|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag lovar, jag skall aldrig mer klaga på Sverige och vår infrastruktur - vi bor i ett fantastiskt land och skall vara stolta :-) Varför? Efter 4 års arbete i vårt västra grannland börjar jag inse hur bra vi har det. Jag tänker på Danmark som just nu är ljusår bättre än oss på fotboll. But that's it. Inte ens ölen är bättre längre. I Danmark förefaller trafikljus fortfarande vara tecken på högteknologi. Ju fler desto bättre verkar det som. Och de skall gärna stå nära varandra, och helst placeras vid samtliga mindre utfarter. Tätt. Eller varför inte där motorvägsavfarten slutar? Vi snackar 3-filiga motorvägar med en intensitet i klass med Essingeleden. Trafikinfarkt någon? Synkronisering - vad är det? Avstängda kvälls-/nattid? - aldrig! Jag är helt säker på att Trafik-Jette på dansk P4 blivit arbetslös på studs om ett antal mindre strategiska trafikljus helt sonika plockats bort. Byggs det inga rondeller då? Jodå, ett par stycken som skulle fungera riktigt hyffsat - om det inte vore för att de placerar ett antal trafikljus inne i dem såklart. Så har vi ju alltid gjort! Och så var det där med bilskatterna. 180% lyxskatt - en Golf Bluemotion för 298,000kr - danska kronor. Dvs 350kkr svenska. Är det därför alla kvinnor placerar visitkort under torkarna när jag tankar bilen och ger mig farliga blickar? Jodå jag har en dansk far och släkt i mitt kära grannland. Och de står mig varmt om hjärtat eller vad man nu säger. Men vi skall inte glömma att vara glada för vad vi har. För det är egentligen inte så illa som det verkar. Tack för ordet, det är inte lätt att tillhöra en minoritetsgrupp på arbetet. Som inte heller förstår hur bra vi egentligen har det. | |
|
Välkommen till Danmark, och tack för att du jobbar här och betalar skatt i Danmark. Dåliga vägar, och inga offentliga investeringar i kollektiv trafik, har gjort Danmark till ett U-land på transportområdet. Folk köper bilar som aldrig förr i Köpenhamnsområdet, eftersom inget kollektivt fungerar om man bor lite utanför, vilket alla gör, eftersom bostadspriserna gått upp mycket i centrala Köpenhamn. Nya röda regeringen tycker dessutom att alla som inte kör en Chevrolet Spark är för rika, och man talar om att höja avgiften på bilar som drar mer än 0,5 L / milen med ytterligare 50%. Kul land. I 2013 säger prognosen, att fler är lönade av staten (bidrag samt offentliga anställa) än privatanställda. |
|
|
Det är nåt speciellt med att Norge och Danmark, som trots bra (i Norges fall fantastiska) statsfinanser, har sämre infrastruktur än Uzbekistan typ. Jag jobbar en del i Oslo och är alltid fantastiskt glad när jag sätter mig på Flytoget och vet att jag får åka därifrån. ------- //Lövet |
|
|
Kristoffer: en träffsäker beskrivning :) Är glad jag inte behöver in där och härja varje dag, räcker bra med någon gång i månaden som det är nu. En annan trist sak, som dock inte går att beskylla danskarna för.., är att när man nu skaffade 2012-kartorna så kom dom på 3 skivor där Sverige och Danmark givetvis ligger på olika. Märkte också att det inte går att byta skiva under körning för bilen måste stängas av för att den nya skivan ska initieras. Nu är det ju bara i Köpenhamn man har nytta av kartan på dessa utflykter så skivan med Danmark får ju sitta i hela resan. Från bron hittar man ju hem utan navigator... ___ //Ulf |
|
|
Ja skatt betalar man i Danmark. Det är man också mycket bättre på än Sverige, faktiskt världsbäst! Och några planer på skattereform vet de nog inte vad det är "...inte kan man väl riva upp ett system som sett likadant ut i 100 år". Tankarna går utsökt till DDR-Sverige som det var på 70/80-talet. ...och varför envisas de flesta bensinmackar med att ta bort haken till munstycket så man måste hålla i det hela tiden under tankningen. Jättekul när man skall tanka kladdig dieselsörja. Ulf: Har inte din 550 hårddiskbaserad navi? Antog att det kom samtidigt som det lanserades 2008 till E90. |
|
|
Nope, hårddisk kom senare. Modellår -08 var det fortfarande karta på skivor. ___ //Ulf |
|
|
Danmark är långt ifrån perfekt, i synnerhet när det gäller bilskatter och trafik, det håller jag helt med om. Och det lär inte bli bättre med den nya kommunistregeringen. Men om Danmark är så hemskt, varför går det då snart inte att besöka en café, restaurang eller butik i Köpenhamn utan det är en svensk som serverar eller står bakom disken. Det samma gäller för Oslo. Förmår Sverige inte att skapa jobb till sina ungdomar? Kan tillägga att jag tycker det är trevligt att unga svenskar hittar jobb i Danmark, men ibland kunne man vara förutan de nedlåtande atituder som Kristoffer_L ger uttryck för. |
|
|
Money talks. Om du får 26000 nok för att stå på 7-eleven och 18000 sek hemma, vad väljer man? Det ironiska är ju att TROTS sina goda ekonomier så ser infrastrukturen ut som den gör. ------- //Lövet |
|
|
Kristoffer_L - mkt träffande beskrivning, pendlar in/ut ur Cph varje dag (så gott som, har en 100-150 redagar/år, som tur är...). Du glömde dock alla tjock-Danskar som sitter och röker (eller äter kage) och missar att komma igång vid just alla dessa rödljus... Herre min skapare vad detta är dåligt för blodtrycket. Men men, dom betalar ju, så vem är jag att klaga..;-) //PB |
|
|
Phoebos: Ingen mer än du själv har hävdat i denna tråd att Danmark är hemskt. Jag kan räkna upp åtskilliga viktiga områden där vi har mycket att lära av Danmark. Arbetsmarknadspolitiken är ett bra exempel som redan nämnts, men det har inte så mycket med bil och trafik och göra så det kanske vi skall lämna därhän. Det är tråkigt att du tar dig själv på så stort allvar och inte begrep sarkasmen i mitt inlägg. Danskarna är riktigt duktiga på sarkasm, det vet (ibland dessvärre) alla vi svenskar som besökt landet eller jobbat där :-) Egentligen är inte Danmarks infrastruktur så dålig, de har ett utmärkt motorvägsystem mellan alla större städer som får vårt vägnät att skämmas. Problemet är att kollektivtrafiken är hopplöst eftersatt kring Köpenhamn, det finns i princip bara bussar och två(?) tunnelbanelinjer i en stad som är i samma storlek som Stockholm. |
|
|
@Kristoffer_L Det var kanske fel av mig att använda ordet nedlåtande om ditt inlägg, hoppas inte du tar illa upp:-) Du hittar iövrigt ingen större kritiker av Danmarks sinnessjuka 180% reg.avgift och bristfälliga infrastruktur än just jag. Reg.avgiften på bilar är ju en hågkomst från tiden efter kriget, då man försökte dra i gång den inhemska produktionen genom att införa tull på importerade varor, däribland bilar. Sen dess har avgiften fungerat som nån sorts skatteskruv politikerna har kunnat vrida på efter behag. Att pengarna ursprungligen var avsedd för b.la förbättringar av infrastukturen, verkar man tyvärr ha glömt. Kollektivtrafiken i Kph har jag inte koll på eftersom jag aldrig använder den. Jag har svensk flickvän och har svenska anställda i mitt företag, så jag är helt medveten om att vi danskar anses vara duktiga på sarkasm, iblant lite för duktiga kanske;-) @hajen Tjock?? Jag är 195cm lång och väger 86 kilo, dessutom avskyr jag "kage" och tobaksrök. I det politiskt korrekta Sverige får man inte dra alla över én kam...men det gäller kanske inte danskar....:-) |
|
|
Phoebos: Helt OK, jag vet hur detsom jag skrev har jag själv danska rötter och man måste ju få skriva av sig ibland. |
|
|
Som Malmöbo arbetandes i Köpenhamn är mycket detsamma; samma bitande ironi, samma sarkasm och lite buffliga behandlande av andras åsikter. Men Köpenhamn har en sak som slår allt; cyklisterna. När Astrid diktade "ej värre tänkas kan" till Emil, så borde det ha varit dessa anarkistiska galningar hon menade! :o) Och som sagt ovan - Köpenhamns infrastruktur är inte mycket att hänga i hjulgranen. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Phoebos, som Svensk i Dk är man van att bli dragen över en kam, så efter 3år i DK ger jag bara igen..;-) Plus, med risk för att trampa ngn annan på tårna, så har vi BaneDanmark som hyresgäster i huset, och dom flest i det sälskapet är altså något under 195cm långa och väger absolut över 86 Kg... //PB |
|
Verdi |
Lite OT. Inte om Danmark, men väl om en annan granne. Åkte genom Norge i somras. Man kan tycka att vägen mellan Trondheim och Oslo borde vara en slags kroppspulsåder genom landet. Men en normal svensk landsväg inbjuder till högre hastigheter. Kunde man hålla 70km/h var man rätt nöjd. Och det konstiga var att det var knappt nån trafik öht trots att vägen hade korkat igen hopplöst om det varit mellan två mellanstora svenska städer, typ Falun -> Borlänge eller liknande. Iofs var det i juli men ändå. Jag kände mig instängd i Norge. Allt var så litet och klaustrofobiskt där mellan bergen. Kändes nästan som ett U-land på sätt och vis. Förstår att "norskarna" har lite komplex mot Sverige trots alla miljarder från oljan. |
|
Hämnden är ljuv som det heter. Den kom idag, med besked dessutom. Allt som behövdes var en väglus i mittenfilen på Jagtvej och en parkerad civil minibuss med hastighetskamera intill. Just där klockan kvart över åtta lyckades er käre autopowermedlem passera. Sedan var servicen på plats. Flash!! God Jul Helle Thorning-Schmidt - tack för att du är Skandinaviens i särklass snyggaste statsminister. Det gör det lite lättare för mig att smälta mitt extra bidrag till den danska statskassan :-) |
|
|
Verdi: var nyligen i Oslo och jobbade och i projektet så ingår det en hel personer som kommer från de övriga större norska städerna och samtliga flög dit. Trots att det i flera fall bara var ca 30 mil till Oslo så är inte bil något alternativ pga dåligt vägnät. Det är som jag skulle flyga från Malmö till Göteborg eller Jönköping...kommer knappast att hända... ___ //Ulf |
|
| Tack för bidraget ! Passa på innan nyår, sen fördubblas böterna!! | |
|
vad ska ett fortkörningskalas kosta efter nyår? Är vi svenskar immuna mot Fartkamerorna som i tyskland? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Intressant reflektion av Kristoffer :) När jag gick i 8an (stenåldern) hade vi ett elevutbyte med vår vänort Fredriksund under en vecka. Konsterade då att krom på bilar var lyx så de danska bilarna hade "shadowline" istället. Annars är det väl mest det turande man gjorde när man hade SJ fribiljetter på 80 talet. Gratis nattåg och färja 3 turer med full ranson sedan hemåt igen med orangutangarmar. Gjorde en tur för några år sedan och upptäckte att vindunken kostade 3 kr mindre än på bolaget. :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso: stämmer att danskarna körde shadowline långt innan det var något som kostade extra i utrustningslistan. Det fanns också gott om modeller med mindre motorer än i Sverige. Såldes en modell med 1,6 och 2,0 i Sverige så fanns det oftast en 1,3 (med "shadowline") i Danmark. Redan då var det svindyrt med bilar i Danmark...så snikmodellerna var nödvändiga. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.