AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.539

Glödstift verktyg

Sida 2 av 2
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Beställde ett railtrycksreglreingsventil.
2000 riksdaler.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Snart dags för mig att byta glödstift. Blir att köpa hylsor från harald Nyborg och har fått hem en momentnyckel 2-24 Nm. Sprutade ni dit WD40 och väntade eller gick ni direkt på och lossade stiften? Jäkligt orolig att man ska behöva köra räddningsoperation med Dremel och gängtapp osv...
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Sitter i samma båt! Har du bytt än nikasp?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag bytte igår. Jag var helt själv och fastnade 1-1½ tim på en jäkla vacuumslang som satt nära oljestickan. Vågade inte vålda och fick inte upp men till sist hittade jag den. Spegel och bra ljus är bra att ha. Nu skulle det gå snabbt att lyfta. En givare och en kontakt att lossa i bakkant också så där var spegel ett måste. Grymt bra med teleskopmagnet och magnetskål så man inte riskerar att tappa något. Lite oroligt att ha öppet ner i motorn, proppade igen med papper när insuget var borta.

Motorn hann bli helt kall. Sprutade på 5-56 ordentligt men vet ärligt talat inte om det gjorde så mycket. Ställde min momentnyckel på 15 Nm och alla lossnade till slut på det låga momentet men det var rätt spännande, trodde en skulle brista.

Däremot så hittade jag inte min glödstyrenhet när jag åkte till OK för att lyfta bilen idag. Tror att jag lossade en plåt för lite för att se den på min M47T2-motor, har frågat i annan tråd och byter den snart. Lär ta 30 minuter max bara jag vet var den är. Vad jag läst mig till så sitter den inte under insuget som på äldre motorer (letade inte men såg ingen under insuget så jag tror den sitter vid basen på oljestickan).
tr
22
trojafram
320dA Touring E91 -06
10mm lång, bytte på min M47-TU2D20 och det satt jävligt hårt, nu när min har gått ca 22000mil, så är dom aldrig blivit bytta!

Körde på med kopparpasta på dom nya gängorna (glödstiften), och så passade jag på att demontera "swirlflarpsen" på insuget.
Bara kapade av spjällen och behöll själva spjällhusen samt gängade i en varsin M5 skruv med lite gänglås......

Passade på att köra igenom insuget med Bräkleen och metodiskt torka med en trasa för att få bort "gägg"sotet.

PERRA
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag köpte förresten en sats med långa 1/4" hylsor på Clas Ohlson. Hittade en "Mighty" 2-24 Nm momentnyckel via en tysk cykelshop för ca 350 spänn så man vet att man är på rätt planet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.