AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.381

BMW kvalitet up and downs

Sida 1 av 2
Har BMW battre kvalitet idag jamfort med 10 ar sedan? 20 ar sedan?
- Kvalitetskansla (upplevd kvalitet i material tex)
- Hallbarhet och palitlighet?

Vad ar battre idag? Vad ar samre idag?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det var tyvärr bättre för. Av mina BMW har min E28 från -85 bäst kvalite följt av E34 och inte långt efter E38:an om vi ska gå på hållbarhet. Den upplevda kvaliten känns bäst i E34 följt av E38 men E28:an håller som sagt bäst med facit i hand och är mycket mindre rostkänslig än E34an. Svårt att jämföra E38:an när det gäller rost då min inte rullar på vintern som E28:an gör hela tiden.

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Kan tillägga att jag har ingen personlig erfarenhet av de nyaste så där kan jag inte jämföra men är rädd för att ekonomerna har haft för mycket påverkan på tolleranser och marginaler i maskineriet och kvaliten på materialvalen.

BMW 4 Life
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lättast att äga var nog mina fd E28:or, inga större problem med det maskinella iaf...Visst, rosten började naturligtvis komma, men lätt att skruva med och inga större "akuta" driftstörningar egentligen.

E32;an min har också uppvisat kvaliteér under mina år som ägare.
E39.an har iofs rullat en del och inte gett mig akuta driftstörningar, men det får nog sägas bero på mina förebyggande åtgärder såsom v-pumpsbyte(termostatbyte pga läcka lite senare) osv..

Så>>>1:a E28, 2:a E32, 3:a E39..
Driftsäkerhetsbetyg i min värld alltså :)

Mvh Janne.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
E60/61 = sämst
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
e39 523iAT -99 är den bästa vagn jag ägt. Snål, och kändes mer gedigen än den e39 525iAT -04 jag äger nu.
Ser ut så långt som att äldre modeller hade bättre kvalitet? Vad är det som blivit sämre i så fall? Någon som tycker tvärtom, dvs att kvaliteten har höjts?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag tycker man isf ska börja med att besvara två frågor först, innan allt skenar iväg i den vanliga subjektiva återgivningen av ens personliga erfarenheter; så kallade "sanningar"..:

1. Vad är kvalitet?

2. Har jag (brukare) och/eller mitt bruk av bilen ändrats under åren?

Verdi
Ju förr desto bättre? Som så alltid. :-)

Tror minnet spelar många ett spratt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För mycket tändspolar, givare, högtryckspumpar etc som dj*vlas på nyare bilar...
Med lite flax så går dessa reparationer på garantin eller försäkringen, men ändå..

Och så länge man har garanti eller kan fixa via försäkringsbolagen så klagar man kanske inte heller, dvs inget som belastar kontot men ingenting som bidrar till förtroende heller..

OBS!
MINA funderingar i ämnet och ingenting som jag kan slänga fram bevis för..
OBS!

Hmm...man är väl en bakåtsträvare som gillar sugmotorer och enkel teknik kanske ;)

Mvh Janne.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kommer från lite utav en BMW-familj och enligt vår erfarenhet krånglar dem inte mer idag än vad dem gjorde förr i tiden, vilket jag tar som ett tecken på att kvalitén blivit bättre eftersom dagens bilar är mycket mer avancerade än 80-talets modeller var.

//Bjersér
Visa användare
3.753
Sani
Bra tänkt Bjersér, många glömmer det där..
Min E46 har krånglat mycket mer än min förra E30. De delar som bytts är "icke avanserade" delar.
"icke avancerade"
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Motståndskraften mot rost var bättre förr när mindre avancerade (kanske mer giftiga?) lacker användes. Min Vinterbil E28:an är ett bra exempel med orginallack och minimalt med rost. Min E34 som är 7 år nyare har bara använts sommartid sedan jag köpte den och det har börjat krypa lite smått på ett par ställen i plåtkanterna.

BMW 4 Life
Visa användare
3.753
Sani
Med tanke på vad ex bly orsakar hos foster, tycker jag att något sämre korrosionsbeständighet är ett litet pris att betala..? ;)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Att bilarna blivit mycket mer avancerade ser jag inte som någon fördel som entusiast. Det blir inte kul i framtiden om någon får för sig att ha en idag modern BMW som entusiastbil om 20-30 år när alla kopplingar börjar oxidera och glappa, om det överlever några moderna BMWs så länge vill säga... Fram med de gamla billigare maskinerna och nytillverka E28, hade mer än gärna köpt en fabriksny E28 eller E34 om BMW gav garanti som vanligt osv.

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Du har en poäng Sani men det var inte miljökonsekvenserna vi diskutterade utan kvaliten då och nu. Finns dessutom så mycket annat giftigt idag som används vid elektroniktillverkning så ska vi gå offtopic blir det en invecklat vad som påverkar miljön mest giftiga lacker eller masstillverkning av elektronik till bilarna. En E28 har väl bara ett enkelt kretskort osm sitter i mätarhuset tex, hur många kretskort finns i F10?

BMW 4 Life
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra påpekande av Bjerser. Bilarna idag är så ohyggligt mer komplicerade idag gentemot t.ex. på 80-talet, så antalet felkällor har ökat markant.

Men jag vill ändå sålla mig till mängden Grump Old Men med att klaga över detaljkvaliteten. På hustruns tidigare E46:a var exempelvis microswitchen till bakrutan gjord av ett rejält sjok plast; på min E61 är det en tunn historia där det nästan räcker att nysa på för att få den att fällas upp...

Eller fläckarna på dörrlisterna som kommer av att jag använder Vonnes Presoak när jag tvättar bilen; det gillar inte plasten. Återigen; på hustruns E46:a blev det aldrig några fläckar med samma behandling.

Eller det faktum att jag fick en ny sittdyna till min ventilerade framstol då lädret försvann efter 1,5 års användning. OK, fick det på garantin, men ...

Delar Steve Coogans inställning som han ventilerade i ett gammalt Top Gear program om skillnaden mellan 993 och 996:an där räknenissarna fick mer att säga till om och att det gick att höra på dörrklangen (som de spelade upp i studion och han fick rätt).

En del var faktiskt bättre förr, men ge mig för guds skull inte en 80-tals BMW, utvecklingen har gått i en rasande fart och jag höjer gärna en F1x till skyarna.

Men den kan bli bättre...;o)

----
BMW CS #6212
Nu diskuterade vi och jämförde kvaliteten mellan gamla och nya BMW. En annan imtressant jämförelse är med andra märken. Har skillnaden ökat eller minskat? BMW kostar mer än de flesta andra och man förväntar sig då högre kvalitet, är det så? Båda kvalitetsbegreppen upplevd kvalitet (material mm, det som brukar definera premium) och hållbarhet är relevanta.
Visa användare
3.753
Sani
Ctech; verkan hänger ihop med orsak, så jag tycker inte det är OT att påtala till vilket pris "kvaliteten" kommer; och om man är villig att betala den.

Nytillverka E28?? Det är nu jag inser att det finns entusiaster kvar på det här forumet, trots allt haha... :D

Idag är samtliga halter, utsläpp mm (inkl de i kretskorten) mycket bättre reglerade jämfört med förr, detta har en hel del mindre lyckade effekter till följd som R&D hos biltillverkare får tampas med - men vår hälsa måste väl ändå gå före bilars kvalitet..?

Vbns; jag tror skillnaderna minskat per klass, sas. Dvs en gång i tiden härskade Mercedes ohotat bland kvalitetsvagnarna, nu är de flesta "premiummärken" där uppe, med minimala skillnader i kvalitet.

(Däremot är klassklyftan kontra lågprismärken fortsatt stor...speciellt inom upplevd kvalitet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.