AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.465

Kvalitetskänsla, Gå från 5 till 3-Serien

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
I detta fallet E39 till E46.

Är det någon som har erfarenhet av detta.
Känns E46:an som en billigare bil etc.

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Jag har personligen aldrig riktigt gillat E36 och E46 tycker dom känns väldigt smäckra / billiga i materialval osv!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har haft bägge karossen och min erfarenhet är att E46 känns mer robustare än E39:a.

E46:an är bland dem bättre bilar Bmw har byggt i mitt tycke (Bortsett från rost)

BMW M-POWER
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Skulle säga att kvalitetskänslan är lika mellan mina båda bilar. Skillnader man lägger märke till är istället ljudnivå och komfort till E39:ans fördel eller köregenskaper och smidighet som E46:an tar hem.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med grizzly!

----
BMW CS #6212
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Även jag håller med grizzly!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tycker inte skillnaden är nämnvärd, klart 5-serie har andra trumfkort i form av komfort exempelvis men om man bara kollar strikt på upplevd kvalité så stor sig E46 väl. Dörrklangen är egentligen det enda jag kan komma ihåg att jag reagerat på, dörrarna på E46 löper inte lika "tungt" och förmedlar inte riktigt samma kassaskåpskänsla när dem stängs som dörrarna på E39 gör.

Men när det kommer till ren interiördesign tycker jag E46 vinner, den känns fortfarande stilren och fräsch jämfört med E39 vars interiör känns gammal som gatan vid detta laget.

Men det viktiga tycker jag är behovet, behöver du inte en 5-serie så varför släpa runt på en sådan? Byta ner dig behöver du i alla fall inte känna att du gör. :)

//Bjersér
E46 är dem sista från BMWs gamla skola med kassaskåpskänsla in i minsta detalj. Jag minns hur besviken jag blev på känslan i E90 när den lanserades (körde E46 då). Så jag tror inte du blir besviken.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har fått uppfattningen att kvaliten är rätt lika dom två emellan.
Några andra nackdelar med att gå ner i serie är ju utrymmet i kupen och vägegenskaper, en E39 ligger mjukare på vägen.
Jag tycker fortfarande att E39:ans inredning känns ganska modern iallafall i de sista årsmodellerna.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tycker min inredning känns ganska modern.
Jag menar instrumenteringen pekar ju mot mig som förare och inte som de nya rakt fram.

I bland kan jag sakna allt lull lull i nya bilar men då tänker jag oftast att man ska ändå köra bilen inte leka med alla gadgets, så spelar ingen roll :)
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har haft ett par e39:or o har nu två e46:or....upplever e46:an bättre..Tycker den ligger bättre på vägen,är smidigare,roligare att köra..vill aldrig ha e39 igen om du frågar mej...tycker den känns klumpig o gammal..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hur ligger E46 an på motorvägen?
Har bara provkört en i stan, där var den riktigt skön.

Vet att min E39 med breda sulor ligger som limmad i 130 , hur ligger E46 , stabilt ?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Trivdes bra med min E46 320i -01. Den låg bra på vägen. Stabil och med gokartkänsla.

har haft båda och kan summera dem såhär.. e46 är roligast och fokus ligger på körglädje.. e39 är en riktigt riktigt bra bil men är mer komfortinriktad.. hade en 523 e39 och den känndes väldigt robust och pålitlig.. var bara att tanka och gasa vidare..
menar inte att e39 inte ör sportig men relativt en e46 så är e46 mer komfortinriktad om ni förstår vad jag menar
Väldigt mycket handlar ju om vilket storleksbehov man har på en bil, jag skulle säkert också haft en mindre bil om det skulle täckt mina behov. Tycker personligen en 5 serie är helt perfekt i storleken för en familj med 3-4 personer. Tillräckligt rymlig att sitta i och lagom med bagagekapacitet. Ska man göra en skidresa eller någon annan form semester resa med bilen resa så tycker jag att det extra utrymmet jämfört med en 3 serie behövs, åtminstone om man vill undvika en fet bullig touring. ;-)

Vore ju nästan konstigt om en mindre BMW inte upplevs som sportigare, smidigare och roligare att köra, möjligtvis med lite avkall på komfort och ljudnivå.

5 serien är relativt stor och tunga pjäser.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Är det inte så att E46 är nästan lika stor som E39 i storlek? Jag har för mig att det påtalades någonstans här i forumet.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Stor skillnad i storlek mellan E39 och E46 på alla håll, såvida man inte tvättat sin E39 för varmt...
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag har tvärtom från många andra och gått från E46 -04 till en E39 -98.
Jag tycker helt klart E39 känns tyngre på vägen, men klart mycket bekvämare och stabilare i farter över 130km/h. E46 känns flera gånger lätt på hjulen i motorvägsfart, på både gott och ont.
På landsväg, gärna kurvig, ligger storheten i E46. Jag har nog aldrig upplevt en mellanklass-bil som är så följsam på landsväg som en E46 (M-sport då)
Dock så känns det som en E39 "krymper" en aning när vägen slingrar till sig också, den känns som en snäppet mindre bil vid attackkörning.

Utrymmesmässigt upplever inte jag några större skillnader mot en E39 Limo mot en E46 Limo. Takhöjd i baksäte är bättre i E39, är det ända jag kan säga att en klar skillnad finns. Hade varit intressant att se några jämförelsemått invändigt bilarna emellan.

Jag upplevde E46 kvalité som minst lika god som E39, om inte bättre på några punkter. Om man uppskattar känslan i en E39, så kommer man förmodligen uppskatta känslan i en E46.
Men om man ska byta, som TS en 530 -02 till en E46, då hade jag koncentrerat mig på en motorstarkare facelift med högre utrustningsnivå.
En 330 M-sport tex.
Jag har som spacco gått från e46 till e39

i mitt fall så gick jag från en 330ci -03 Automat till en 525 sedan Manuell (M-sport paket på båda)

Jag böt pga utrymmes skäl men jag är fortfarande super nöjd med 525an, helt klart saknar jag motorn från 330n och den kändes också lättare och kvickare men 525an känns mer som ett kassaskåp som ni säger.

angående utrymmet så är väll det enda jag har att tilläga är att man känner att bilen är bredare då man har mycket mer plats mellan stolarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.