|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
En 120i går i stort sett inte att trimma alls. BMW erbjuder ingenting sådant och vad jag vet inga andra heller. ------- //Lövet |
|
|
Oki, Tack så mycket. Tråkigt att höra, men jag kan lätt leva med min bil några år till =) Mvh Kim |
|
|
Firman hävdar att de lagt sina kurvor innan för BMWs gränsvärden för vrid etc. och att det är ett skäl till att att de kunnat plocka ut mer ur samma motor utan att fördärva den. Jag kunde ju inte låta bli att skruva upp effektskruven som stod i läge "D" där skalan är 0-E (ehghh....hexa något var det va?) till sista läget, "E". Mycket riktigt kom det ett meddelande om att moton gick i reducerat läge och att jag skulle köra försiktigt och kontakta verkstad. Jag stängde istället av bilen och slipper i vart fall se meddelandet igen även om det så klart ligger kvar i felkoderna. Så lite koll hade de när de kodade boxen i vart fall. Med lägre värden återkommer inte varningen. Ska ordna en sådan där fin blåtandsläsare till OBD uttaget så man kan läsa av lite själv och ev. ta bort sånt man inte vill behålla i registret. |
|
| Haha du har ju då iaf öppnat inkörsporten för bmw att kolla loggen på din bil, ser dom felmedelandet och vad det beror på kommer dom säkert kolla upp den! Och radera felkoder med hjälp av någon bt grej kan du glömma! Dom ser den ändå. | |
|
1. Lägger dom sig innanför BMWs gränsvärden för vridmoment så kan boxen inte ge mycket extra effekt. 2. Om dom hade haft koll på gränsvärdena skulle den väl inte ha gått i felsäkert läge om den boxen hör till bilen? Att dom har koll på BMWs gränsvärden är förmodligen lika sant som när dom sade att den inte lämnar några spår efter sig. Flåklypa |
|
|
Corzair: Julafton för dig redan va? Jag skiter i vilket, jag vet att jag kan byta hela jävla boxen om det nu finns substans i påståendet att man kan glömma att komma åt koderna själv. Vilket jag inte tror på. Om inte finns det värre/ viktigare saker än att bli nekad eller inte nekad garanti på sin bil. I vart fall för mig. Det är prestanda i paritet med 120d i fabriksläget, det kan jag säga efter att ha provat den 3 ggr. Så nog är det stora marginaler innan styrningen säger ifrån. Man kan höja effekten i boxen själv, det var då den sa ifrån. Så de vet visst var gränserna ligger. Jag bjuder ju på de här erfarenheterna, varför en sådan moralism? Det var fömodligen inget bra beslut detta, men det ger ju andra info så som jag ser det. |
|
|
"Haha du har ju då iaf öppnat inkörsporten för bmw att kolla loggen på din bil, ser dom felmedelandet och vad det beror på kommer dom säkert kolla upp den!" Vilken jävla attityd, är du bitter eller? Rena sandlådan. Pinsamt!. Patrik |
|
|
Du tycker inte du startat lite av det tåget själv genom att avfärda alla som försökt förklara för dig att boxar inte är en bra idé? ------- //Lövet |
|
|
Padde. Kan du inte göra ett acceralationstest mellan 70-120 på fyran för att se vad den presterar? Flåklypa |
|
| Padde: Inte för att vara otrevligt men att enbart byta motorstyrenheten räcker inte för att rensa koder. Informationen lagras på många fler platser i moderna bilar. Vill du få bort alla spår åker du på att byta ut de flesta enheter som finns i din bil då alla är sammankopplade och delar information med varandra för att skapa redundans. | |
|
"Du tycker inte du startat lite av det tåget själv genom att avfärda alla som försökt förklara för dig att boxar inte är en bra idé? ------- //Lövet " Jag har aldrig tyck att de är en seriös optimal ide, och medgav tidigt att det nog var fel att köpa. Du har fel alltså. Jag tycker inte alls som du säger och det kan du läsa dig till. Om du räknar så kan du nog se att jag åtminstone 3-4 ggr medger vad jag redan i post 1 såg som sannolikt; detta är inte bästa sättet att få mer ur sin diesel. Men jag fortsätter frivilligt att bjuda på motgångar i hopp om en nyanserad diskussion om tekniken bakom etc. Men det är bara dumheten i att ha box man vill ta upp. Det är ju så att det säljs tons av sådana här " skitboxar" till nöjda användare. Jag hade hoppats på lite mer ödmjukhet inför det. Kanske fyller de någon funktion på vissa modeller t.ex. Jag har läst andra trådar i samma ämne men där brukar det finnas lite balans. När man tydligt ser att folk skriver inlägg för att de njuter av att understryka min dumhet blir jag så less. Då är man inte mycket till människa. Det står i inlägg 1: Jag har köpt en box och provar dem mot bättre vetande. Jag är inte alls ute efter att försvara ett trimkoncept, jag ville lära och byta erfarenheter, men här är ju bara en massa fyrkantiga predikanter som kissar på sig av upphetsning när något går som " de sa". Jag hade inte glatt mig åt era problem/ misstag, men det är uppenbarligen inte så hög empati här, åtminstone inte på sina håll. Så ni slipper veta mer, ni verkar ju tro att BMW är Stasi för fan. Så besviken på att 3 sidor tråd inte renderar mer än i stort sett en upprepning om att jag är dum och boxar är väldigt, väldigt dåligt. Med ett par undantag då. Jag tro jag provar att inte prata mer om det, det var inte så intressant och roligt som jag trodde utan elakt och repetetivt. Har bättre saker för mig. Patrik |
|
|
Chris: visste inte det. Tror inte att det kommer att rasera min värld ändå men tack för info. Dock vore det ju rationellt med ett minne fö felkoder som jag känner flertalet personer som kan gå in i och editera, utan att vara aukt. Bmw. Men de har säkert fel. Patrik |
|
|
Padde: När felkoder raderas via OBD2 porten tas dem bort dem från den lista som är offentlig. Det är denna offentliga lista som bland annat Bilprovningen läser ut felkoder ur. Men det sparas historik på många andra platser som inte är kända och som vanlig utrustning inte kan identifiera/upptäcka. När en bil idag kopplas upp mot biltillverkarnas diagnossystem sker automatiska kontroller och avläsningar som inte verkstäderna kan se på sina skärmar. Idag då utrustningen även är uppkopplad mot internet sker direktöverföring av historik till biltillverkarnas servrar. Den data som samlas in analyseras och används sedan till att ta fram uppdateringar till mjukvaran i bilarna. |
|
|
Kära Padde. Om du ställer en fråga på ett forum vad folk tycker om din box och du får då 3 sidor med svar att den inte är bra, lik förbannat så kör du med den och testar att skruva upp den tills du får felkoder, då tycker jag att man ändå kan få räkna med lite "vad var det jag sa" uttryck! men klarar man av att ta en bilgaranti värd 300´med en klackspark så borde väl ändå inte det här vara något större problem att ta? Och nej inte ens Bmw kan radera felkoderna så att en helt utomstående skulle klara det verkar osannolikt. Som Chris87 skriver så lagras det på många ställen. Har en vän som jobbar som mek. på Bmw och även om bilen bara är inne på service och det syns att den varit trimmad så rapporteras bilen till Bmw. |
|
|
Ja. Debatten är väl intressant trots allt och jag lämnar den därför inte. Corzair: Jag tar inte 300 000 med en klackaspark, men jag tog som sagt en medveten risk och även om jag äcklas över att endel svar här antyder uppspelthet över att läsa om andras frivilligt kommunicerade misstag. Jag har ju ingen vinning i att berätta om hur oaktsam och naiv jag är annat än att bidra till forumets informationsbas. Det är inte olagligt att håna mig, men jag skulle aldrig göra så i en liknande situation. Vi är väl olika, jag ska inte döma nån men jag gillar inte den attityden helt enkelt. Inte mer med det. Felet har som sagt kommit och sedan försvunnit. Om man nu kan utesluta att ens min serviceverkstad, vars verkmästare är en personlig bekant, inte kan plocka bort felkoder, vad menar ni då ska ske? Kommer det en räkning på 300 000 pga BMW teleservices mottagande om ett överskridet gränsvärde ( momentant, inte konsekvent) och sen står jag där med en laglös bil utan garantier? Det låter för mig helt oromlogt, både att inte jag och verkstaden skulle kunna radera felmedelandet, och att det skulle komma upp om jag inte yrkar på garantier för sådant som normalt håller om man inte rör mappningen. - Har någon länkar till teknisk beskrivning av de nya dieslarna, hur ecu etc funkar och vad som skiljer 116 och 120 åt. -Vet någon " vad som ska hända med mig" nu när jag har fått ett felmeddelande? Jag är ju ganska säker på att jag inte är först ut att göra detta syndiga experiment, det borde finnas lite info kan man tycka? Har förövrigt bilen på vagnskaderep. Då jag fick väja för en jävla Volvo 740 och gick emot trottoarkant i 60 km/h. Lacka om front, byta två fälgar, hyrbil. Dyrt nog det sjävrisk och hyrbil...).. Fast jag får kanske inga runda fälgar nu när jag haft felmeddelande? Med hopp om en saklig diskussion, //Patrik |
|
|
Du kommer inte att märka av något vad gäller dina garanti ärenden om den inte börjar handla om motorn och drivlina, först då kommer det märkas om dom nu upptäckt ditt experiment. om du lämnar in den på garanti rep. för att elhissen inte funkar så kommer dom inte direkt skylla på att bilen varit trimmad, dom har liksom inget att vinna där mer än dåligt rykte isf. Och för att vara helt ärlig så gör du mig något frustrerad när du för dina inlägg för du verkar verkligen inte lyssna på vad folk säger, du säger bara emot hela jäkla tiden, berätta denna historien för min kollega idag och han skrattade och sa vilken jäkla idiot! OBS nu var inte detta min åsikt, so don´t blame me!:) |
|
Verdi |
Jag är också trött på hela grejen. Du frågade vad vi tyckte och vi svarade. Du gillade inte svaret och ska prompt försvara den där boxen. Jag förstår inte. Samma sak som när folk frågar vad deras bil är värd och inte gillar svaret... |
|
Verdi: Jag har flera gånger medgett att boxen var en dålig idé. Efterhand. Nu ville jag förstå hur felkoder lagras och vad som triggar dem t.ex. Jag var så klart nyfiken på hur min klåfingrighet eventuellkt kan drabba familjeekonomin med. . Men att jag "prompt skall försvara boxen" är ju inte sant! Jag har ju gått från att ifrågasätta mig själv till att acceptera och medge att jag gjort ett misstag. Att jag tjafsar beror på att jag ser detta forum som en bas för kunskap och info, om jag då skiter i alla hederskomplex och berättar om hur era förutsägelser bekräftas och redovisar resultaten borde det väl vara till nytta för forumet? Då tyckte jag det blev konstigt med kommentarer som frossade i mina redovisade misslyckanden och hånade mig. Vill ni inte att folk ska berätta om misslyckanden? Att jag inte viker ned omedelbart när någon skriver att "boxar är skräp" är väl ändå lite sunt...? Dock medger jag att jag också överreagerat och att det kan verka som att jag inte tar till mig. Tyvärr tar det väl emot lite med motgångar. De som inte lämnar ämnet för att de tycker jag är en idiot eller selektivt döv får gärna hjälpa mig förstå hur felloggarna funkar, och länka till hur de olika dieslarna skiljer sig åt på F20. Jag beställde förresten en sådan här: Länk Den ska kunna radera felkoder skrivs det, men det tror jag inte på. Det understryker jag med en gång. Men kanske funkar den till nåt?? |
|
|
Padde: Som jag skrev i föregående inlägg kan du ta bort felkoden ur den offentliga listan som bland annat Bilprovningen läser felkoder ur vid besiktning. Raderar du koden därifrån syns den inte längre via vanlig OBD2 utrustning. Men den finns fortfarande kvar på andra platser som du inte kan få fram information ur. Så för dig, och alla vanliga OBD2 felkodsläsare, är felkoden raderad men det finns fortfarande en hemlig kopia av den lagrad. |
|
|
Tack Chris. Man kan tycka att den info som sparas borde gå att nå om man nu verkligen vill det, men någon sådan guide är det ingen som sitter på? Det är väl lite som så att jag antingen tar bort det som visar på att en box varit inkopplad, och sedan kör med mina 143 hp, eller låter boxen gå på en snäll inställning ibland för att det är kul helt enkelt. Då är ju skadan redan gjord liksom? Jag är ingenjör och har alltid skruvat med mina BMW. Tycker det är skitkul att laborera med sånt här, men jag är kanske inte alltid så tålmodig och tänker efter noga nog. Uppenbarligen. Egentligen köptes boxen för att jag ville erfara vad den kunde göra och hur olika inställningar påverkade bilen. Inte för att den skulle sitta monterad med max effekt konstant. Jag föredrar egentligen originalbilar och bara det faktum att inte färddatorn visar rätt är tillräckligt för att avstå de där 20-30 hk som man kanske fick. Om nu spårbarheten är så stark som ni skriver så är det ju inget snack om att det är en dum jävla idé och att jag borde lagt till 30´för en 120d om jag nu tvunget behövde mer kraft (vilket jag ju eg. inte gör...). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.