|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| tex hur många mil bilen gått sparas i ljusmodulen! tycker det säger en hel del om hur invecklat det är... | |
|
Padde: Finns ingen guide för att komma åt dessa dolda minnesplatser. Sen skulle det förövrigt enkelt upptäckas om någon varit där och tagit bort data. Tänk vad smidigt det är för biltillverkarna nu mera då bilar levereras med internet. Då kan bilar i realtid överföra data. Gjort är gjort, och skulle det inträffa något med bilens drivlina så får du helt enkelt vara beredd på att ta konsekvenserna. Jag skulle påstå att BMW i det fallet är det minsta problemet. Leasinggivaren däremot kommer få beskedet om varför bilen nekas garantiåtgärd och då är snarare frågan hur det drabbar dig ekonomiskt och om de rapportera till din arbetsgivare. corzair: Mätarställningen sparar på fler platser än i fotrumsmodulen (tidigare kallad ljusmodul). Nyckeln är ett exempel. Där börjar mer och mer information att sparas. |
|
|
Vänta nu, har han supit bort drivlinegarantin på en bil som han inte ens äger själv genom att sätta i ett budgettrim och vrida på fullt?? Trodde det var hans egen cashade bil... Hmm... |
|
Verdi |
Nåja, risken att drivlinan går sönder under garantitiden är ändå rätt liten. Ännu mindre chans att de nekar garanti pga de där felkoderna. Det är tyvärr väldigt vanligt med boxar och BMW vill säkert inte vara alltför hårda heller... |
|
Kör med promotech box i min etta snart å 10000mil helt problemfritt(från ny), går lite snabbare en polarens 120d(177). Men v-tech som jag har i 325:an är bättre men det är två olika saker. Fördelen med boxen är att jag lätt kan plocka ut den vid service(vilket jag aldrig har gjort) aldrig haft några problem med det. Men det kan ju hända och då kanske inte garantierna gäller, men det är den risken man får ta om man trimmar, det tycker jag det är värt. Finns det bättre trim än box? ja men det är enkelt och går lätt att plocka ut. Man modifierar inte original programvaran. I övrigt är mappning(chippning) bättre. För priset tycker jag din box var prisvärd. Lycka till! |
|
|
Min kompis på bmw ler hånfullt varje gång han hittar en trimmad bil och rapporterar till bmw! Så har dom en chans så tar dom den säkert. Sen måste det säkert finnas en rimlig chans att trimmet ska ha påverkat felet för att dom ska neka garantin, annars kommer du aldrig få reda på att dom vet. |
|
|
Att den lokala handlaren skulle eliminera möjlighetenatt göra dyra garantijobb betalda av BMW tror jag inte, men att BMW får koderna via teleservice eller kräver data innan man får en ny vxllåda t.ex är ju tyvää rimligt. Ja, det var som hag innerst inne viiste inte så genomtänkt detta, men jag har inte rasaten drivlina önnu och det känns som ganska beprövade grejer så sker det något får man kanske överväga att ta det själv utan att blanda in garantin så att företagets biladministration inte börjar krångla. Samtidigt, om de nu kan se allt så känns det ju sjukt att bli nekad garantier om 6000 mil för att jag haft en box inkopplad 3-4 timmar 2 år tidigare... Men jag tror nog det kan bli så tyvärr. Och nej, Profossen, jag " söp" inte bort nån garanti. Jag är så vidrig människa att jag gjorde det nykter och låter dig veta. |
|
|
Så så, Padde, det är klart att man ska göra som man vill och jag tycker det är intressant att höra om den här typen av experiment. Hoppas att det inte blir tjafs för dig när bilen ska bytas ut bara, en del leasingfirmor är kinkiga på det där med trimning. |
|
|
Jag är inte orolig för leasingbolaget (de kommer inte kolla om inte bilen är trasig) utan snarare ägare 3 som kommer få byta partikelfilter för 15.000kr vid 12.000 mil istället för att det håller 25.000 mil. Sen dyker han upp här och klagar på dålig kvalité på BMW... ------- //Lövet |
|
|
Jag var mest nyfiken på att prova boxen och insåg inte att den skulle sätta spår. Jag tänker inte köra med den och inget partikelfulter eller annat blir lidande. Tycker bara det är synd att jag inte forskade mer först då det ju bara är några mil vi talar om. Tack för input. |
|
|
Det är nog inget att oroa sig för. Har du kollat om det finns BMW performance trim för 118d? Visserligen kostar det ca 15000 för 15-20 hk men det kanske är ok med leasingbolaget iom att garantier då fortfarande gäller. Vet att det på Bmw står att det finns på 20d, så det kanske inte går på18d, men man kan ju fråga |
|
|
Vad jag förstår så delar 118d sin drivlina med 116d och någon i tråden skrev att 350nm är max. Det är ju inte så mkt att spela på om motorn lämnar 320nm original. Så även om det är lite info om den nya 1:an i tester och rent av på BMW så misstänker jag att den är svår att lägga över 350 nm och kanske 160 hk och då kanske BMW inte ser det som en bra business. Jag vet ju inte vad de gjort riktigt med F20 motorn, den har ju 20 nm mer i vrid och jämfört med förra 1-serien, och väger mindre, så jag tycker nog att den rör sig ganska bra ändå nu efter att den gått 300 mil. Vår f.d. 320dt -09 (manuell 177hk) hade inte alls samma bredd i registret och accepterade inte så låga varv som denna motorn gör. - Vet någon vad den har för beteckning (F20 118d motorn alltså)? - Förbrukningen är förövrigt "way out of scale" och mina kollegor säger att det är normalt i början när motorn är rå. Hur länge tar det innan den når sin "steady state" och är inkörd? Mkt larvig engelska där, men jag tycker ibland att de termerna är mer precisa och skiter i om det stör någon :) Nån som vill köpa min box eller?? |
|
|
Jag har kopplat på en bluetooth obd2 läsare nu och det är ett kul verktyg att läsa av sin bil med via en pad/phone/ droid. Den app jag kör "torque" kan läsa " fault codes in ecu" men hävdar att den är ren. Nu förstod jag att det fanns fler niåer av koder som denna billiga app kanske inte läser. Hittade en dyrare app för närmare 400 kr som var för bmw och som hävdar att den kan läsa även de vin- koder som bara expertutrustning kan, samt radera dem. Den är i vartfall mer specifik, men jag vet inte hurpass sant deras statement är? Länk: www.ivini-apps.com/fullversion-demo.html F20 verkar inte finnas med ännu, men det är en intressant produkt. Någon som vet om den håller vad den lovar? |
|
|
Padde: Är det inte dags att sluta experimentera med bilens styrelektronik? :-) Personligen tror jag inte att denna applikation kan radera data som inte ens bilmekanikern kan radera med biltillverkarens för bilen specifika diagnosutrustning. |
|
|
Det har ganska tvärsäkert hävdats att jag pajjat min drivlinegaranti genom att ha kört med en box och framförallt fått ett larm ang. drivlinan då jag pressade boxen. Dumt kanske, men så är det. Då spelar det ju egentligen inte någon roll vad jag gör så länge drivlinan håller. Skadan är gjord(?). I så fall finns det inte skäl att inte njuta av tekniken som finns, detta är ju att i första hand LÄSA via OBD2 och det har jag hittils inte hört ska vara omoraliskt. Om det sedan går att se, så som tillverkaren påstår, även de larmkoder som normalt bara BMW ser så är det ju bara vinn vinn om jag kan ta bort dem. Vad har jag att förlora, det är ju inte magi, det är motorstyrning och den går inte sönder för att man ansluter saker till dess....anslutningsport? Eller har jag kanske fel igen? |
|
| Nu tycker till och med jag att dom är lite hårda mot dig padde;) finns en uppsjö av olika program till obd2 som man kan läsa loggar och diverse roliga data ifrån, dock tror jag att man har väldigt svårt att sabba mjukvaran med ett sådant program, sen finns det ju program du kan andra motorparametrar med men det tror jag iaf inte finns till en telefon! Men då lär du nog inse att du är på djupt vatten när du kan ändra dom siffrorna:) | |
|
Det program jag länkar till stöder inte F20 ännu men skall förmodligen uppdateras under våren för att stödja även den nya motorn, enligt mail från applikationsägaren. God Jul då. |
|
|
Intressant det här med garantin... Jag tvivlar på att du kommer få problem men är ingen expert. Men ta n54/n55. Känns ju som minst 30-40 % är trimmade med Procede JB och allt vad det heter.. Även om det är en annan teknik måste det ju enligt alla här ine också innebära att det sparas massa felkoder eller info om onormala värden på alla de där ställena i bilen. Och vad händer om de säljs? Ska BMW verkligen neka hundratals BMW-ägare garanti för att tidigare ägare trimmat? Med hänvisning till att de hittat info om detta på ett obskyrt ställe i bilen som nya ägaren knappast kunde upptäckt innan köp? |
|
|
Johisco - som du nämner så är många utav n54 motorn iaf fulla med koder från diverse trimning, jag har ingen aning om min varit trimmad någon gång i tiden men man kan ju inte mer än hoppas att den inte vart. Sen det där med garantin så har den gått ut på många utav n54 motorerna och då är det upp till var och en vad man vill göra med bilen. Men vet även att ett par stycken har fått ny bränslepump på garantin även om den varit trimmad, om dom då missat det eller förbbisett det med tanke på att pump problemet är ändå ganska "vanligt" fel vet jag inte. |
|
|
Intressant diskussion, om än både onyanserad och oinformerad. Poängen med en box, och hela förklaringen till dess segertåg över världen, är att de inte kan spåras. Som padde påpekar så lurar boxen vissa signaler, och det hela fungerar för att motorn inte vet att den blir lurad. Felkoder är svåra att radera, men de uppkommer ibland även utan box - varför det i princip är omöjligt för tillverkaren att härleda uppkommen skada till en effektbox - som inte syns. Däremot, ska sägas, så är nog risken större för problem med försäkringsbolag vid olycka, då boxen synliges finns kvar i vraket. Likaså kan polisen ha synpunkter på att en bil rullar med högre effekt än vad reg. Beviset säger, men de två ovanstående är ju gemensamma för alla trim. Nackdelar är att bilen inte optimeras, utan att signaler luras. Momentnedsättning vid växling fungerar fortfarande, men inte till det nm som tillverkaren tänkt sig. Jag har erfarenhet av många boxade bilar, och kan inte härleda något problem till dem. Jag har även flertalet gånger fått tips av BMW-handlare att boxa bilen, särskilt då agendan var att pumpa ut 520d bilar. "530 är overkill, köp 520 och boxa istället". Att leasingbolag skulle rekommendera box verkar dock helt orimligt, det har de inget att tjäna på. Jag hittade för övrigt denna tråd då jag letade efter erfarenhet av box från dieselkraft till 530d. Får hem en sådan om några veckor, och tycker 315hk, 680nm låter lockande. Motorn är jag inte orolig över, men däremot drivlina. Nån med erfarenhet eller kunskap, och inte bara åsikter? För er som undrar varför jag inte beställde en 535d istället, så är svaret lika plågsamt som enkelt. Jag är fattig. (hade jag haft råd med en 535d hade jag dock boxat den också, för fler hästar vill man alltid ha) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.