AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
27.063

118d F20 - effektbox efter 100 mil!

Sida 2 av 5
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Som flåklypa skriver så begriper jag SÅ KLART att man kan öka effekten på ett mer raffinerat vis, men då detta inte är några extrema uttag eller användning för den delen så är jag trots all kritik mycket positivt överraskad.

Det är ju info om inte annat, Promotech, KCR, Dieselkraft, BSR...alla säljer de ju boxar, men för 5-6 gånger så mycket pengar.

Fast om nu deras bilar förstörs så vedervärdigt är det kanske av mindre betydelse. Jag är tämligen övertygad om att så inte är fallet dock.

Ang. 120d. Den gick mycket råare och hårdare än 118d tyckte jag, och de 30 000 extra kändes svåra att motivera. Men som jag frågat tidigare hade det varit intressant att veta om drivlinan skiljer sig mycket mellan 118 och 120 F20? Manuell.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det här är faktiskt ett reelt problem om man planerar att köpa en beggad diselkärra; man vet aldrig vilka skitgrejer tidigare ägare använt i oförstånd.

Billigaste dieselboxen med spännande pottar i en ny Bimmer...känns ungefär som att tvätta en Veyron i en maskintvätt från 70-talet.
Yes!, det gick bra denna gången också :)
För fanken alltså; kvalité kostar! Har du inte märkt det i ditt BMW-ägande?

Jag trodde du ställde frågan för att du var intresserad av svaret? Du verkar redan ha bestämt dig för att ditt tysklandsfynd är jättebra och ofarligt för bilen, trots att vi återkommande påpekar varför tekniken med diselboxarna är ofördelaktig. Läs tex Corzairs båda inlägg igen. Jag skulle vilja påstå att det är du som framstår som naiv, då du inte tar till dig presenterad fakta.

Självklart finns det inbyggda marginaler i dessa maskiner, problemet är att du med en box likt din nyinförskaffade knappast använder dessa marginaler på rätt sätt.
Det handlar inte om att "strotrimma" eller "trimma lite grann", som du verkar tro. Det handlar om sättet du gör det på. Du kan få en 2-litersdiesel från BMW att hålla för en bra bit över 200 hk utan problem, om du gör det på RÄTT sätt. Likväl kan du förstöra grejer för 10-tusentals kronor utan att höja effekten mer än knappt märkbart.

Men vi kan fortsätta sticka huvuddet i sanden.. God kväll på er :)
Padde,
BSR säljer inte den typen av boxar du pratar om. Några anledningar till varför dom inte gör det kan du läsa om här:Länk

Flåklypa
Padde: 120d har en kraftigare växellåda och en annan utväxling än 118d. 118d delar drivlina med 116d, både slutväxel och växellåda.
120d har en annan turbo och snäppet vassare insprutning. Växellåda som är dimensionerad för 450Nm istället för <350Nm (manuella). Inga stora skillnader, men samtidigt inga billiga kompenenter som är uppgraderade. Det måste vara nån tillfällighet att den du provade gick råare, för 120d motorn ska gå minst lika bra som en 118d.

"det är ju billig teknik i stor skala" skrev du. Jadu, det finns billig och *billig*. Men knappast "enkelt", det är teknik på högsta nivå att ha en sån avancerad motor så pålitlig som den är utan att få kosta på allt man vill...

Och nej, ingen här har påstått att motorn kommer att rasa första du gör, men man kan faktiskt trimma 'fel' så att du får problem oavsett vad du får ut för effekt. Själva blocket kan ta mycket mos, men det är oftast kringkomponenter som begränsar och krånglar. Och inget får krångla, när bilen inte får krångla. Lätt att missa den finessen. Gör en sökning här på AP, erfarenheterna med box är oftast mindre positiva, vilket inte betyder att det inte finns flertalet människor som är nöjda.

Hursom, du verkar nöjd. Hoppas det förblir så. Dessutom verkar du vara införstådd att du tar en risk, och säger dig vara villig att ta konsekvenserna om det skiter sig. Mycket bra.
... sen borde man tala om för nästa ägare vad du gjort. Om man nu vill göra rätt för sig. Och det vill väl alla, eller? ;-)
Glömde nämna, 120d har förstås även en starkare koppling som matchar den vassare lådan den har.
Ur
184
Urma
118d -08
Vet inte hur det är på F20 men på E87 så beror mycket av hk skillnaden av att 120d har ett högre insprutnings tryck-piezo insprutning. 1800 mot 1600 för 118d. En box ger ju i första hand det. Hur mycket spridare, bränslepumpen klarar är svårt att säga.

En oprogrammering jobbar mer med turbotrycket. De flesta firmor höjer turbotrycket med dubbla eller mer t.e.x. de firmor som saluför steg 3.

Jag har kört med båda. Boxen gav klart bättre gasrespons, turbofördröjningen försvann. Med opromgrammeringen som jag har nu så finns fördröjning, men när det väl laddads så händer saker.

Jag tog ur boxen eftersom bilen stannade, gick ner i nödläge. Felkod, givare som känner av bränsletrycket i commonrail röret!

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tack för mer input. Boxen har suttit i 30 mil, jag kan mycket väl ställa om i helgen. För de pengarna så var det värt ett prov. Jag har svårt att se att BMW skulle neka en garanti pga en avvikande loggdata för 2000 mil sedan. Hur bevisar man det? Nä. Om boxen är monterad så är det kört, men knappast annars (eller?).

HFR: Jag är visst intresserad och tar till mig. Men jag retar mig på att det är priset som tas som argument. Det är inte relevant. Vare sig jag eller ni kan rimligen veta om den billigare boxen orsakar större skador på motorn än en dyr med likartad teknik.

Jag vill fortsätta diskussionen, och backar ett steg, men jag behover inte läsa saker som att "tja, en box för tusen spänn lär ju vara väl så bra som BMWs arbete, HEPP!". Jag är inte en idiot. Jag informerar om något som jag innerst inne vet kan vara ett riskprojekt och om jag inleder tråden med att medge detta så behöver man inte om och om igen skriva förlöjligande liknelser typ:

"Billigaste dieselboxen med spännande pottar i en ny Bimmer...känns ungefär som att tvätta en Veyron i en maskintvätt från 70-talet. Yes!, det gick bra denna gången också :) För fanken alltså; kvalité kostar! Har du inte märkt det i ditt BMW-ägande?"

Jag har inte påstått att detta är ett klipp eller rekomendabelt, tvärtom har jag ifrågasatt mitt eget "test". Så låt diskussionen stanna vid det och inte liknelser kring hur korkad jag är. Du kan läsa, du fattar vad jag menar!

Menar ni tvärsäkert att man inte _kan_ ha gjort en bra avvägning i mjukvaran som faktiskt funkar, hypotetiskt sett?

Jag tycker det känns lite svart/vitt att just denna elektronik är ett fördärv, utan tvivel liksom. Vad baserar man det på, annat än på att det KAN vara så? Som sagt, jag har talat med många nöjda ägare till boxade dieslar.

Ang. andrahandsvärde så säljes ju bilen efter vilket skick den har. Du kan ju lätt köra ned en original 118d mer än en med box om du kör illa/hårt. Det är inte relevant för mig, sen kan andra tycka som de vill.

Inte någon som kan försvara min box? ;)

Padde: Det går att lagra väldigt mycket information innan minnen behöver rensas då allt lagras binärt, samtidigt som lagringsutrymme idag är väldigt billigt.

Den typ av data som är mest intressant för biltillverkarna, och sparas längst, är just avvikande mätvärden från motorstyrningen. Oavsett vilken typ av trimning som används registrerar elektroniken förändringarna, eftersom att vid trimning ändras bränsleinsprutningen, laddtryck, osv.

Det märks ganska tydligt i denna typ av data när trimning utförs då värdena helt plötsligt förändrats och sen fortsätter vara likartade så länge fordonet förblir trimmat. Extra tydligt syns det i grafer.

Verdi
Padde,

Även den dyraste "dieselboxen" är rent skit och kommer inte i närheten av mina bilar. Dock har jag trimmat min bil till 280hk mha Bluefin som är en liknande lösning som BSR tillhandahåller. Kostar ca 5000:-

Läs länken som Flåklypa rekommenderade. Länk

Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:

- bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning
- antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
- automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
- momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
- regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt
- beräkning av avgastemperatur störs
- beräkning av serviceintervall störs
- diagnossystemet störs

En dyrare omprogrammering ger:
Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med PPC följande fördelar:

- trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas
- PPC behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen
- inga lösa boxar och sladdar i motorrummet
- mjukt och jämnt momentingrepp
- vridmomentet anpassas/begränsas för varje växel
(för att undvika skador på transmissionen)
- laddtrycket och luftflödet optimeras
- återgång till original tar endast några minuter
- färddatorn visar rätt förbrukning
- antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut
- momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls
- regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt
- korrekt beräkning av avgastemperatur
- korrekt beräkning av serviceintervall
- diagnosfunktionerna bibehålls
- inga ökade NOx eller partikelutsläpp jämfört med original vid körning i lagreglerade emissionstester
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns åtminstone 1 person på det här forumet som fick byta växellåda på egen bekostnad under garantitiden eftersom han kört runt med box. Boxen var avmonterad men bilen loggade användningen och BMW nekade garantin. Så JA de nekar garanti på grund av boxar.

-------
//Lövet
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Padde,

Ingen i denna tråd tror att du är en idiot för att du provar på dieselbox i din nya leasingkärra. Att trimma bilar är kul, speciellt en fabriksny och fräsch bil. Om du upplever min något sarkastiska (men ursprungligen humoristiskt menad) kommentar som förlöjligande så ber jag om ursäkt, det var inte min mening.

Du ställde en fråga om detta nya inköp var något att ha, och vi svarade dig att det inte var rekommenderat, jämfört med en korrekt utförd mappning. Sedan får var och en väga in pris och vad saker och ting är värt. Är det tex värt att riskera ett partikelfilter för 20 tusen för att man sparar några tusenlappar på mjukvaruuppdateringen? För en viss del av marknaden är svaret uppenbarligen ”Ja”, annars hade det inte sålts några boxar som lurar tryckgivare och är billiga.

Folk vill att saker ska gå enkelt, snabbt och billigt.
Plugga in en box för tusen spänn på 5 min och bilen går som en 120d, det låter inte dumt alls i de flestas öron.
Det vi försöker belysa här för dig är att när/om ’skiten hamnar i fläkten’ (kanske för 1a, 2a eller 3e ägaren) är det inte lika roligt, billigt och snabbt längre. Det behöver inte gå illa, det finns säkert en mängd ”box’are” där ute som kört hur många mil som helst utan problem, men –risken- för att saker går sönder ökar jämfört med en korrekt mappning.
Anledningen till denna ökade risk kan du bla läsa i Corzairs/Onehps inlägg och i länken till BSRs hemsida.
Som nämnt innan fick jag själv lägga ner ca 9000kr + arbete (10% av bilens dåvarande värde) för byte av 2 katalysatorer (den bilen saknade tursamt nog partikelfilter) pga dieselboxen jag hade.
Med den bakgrunden tycker jag inte det är konstigt att vi avråder dig och resten av de framtida F20-ägarna som läser detta från att använda en sådan lösning.

mvh
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Hej

Jag är glad över all info. Det är förmodligen inte rekomendabelt eller rationellt att göra som jag. Men jag tror trots allt att det finns väl avvägda boxar på marknaden som täpper igen lite av den medvetet skapade effektskillnaden på bmws överladdade motorer.

Att just min box är en sådan är ju kanske inte ens sannolikt.jag ska nog ta ur den, men jag pendelkör 90% motorväg och då ska motorn enligt tillverlaren gå enligt originalmappning. Och om spåren ändå finns kvar är det ju försent ändå och då kan man ju välja efter behag...

Det ger sig. Tack för ödmjukt inlägg HFR. Diskussionen kan gärna fortsätta, men jag har fattat poängen.

Patrik
Verdi
Ok, du gör som du vill.

Men en sista fråga. Har du greppat skillnaden mellan box och "riktigt" trim?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har en viss insikt tror jag, och den är inte ny. Glöm ej att jag från början medgav att detta inte är ett vetenskapligt elller optimalt sätt att öka effekten. Det visste jag. Min fråga var snarare huruvida det verkligen är svart/ vitt fel att boxa en bil som har en motor som i grunden klarar betydligt mer än vad man får ens efter box. Bmw har ju säkert vissa marginaler som man kan stjäla från till en viss gräns.

Så här ser min bild ut av box v.s. "riktigt trim":

-Boxen arbetar på simpla parametrar som laddtryck och bränslemängd, något som faktiskt bmw också gör i viss utsträckning. Det kan i vissa fall sabotera partikelfilter eller överlasta drivlinan då styrningen int e får rätt data.

-Den box jag har är inte anpassad för just min bils output och därmed inte optimal som en mappning på rullande landsväg t.ex. Men givna varningar som ojämn gång, varningar från motorstyrning eller svartrök saknas. Därmed är den inte i mina ögon en riktigt dålig box. Effektökningen är också relativt moderat.

- boxen sätter inte spår i ecu men kan tydligen spåras ( obekräftat men hävdat här) genom att effekt och moment etc. Sparas kontinuerligt under lång tid. Detta talar sock emot påståenden om att styrningen inte får rätt data för vrid etc....

-en riktig trimning är enligt mig att skifta komponenenter/ se till att alla komponenenter från bränsletank till drivknut anpassas till den nya effekten. Som när jag bytte till en dr schrick kam på min 323i -84 och höjde tändningen något så att den passade MIN BIL, verifierade att drivlinan klarade effekten ( även bromsar etc) samt anpassade ventilfjädrar mm. Till den nya kamaxeln. Ett nytt luftfilter med såklart, och inga flaskhalsar i avgasrör/ grenrör. Bortsett från bromsarna visste jag att kringliggande teknik skulle klara effekten och kunde justera den efter min bil med avgasvärden och simpel justering av tändnig.

- riktig trimning i detta avseende bör vara att man låter motorn jobba och optimerar mappningen i originalecu så att inga gränsvärden överskrids och inga skyddsystem får manipulerad data. Detta är dock dömt att synas på verkstad om man inte kan läsa ned originalmappning och radera det påstådda minnet med data som passar bilens originalkarakteristik.

- vid större effektöktnng görs rimligen åtgärder på kringliggande delar så de matchar den nya styrningen alt. Begränsas de parametrar som går över gränsen ( avgastemp, vrid vid växling, etc...)

Helt enkelt en helhetsfix istället för en approximation som lurar originalstyrningen och kan skada bilen.

Korrekt?

Patrik
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nu dog väl tråden med den romanen.

Jag ska nog tillägga att jag förstått att det kommit fram mer intelligenta boxar som tar in mer parametrar och ger mindre risk för skador.

Men en rak fråga kvarstår tycker jag:

Tillverkaren hävdar på sin porriga site att deras boxar nyttjas av leasingföretag och liknande just för att de inte kan spåras. Hur ligger det till med spårbarheten? Vad lagras, hur länge, och vad är sannolikheten att någon tittar på det? Om boxen nu ger fel data till färddator och DTC så borde den ju få fel effekt / vrid att spara med och då är den ju visst helt "traceless"?

Någon som vet mer exakt hur detta fungerar?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som jag skrev ovan tar BMW fram loggar om de misstänker att ett garantianspråk orsakats av trimning. Får du fel på motor, växellåda, drivning osv så kommer de kolla - och ge avslag. Går dina elhissar sönder bryr de sig givetvis inte.

Vad boxtillverkaren skriver är nog det du minst ska lita på. Att leasingföretag skulle använda det är naturligtvis rent bullshit - varför skulle de göra det när de skriver i sina villkor att det är absolut förbjudet att trimma bilen? (Så har det varit iaf i alla leasingvillkor jag läst och eftersom jag jobbat med det under en period så är det ganska många).

-------
//Lövet
Om nåt går sönder letar man orsak. Har det med drivlinan att göra och är det ett ovanligt fel, så misstänks trimning. Är det en garantifråga skickas styrboxen till Tyskland där man kan läsa ut precis allt som lagrats. Vad som exakt sparas på just f20 får man gissa efter, men det finns en hel drös av BMW specifika felkoder, min-max värden är också lätta att spara, mm. Vad kopplar din box in på? Är det bara railen eller är det fler givare?

Hur som, jag tror att man lugnt kan säga att när man väl bestämmer sig för att leta, så är det lätt att hitta oegentligheter.

Men, du skulle ju pröjsa själv om nåt gick sönder pga av boxen, så frågan är egentligen inte relevant...
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ja, en sak står klar: Det är inte kreddigt att köra med effektbox härinne... Argumenten är intressanta men inte enbart nya. Anar man inte en liten smula skadeglädje i de skräckscenarion som målades upp så entusiastiskt...? Ja, det vet ni bara själva. Jag visste att jag borde veta bättre men är man impulsiv så är man. Jag tror ni har rätt i stora drag.

Om även generella maskinhaverier som sker ett år efter jag haft boxen monterad förstör garantierna så var ju detta fel beslut. Nu tror jag inte att det ska behöva bli så, jag kör inte ens med box just nu, men egentligen kan jag ju lika gärna göra det om garantin ändå är död. Det är ju flexibelt i vart fall, inga överväganden liksom.

Roligt var att motorn börjat lossna eller något ( 200 mil) för den känns piggare nu, även om effektboxen kanske ger 30-40 nm till.

Fler kommentarer om racechip.de?

Ki
32
Kimski89
120i -07 M-sport
Hade en fundering kring trimning: kan jag få min 120i -07 trimmad hos någon BMW-verkstad? Eller vad är det som påverkas om jag väljer att trimma den på annat håll?

//BMW, När Du Älskar Att Köra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.