AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.905

60 nya Audi måste skrotas efter stormen

Sida 1 av 2
Länk tur det inte var några BMW och folk måste vänta ännu längre men synd om de blivande Audi ägarna förstås.

/Anders
Du länkar till deras startsida.

men om jag klickar på länken jag lade upp så får jag upp artikeln som kom på www.di.se

/Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur lång tid innan de ligger på blocket? :P
Vems plånbok är det som får fixa detta? Försäkringsbolag eller?

Skulle anta att det är bilfirmans försäkringar som täcker det hela. Audi har långa leveranstider. När jag kollade på ny Q5 i våras innan jag köpte min X3 låg leveranstiderna på 10-14 månader...min fru beställde i veckan ny tjänstebil - en A4 Avant Quattro - och den kommer om 5 månader. Trist för alla förväntansfulla kunder...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Jag kommer från Uddevalla och uppvuxen där. Pratade med pappa i helgen och han hade varit nere i hamnen innan vattnet steg så mkt att det vart översvämning. Redan då sa han att de där bilarna står illa till och att han inte förstod hur de kunde låta bilarna stå där då det är allmänt känt att platsen riskerar att översvämmas...det är inte första gången vattnet når upp dit och heller inte den sista. Stormen kom ju inte heller utan förvarning. Klantigt skulle jag vilja påstå.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Detta ger mig en liten deja vu-känsla, under stormen Gudrun förstördes 2200 VAG-bilar (Audi och VW främst) i Halmstad hamn om någon kommer ihåg detta. Även dessa exemplar stod korkat till, på en oskyddad plats där man borde kunnat förutse en översvämning...

//Bjersér
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Spontant, måste man verkligen skrota rubbet? Kan man inte bara kontakta manpower i någon av våra östra grannländer, de har ju handskats med detta problem förr, så att säga.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Kommer ihåg för många år sedan att SAAB drabbades av samma sak på ett antal bilar som stod vid hamnen. En Anställd på SAAB i Örebro köpte en av dessa för att använda karossen till ett rallybygge. Elsystemet som hade varit utsatt för saltvatten var totalt förstört i den bilen. Det var bara en grön gegga i kablarna och elektronikburkarna. Karossen däremot gick i rallyskogen med viss framgång.

Känns onödigt att skrota nya bilar. Audi borde riva ut hela elsystemet och installera nytt så är det hela löst.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Eftersom elsystemet är tredje dyraste komponenten i en bil och monteras först av allt i bilen så är det inte "bara" att byta ut.

så då hade du köpt en av dessa bilar Henkelexus?????? tror knappast det....

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nån som kommer ihåg översvämmningen utanför Skodafabriken i Tjeckien för 10 år sedan?? taket syntes på 100 talet nya bilar. Var hamnade dessa bilar månne ??

Vattenskadade importbilar

Bilar som varit dränkta av sommarens översvämningar i Mellaneuropa har nu kommit ut på marknaden. Det är ofta svårt skadade bilar som säljs av oseriösa icke auktoriserade bilhandlare. Tjeckien var ett av de länder som drabbades hårdast av översvämningar och därför varnar nu Skoda Auto för att köpa bilar som kan komma därifrån. Men även bilar från övriga översvämmade områdena har i många fall sanerats och exporteras nu av mindre nogräknade handlare. De ser vid en första anblick ut att vara oskadade men risken är mycket stor för att de ska drabbas av maskinhaveri och att säkerhetssystemen inte fungerar vid en kollision.

En modern bil är ju utrustad med mängder av känslig elektronik, som bland annat styr motorns funktioner, kontrollerar bromsar och utlöser krockkuddar. Det är också värt att notera att inga fabriksgarantier gäller för bilar som säljs utanför den auktoriserade återförsäljarorganisationen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Dessutom är det saltvatten det handlar om i Uddevalla. Inte kul för nån del av bilen.
tar för givet att Audi tar sitt ansvar och verkligen skrotar dessa vagnar!

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Naturligtvis kommer de skrotas. Samma öde fick samtliga bilar som skadas i stormen i bilfärjan förra året om ni kommer ihåg. Dessa var endast plåtskadade men skrotades ändå. Det är försäkringsbolaget som tar notan, inte Audi.

-------
//Lövet
självklart tar försäkringsbolaget kostnaden och det drabbar inte Audi mer än självrisk, men man undrar ju när vissa skriver att den här typen av bilar kan komma ut på "grå" marknaden.

/Anders
Det är enkelt för Audi att byta ett komplett elsystem. Men det är ännu enklare för cheferna på Audi att sitta på sina feta arslen och låta försäkringsbolaget ta smällen.

Ut med all inredning och motorn så får man god access till elsystemet. Det är ingen rocket science för folket på Audi, dom skruvar ju ihop bilarna, då kan dom väl skruva isär dom för att sen skruva ihop dom på nytt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Henke_lexus: Du menar alltså att Audi medvetet skickar dugliga bilar till skroten istället för att reparera dem när försäkringsbolaget tagit smällen oavsett? Bortsett från det uppenbara i att det med största sannolikhet är dyrare att reparera dem än att bygga nya med delar och arbetstid inräknat.

Elsystemet till en modern bil är i sig mycket dyrt, sedan slutar det inte där. Hela bilen måste gås igenom och sannolikt kräver det mesta byte för att Audi skall kunna garantera bilens funktion, lager, leder, växellåda, motor...

Och denna reparation du tänker på skall alltså utföras på en vanlig bilverkstad i Sverige jämfört med Audi´s produktionslina som är anpassad för syftet?

//Bjersér
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Henke_lexus. Har du varit med och konstruerat/byggt bilar? Jag har konstruerat elsystem på SAAB så jag vet att det inte bara är att "kasta ut inredningen och få god access." Du måste riva HELA bilen för att kunna byta elsystemet. Det är det första som monteras i karossen när man börjar bygga en bil. Dessutom är det inte bara elsystemet som skadas av saltvattnet. Resten av bilen, inredning, motor, växellåda mår inte så bra av att dränkas i saltvatten. Volvo råkade ut för samma sak för många år sedan. Då kom en smart PR-kille på att man kunde göra bra reklam för Volvos säkerhet. Man staplade 8-10 bilar på varandra. (Kommer inte ihåg antalet) och sedan tog man ett foto och berättade i stora annonser hur starkt taket var på en Volvo. Var väl 240 modellen om jag inte minns fel. 5 sekunder efter att fotot var taget så blåste stapeln omkull.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.