AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.194

Ditec behandlad bil. Lite frågor.

Sida 2 av 3
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Wannabedivers

Ditec är som vilka som helst. Vissa har grym service och kompetens. Andra mindre. Man behöver inte ha taggarna utåt bara för att jag säger, varför inte göra på detta sätt?
Alla gör som dem vill och känner för.

Jag gör på bästa sätt :0)

Vet endel rekondfirmor, nämner inga namn. De kör med 3m,smartab mm mm. Och inte faan kör dem med 5st rubbing och 5st polish? För det är precis det man måste göra för att få samma yta som Meguiars. Det får ni gärna säga emot men det är tyvärr den bistra sanningen.

Och jag har full förståelse för att man inte hinner och prioriterar annat i livet. Men varför betala mer än man måste? Någonstans är väl alla intresserade att få bästa tänkbara service till minst möjliga pengar. Eller?

Angående att du jonasjonas tycker Meguiars är fet. Är endast för att du överskattar.

/Fredrik
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
överdoserar
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ditec tål avfettning o ska inte behandlas med nåt vax (man gör ju Ditecbehandlingen just för att slippa..) efteråt.. En efterbehandling (topcoat)görs kontinuerligt med 18 månaders intervall o för en bil i din strl hamnar det på ca 2000:- beroende på center o ev kampanjer :)
Det var ett tydligt och bra svar:-) tack!
Oj vad roligt att se de "heta" diskussioner som bilvård medför.

Alla sätt är bra utom de dåliga, jag vågar påstå att en polering med vaxning efteråt och en polering med DITECbehandling efteråt blir precis lika blanka om man skulle ta en glanstalsmätare efteråt.

Lackens glans uppås mest av de olika steg av polering som utförs innan lackskyddet läggs på. Det blir en marginell skillnad av själva lackskyddskemikaliens påförande och avtorkande.

Många polermedel har lite fet uppbyggnad och därför ska man alltid tvätta av lacken med lämplig spritblandning för att se resultatet av poleringen. Efter det lyser vi med små starka diodlampor för att se den verkliga lackytans finish. Att lägga ett lackskydd direkt efter polering utan att ha rengjort är som att lackera bilen direkt efter slipningen utan att sprittorka. Dvs precis som lacken så kommer inte lackskyddet gå ihop som det är tänkt mot lackytan.

Varför lämnar bilentusiaster in sina bilar? Märklig fråga, svaret är väl just för att de är bilentusiaster och vill ha en finish som kan vara svår för gemene man att uppnå. Någon skillnad borde det ju vara på mig som polerat bilar dagligen i 15 år och den som gör det 2-3 gånger/år.

M3-crille har helt rätt, bilen ska tvättas med avfettning och högtryckstvätt med ev svampning efteråt. Tänk på att nu när det är vinter är smutsen på vägarna ganska komplicerad och det krävs att bilen är torr, några plusgrader i lacken och att avfettning är en kall/petroleumavfettning för att lösa det kemikalier som kommit från vägbanan.

Så alla som gillar att pyssla om sin bil själva gör det, fråga gärna proffsen om råd hur man går till väga på just din typ av lack. Alla som lämnar in sin bil för lackskyddsbehandlingar fortsätter med det.

Här har jag en länk för tips vid tvätt av bilen vintertid:
Länk

God Jul o Gott Nytt år alla putstokar!

/Jörgen Sandell
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Het diskussion vet jag inte men.

Vad jag vet har ALLA polermedel fett i sig :)
Men saken är ju den att du får ju inte en bil blankare om du lägger på ett wax / lackskydd. Ju mer lager medel man har på en lack destå mindre lack blir det.

Som tex en utställnings bil skulle inte jag köra ett skydd på då man förlorar lite av lystern i lacken. Plus att en sån bil inte går många mil ute i slask direkt.

Jörgen, hur går du till väga på eran Ditec firma? Bara nyfiken.
Hur många olika rubbingar kör ni innan ni går över med polish?

Tänk er att ni har en träplanka som är jävligt sträv. Och tanken är att ni ska få plankan så fin som möjligt. Ni börjar med grovt papper först för att få bort det värsta (Rubbing)
Sen kör ni ett lite ändå finare papper, sedan finare finare och till sist jätte fint papper. Skulle man då istället gå från ett grovt papper till ett jätte fint papper direkt efter det grova så får man inte direkt samma blankhet på plankan. Eller hur?! :)
Är ju precis samma sak med en billack.

Alla gör som dem vill och jag påvisar inga fel, eller försöker inte iallafall. Menar iallafall inget illa isåfall. Polering är ett stort intresse och alltid kul att disskutera.

/Fredrik
Alla vaxer, DITEC, Mr Cap och alla andra lackskyddsprocedurer faller just under gruppen lackskydd. Alla dessa kemikalier är tänkta att läggas på efter en polering av lacken för att förlänga resultatet av den polerade blnka lacken.

Har man en sommarbil som går på utställningar kan det vara bättre med mildare polering och vax som lackskydd för att man inför varje träff vill ha den optimal och gör det ofta.

Hur menar du med lager medel och mindre lack kvar?

När en bil poleras (Slipas i klarlacken med polerkemikalie och polertrissa) så slipas lacken ner gradvis. Precis som du skriver så beroende på lackens skick får man använda olika grova polerkemikalier för att slipa ner lacken runt om repan och få det på en jämnare nivå så den försvinner helt eller planas ut och inte har så stor nivåskillnad och på så sätt knappt syns förens i optimalt ljus.

Poleringen gör vi på samma sätt alltid oavsett om den ska få ett vax, DITEC eller annat lackskydd.

Vi använder oss av 3M och Concepts polermedel, är det en lack med grövre handgjorda repor poleras lacken i 3 steg. 2 med roterande Flexmaskin med 2 olika trissor det 3:de och sista med oscillerande maskin och 3M:s finaste polish. Efter det läggs önskat lackskydd.

Mvh
Jörgen
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Det jag menar är att lägger du säg nu 10 lager med polish så har polishen i sig fillers och är rätt fet i många fall. Och 3 lager lackskydd. Nu överdriver jag en aning.

Du får ju inte endast fram lacken då, då du kappslar in lacken. Det gör att man kan se en typ fet hinna på en sådan bil. Lite grå lurig yta.

Det får man inte på tex en tok rubbad bil utan massa olika medel på.

Sen har jag fått möjligheten att testa Meguiars sortument gratis tack vare att jag var väldigt skeptisk till att det medlet skulle funka bättre än något annat.

Har kört med många olika märken typ Lahega,3m mm mm.

Rubbingen från Meguiars bygger på en helt ny teknik, Där rubbingen i flaskan är grov och under körningens gång så blir den finare och finare. Därav får man inga glapp mellan de olika grovlekarna.
Har kört med detta nu och det går inte att jämföra.

Det som ska tilläggas är att man omedvetet håller fast vid det medlet man testat och kört med. Nästan samma som bil märke. Men jag testade detta och är helt såld. Endast med deras rubbing är det tog blankt utan hologram och annat. Har även en ny stödplatta som är väl investerade pengar kan jag lova. Så för att göra dig en tjänst Jörgen. Testa på Meguiars Rubbing 105:an. Det sparar både kroppen och tiden.
Nu behöver jag endast gå över bilen med en rubbing en polish och ett skydd.

Menar bara i välmening. För det är sjukt hur det blir. Sen att du polerat bilar i 15år skulle inte göra lacken sämre utan du kommer få ett sjuhelvetes resultat.

/Fredrik
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nu pratar du rejält i nattmössan, Mugellorot... Grå, lurig yta av att polera och lägga lackskydd?

Lackskyddets poäng är ju att kapsla in slutresultatet av en rubbing/polering och få det att hålla sig fint länge. Gör du inte det så påskyndas oxidationsprocessen och lacken blir snabbare ful.

Lackskydd - främst riktiga vaxer med carnaubainnehåll - ger dessutom ännu högre glans på slutresultatet.

/Masten
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Masten

Denna bil har stått på Sema och är våtslipad och endast rubbad med 105an. Alltså en rubbing.

Länk

Det finns en anledning till att dem inte la på något på den bilen.

Alla får tro vad dem vill. Men att säga att jag har fel bevisar bara på okunskap.

/Fredrik

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nu snackar vi om utställnings bilar. Kör man endast till hallen och ställer den där och sedan in i garaget igen är det bara onödigt med vax. För man kommer ändå köra över bilen tills nästa utställning.

Om vi säger såhär då gubbar. Tvättar man bilen 1 gång i veckan kan man lätt köra med vax och komplettera skyddet med ett shampo med vax innehåll som kompletterar vaxet ypperligt. Då räcker det med att spola med högtrycken. Vill man inte tvätta bilen varje vecka utan 1-2 ggr månaden är väl Lackförsegling att rekomendera då skit sätter sig bra mycket mer så man måste köra avfettning.

Angående den lite gråa ytan är när man tittar på lacken i extrem sol ljus.

Och shampot jag snackar om som man kompletterar med när man tvättar är även det framställt med liknande ämnen som är i vaxet.

/Fredrik
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det där känns onekligen som ett extremfall och dessutom är det en utställningsbil. Gör du på samma sätt med din egen bil?

/Masten
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nej jag våtslipar inte min lack. Men allt annat gör jag!

Tack för mig.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Sen det viktigaste för att få ett långvarigt skydd är ju givetvis att tvätta bilen på ett korekt sätt. Jag tvättar inte tex med vanliga tvättsvampar och torkar inte heller med sämskinn då det repar.
Men jag får väl säga att jag är lite väl pedant.

/Fredrik
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Låter du bli att lägga någon form av lackskydd?

/Masten
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Mugello, kan du inte lägga upp nån Belyst närbild efter att du polerat med 105 samt spritat ytan?Gärna på en mörk lack.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag lägger vax på min m3 och tvättar den ca 1-2ggr i veckan. Just för att den står ute i sol ljus hela dagarna.

Jag ska gå över farsans BMW 550 fram till våren. Har inte möjlighet att polera just den bilen nu. Men den är svart. Ska ta bilder före och efter om så önskas.

Det lättaste vore om ni testar rubbingen själva. Påläggningen är viktig att man lägger ut jämt med medel över ytan man ska polera. Fixar man påläggningen då är det hur enkelt som helst.

/Fredrik
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Meguiars har bra produkter - helt klart! Dock så är det människan som håller i maskinerna o förarbetet som påverkar slutresultatet mest :) Ingen kunskap o kärlek=inget bra resultat! Har testat deras produktlinje o är nöjd med vad jag sett/upplevt men det finns absolut konkurrerande produkter.

Om en bil har en grådassig finish belyst eller i solljus skulle jag vilja säga att man har misslyckats alternativt att lacken blivit utsatt för något ex nedfall, dålig omlackering osv.. En seriös firma släpper inte ut en sån bil till kund utan gör rätt innan lev!

Tror både "Polernisse" o jag har testat dom flesta förekommande produkter, medel o från dom flesta leverantörer under alla år vi hållit på o hittat dom produkter o utförande av jobb som vi kan lämna ifrån oss med både personlig och yrkesstolthet! :))
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
M3Crille

Har du testat Meguiars 105:an?

Jämförde mot lahegas powercut 18 och avverkningen gick inte att jämföra. Även blankheten va sjuk skillnad. Så i det fallet var det inte att jag polerade sämre med Lahega utan Meguiars medel var helt enkelt både effektivare och glansigare.

/Fredrik
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jämförde även med en annan stödplatta och det var också skillnad. Så helt klart beror det även på vad man kör med för grejjer.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.