt som en box ökar den, till en viss grad naturligtvis.

Jag är nöjd, bilen känns precis som original bortsettt från ett bättre vrid vid fullgas ( boxen agerar inte vid lågt gaspådrag). Att de kanske 15% extra vrid och effekt som jag åtnjuter tror jag en 118 d är kapabel att hantera. Men alla har rätt till sin åsikt, konstigt att ingen instämmer med detta dock då jag personligen känner en handfull helnöjda bmw förare Som har boxat sina 520 och 325 utan problem under ett par år.

Jag lovar att bekänna när bilen faller samman av denna tortyr.

Ps. Det är en tjänstebil, den byts om 3 år.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Förresten, som svar till ovan fråga;, min 535i är en achtatgrunmetallic manuell utan m- paket, men med ac och fina trx. Den ska jag ordna till ordentligt när tiden räcker till. On topic så har den den tyska boxen och grenrören som jag beställde från DE. De där 14 hk kändes verkligen på tal om mjukvaru-"trimning"....
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Padde problemet som du inte verkar förstå är att du tvingar fram dom där 15% extra på ett felaktigt och riskabelt sett! både onehp och jag vet att det går plocka ut många hästar ur 2liters maskinerna utan några ras, men då har vi lagt ner betydligt mer än 1000kr och fått styrboxen uppgraderad på ett seriöst sätt.
Padde: "Ps. Det är en tjänstebil, den byts om 3 år."

Det innebär att du personligen blir betalningsansvarig för eventuella skador som sker på bilen. Din arbetsgivare kommer inte att stå för kostnader som uppstått på grund utav användande som ligger utanför företagsriktlinjer. Utöver detta kan leasinggivaren kräva dig på ekonomisk kompensation för eventuell värdenedsättning, utöver beräknad värdeminskning, du åstadkommit.

Värt att notera är att bilens elektronik konstant loggar allt som händer och sker. Den påverkan som boxen har lagras och går att läsa ut via BMWs diagnosutrustning. Som ett exempel kan de få ut det maximala varvtalet som motorn uppnått och när det inträffade. Det samma gäller turbotryck med mer. Så det påstående som går runt om att det är omöjligt att upptäcka trimning, oavsett tillvägagångssätt, är falskt.

Numera utvecklar biltillverkarna verktyg som vid uppkoppling av bilen mot diagnos utrustning vid service automatiskt går igenom lagrad information och överför den till biltillverkaren.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ok. Att det skulle komma pekpinnar visste jag, men att det inte skulle finnas en endaste nyans i diskussionen kring en effektbox på en i mitt tyckte uppebart strypt bil som 118d gör det hela ointressant.

Jag hoppas ni har fel men tackar för era åsikter.

Jag känner till villkoren för mitt fordon. Jag har tagit en medveten risk och behöver inte idiotförklaras, det skrev jag redan i första posten. Dock undrar jag om ni verkligen har kompetens att säga att en box som är billig är sämre än en dyr?

Det finns också en term som i folkmun kallas "överpris".

Time will tell :)
Att boxar är klart sämre än programvara är väl varken konstigt eller okänt. Om trådskaparen väljer det billigaste alternativet så tror jag inte han räknar med att få det bästa heller. Jag hoppas att bilen kommer att fungera till belåtenhet, även för andrahandsägaren.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.