|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vill höra ni som vet ang andra generationens volvo v70ll hur dom är i driftsäkerhet osv? Vilken motor man ska välja? De jag är intreserad av är diesel. Synpunkter o råd ni som kan dessa bilar vill jag ha svar av. Tackar o bugar i förhand. Mvh dicka o | |
|
Det beror lite på vad du vill veta, vad du har för krav på din bil osv. Det är ju rätt stor skillnad på 1,6DRIVe och en D5. Själv hade jag tidigare en XC70 II D5 -09 (dvs 185 hk motorn). Jag var jättenöjd med den bilen och jag hade inga direkta fel på den. Men det var ju en hel del knak och knirr i inredningen, vilket är ganska vanligt på dem. Framför allt från bakluckan. Sistnämnda är dock ganska lätt åtgärdat. |
|
Njuren |
Kör en D3 och det är IMHO VÄRLDENS BÄSTA BIL men ack vad tråkig att köra :) Har momentum (mellanpaketet) och det räcker kanon. Har hunnit köra 3000mil sen jag fick den för 6månader sen och den är verkligen pålitlig, startar alltid, rymlig man får plant golv vid fällning av säten, komforten i stolarna är outstanding. Nästintill ljudlös på motorväg (16tum) och väldigt bra kvalitetskänsla i reglage. Värmaren är kanon nu när de är kallt. Kör 20% motorväg resten stad och den ligger på 6.6/100km. Men som sagt man "åker" bilen oavsett hur mycke du försöker pressa den. Turligt nog har jag en BMW som fyller på körglädjen på helgerna :) Slutsats Volvo V70: Rekomenderas starkt för den som vill ha en bra bil! |
|
Ok låter intresant det där. Hur är hållbarheten mot bmw? Bättre rostskydd o bättre elektronik i den osv? |
|
|
Manuell eller automat? |
|
|
Jag var inne på att köpa en V70 D5 2010 med r-design...tills jag provade en. Bra med utrustning, rätt bra kurs på dom och tillräckligt bra känsla. Men jag klarade inte av stolarna...alldeles för korta samt att jag får en "sitta på" känsla istället för "sitta i" som jag vill ha. Motorn är väldigt högljudd och är rå i gången. Körkänslan är väldigt svajig och styrningen oprecis. Den tilltalar mig på pappret men tyvärr inte alls i verkligheten. Jag tycker min A6a är en klart bättre bil så den blir kvar tills nya femman med rätt utrustning kommer ner i pris. |
|
| 1,6drive samt 2,0d är PSA motorer. Nackdelen med 1,6drive är att man ska byta partikelfiltret efter 12000 mil till en kostad av 12000:- I alla fall på de äldre modellerna av drive. | |
|
Ska de vara nått,så får de bli en D5. Automat eller manuell? Känns bilen plastig annars? |
|
|
Fick en v70 edrive -10 som lånebil på jobbet i två dagar och den var ju hopplöst klen helt enkelt och imponerade inget på mig iaf, i 50 så gick det inte ligga på högre växel än 3:an gick du upp till 60 gick det lägga i 4:an men femman var bara att glömma helt i stadstrafik, under 1500 varv fanns inget ork överhuvudtaget, skulle prova smygköra på tvåan från att bromsat ner till ca 20km/h kanske men då bara small det till och bilen stannade, växla ner för mista uppförsbacke på landsväg, ingen backspärr och backen brevid 4.an där du har sjätte växlen på de modellerna som är 6-petade. Svårstängd bagagelucka, vet inte hur många ggr jag fick stänga om den dom två dagarna. oprecis styrning, lite skrammlig när man stängde dörrar och baklucka. I en Volvo känns det mer som man sitter på stolen än i den som någon skrev men bra komfort dock och gick ganska tyst men edrive är fasen dumsnål och kändes inte som en 300000 kronorsbil. Länk |
|
|
De nya 1,6 tycker jag funkar alldeles utmärkt till vardagskörning. D5 är lite väl rå i gången men hyggligt pigg. De nya har dessutom 215 hk. Mitt tips är en D3 med automat. Manuell låda är inget vidare på dieslar enligt mej. Den är även tillräckligt pigg för att man ska kunna trycka på när det behövs. Ang. paketen så är det minst momentum du ska ha. Kinetic är lite väl skral. Summum erbjuder inte mycket extra förutom elspeglar, 17" fälg, elstolar och skinn och kanske lite annat. Det är bara att ut och provköra! /Bellamy |
|
|
Då de större dieslarna numera är rätt snåla med, finns ingen anledning till att välja en hopplöst klen DrivE, flexifjomp, D2 osv. Kan rekommendera Powershiftlådan, osäker om denna erbjuds till D5 dock..? Kör du mycket korta körsträckor (<12 km) bör du använda bränslevärmaren sparsamt - batteriet klarar inte det tyvärr, och elektroniken går inte in och skyddar bilen mot urladdning som den borde göra... Annars är bilen skön att köra, lätt amerikansk i sitt gungande :) Nya inredningen from ÅM12 är fräsch! |
|
|
Ingen powershift till D5, det är en konventionell automat (som förvisso blivit bättre men fortfarande är långt sämre än ZF lådorna i BMW). ------- //Lövet |
|
|
Välj en 5 cyl variant, dessa har en betydligt trevligare gångkultur samt ett klart trevligare motorljud än de 4 cyl. Rostskyddet är bland de bästa på marknaden. Välj minst high performance om du är ljudintresserad. Momentum och uppåt är klart tillräckligt utrustade. Automaterna är lite sävliga som antyds ovan. De är väldigt behagliga men föga sportiga. vid aktiv körning fungerar det manuella läget klart bättre. Länk |
|
|
Jag har en V70 D5 AWD R-design Aut MY11 och jag håller med Flåklypa beträffande stolarna. I förra generationens V70 passade stolarna mig mycket bättre. Jag hade även då en AWD Aut och fast den nya bilen är bättre på allt (förutom stolarna) så kan jag ibland undra varför jag bytte då jag sitter så illa. Jag är 185 cm och största problemet för mig är inte att dynan är kort. Det är att skålningen som stör mest. "Sitta på" istället för att "sitta i" (som Flåklypa skriver) sammanfattar på ett bra sätt även min känsla. Stolarna är bra skålade men oerhört hårt stoppade i sittdynans sidor. Ryggstödet funkar dock bra för mig. Provade en R-design i går som gått 7000 mil och där var förarstolen mycket mjukare i stoppningen (och enligt mig skönare att sitta i). Om det beror på skillnad på årsmodell eller pga av den bilen gått längre (mer nedsutten) vet jag ej. Volvo har lämnat mig ett pris på 5000 kr för att byta ut sittdynan till en standarddyna från övriga V70 serien. I övrigt tycker jag att det är en kanonbil. Bra med utrymme, bra automatlåda (är min 6-växlad?), urstark motor och ett Haldex system som gör jobbet bra. I sportläget tycker jag att lådan är riktigt rapp. Som gammal BMW åkare skulle jag aldrig köpt en Volvo för 15 år sedan men nu tycker jag att Volvo är skön att köra och har en helt annan körkänsla än tidigare. Om denna kovändning beror på min ålder vill jag låta vara osagt ;-) mvh Leif |
|
|
Du har en sexväxlad konventionell automatlåda från Aisin-Warner (AW-80). ------- //Lövet |
|
|
Där ser man, tack Lövet! Vad är Powershift för typ av låda då? mvh Leif |
|
|
Det är en dubbelkopplingslåda som Volkswagens DSG låda. Powershift finns bara till motorer som har sitt ursprung hos Ford/PSA dvs 2.0F, 2.0D 1.6D samt nya T4 och T5. ------- //Lövet |
|
|
Intresant läsning de här. Blir o åka prova några volvosar i helgen. Andra generationens v70 är faktiskt snyggare en förra generationen. Men mittkonsolen känns lite vekig o konstig ut,men kanske bara jag som tycker. Men förra konsolen var mer rejäl tyckter jag. Ska även prova nya passaten med. Några tips där nån o ge,som vet o kan om dessa bilar. Tackar i förhand... |
|
|
Ja, Passaten kommer kännas som den inte har någon fjädring om du kör V70II först. Väldigt småstudsig och "durrig" fjädring. Högre ljudnivå också. (16" dubbfria på den jag körde) Däremot är den klart roligare att köra men komforten är betydligt sämre än V70II. ------- //Lövet |
|
|
Ok! Me andra ord inget o ha då.. Opel insignum eller vad den nu heter igen. Hur är den jämfört mot passaten? Mersan har ju bara en massa elstrul o rost osv Eller har jag fel där? (e-klass 2005-2009 årsm) ///dicka o |
|
|
Provkör själv är det bästa rådet. Jag tycker den är för hårt satt och inte särskilt förfinad. Opel Insignia har jag inte kört. Mercedes har blivit klart bättre på senaste åren, kanske är de okay igen redan efter faceliften 2007? ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.