AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.690

Svenska reflektioner från Danmark :-)

Sida 2 av 2
Nej man är inte immun mot kameror i DK. Har dessvärre själv fått erfara att danskarna har ett sammarbete med svenskpolis som fungerar förträffligt. Dessvärre för oss som ibland har svårt med detaljer som att det står 5 istället för 6 framför 0 på skyltarna...

Min hustru fick i somras ett brev från lokala Polimyndigheten och blev skräckslagen. När hon öppnade det var det ett fint foto på mig i hennes Audi (som dessutom leasas) och sedan en fotobild på mitt pass. Tur att jag var ensam i bilen annars hade man väl fått åka in på förhör där hemma :-))

Det hade emellertid tagit dem 5 månader från att bilden togs till att jag fick boten så de måste verkligen ha tillsatt en stor utredningsgrupp och gått till botten med det fallet.
Man vågar inte tänka på vad kostnaden för de danska skattebetalarna blev med tanke på att boten var på 500DKK...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag tror faktisk det är den svenska polisen som får stå för utredningen?

Här finns en tabell över de nya böterna: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sim: Enligt listan tycker jag fortfarande att danska böter känns humana, både i jämförelse med Sverige men kanske framförallt Norge.

Personligen älskar jag Köpenhamn och hade inte haft några större problem att flytta dit. Men precis som i Norge så har de lite att jobba med när det gäller skatt på bilar.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Visst är de fortfarande humana jämnfört med Sverige, eller Norge där det är helt galet.

De får gärna höja böterna för min skull. Kör mest motorväg och möter kanske 1-2 gånger pr år hastighetskontroll, mest i vägarbetsområden, där jag ändå kör efter skyltad hastighet.
Sim: Nej det är danskarna som sköter utredningen, det sa i alla fall den lokala polismannen jag blev kontaktad av. All dokumentation jag fick var på danska och utförd i danmark. Sen har de givetvis tagit hjälp av de svenska systemen så man kan säga att det belastar skattebetalarna på bägge sidan sundet...
Språket är svårt men flickorna är mycket fina i DK
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Cycklisterna, dom är ta mig tusan självmordsbenägna...
I mitt senaste fall så var det Svenska polisen som skötte fallet. Då var det iofs min amle Fars bil jag körde så dom bidde lite förvirrade. Svenska Polisen var tom hemma hos min Far och undrade om det var han eller om han visste vem det var som körde bilen, det hade han ganska svårt för... Var då fotad från en familje buss på Amager Strandvej.

//Pontus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.