AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
24.530

Vad kostar det att importera bil från tyskland idag

Sida 1 av 2
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Vad kostar det att importera en bil från Tyskland idag. Jag menar bara kostnader som tillkommer för själva importen dvs tillfälliga skyltar, försäkring, regbesiktning m.m (inte eventuellt flyg ned, hyrbil m.m). Har tänkt mig en premium selectionbil för runt 30.000 Euro.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

För mig kostade det i slutet av maj följande om jag minns rätt:

regbes 1600kr
fullförsäkring 30 dagar 4000kr

sen tillkommer resa ner+hem,båt eller flyg,övernattning,bensin,mat

Att ha min bil *klar* här hemma gick på ca 10 papp

eurokurs jag fick var 8.95 (elektronisk överföring/urgent transfer

pärlan:

Länk
Bi
3.797
Bianca

vill du ha mer info så maila mig på sebbe76@msn.com ifall du har mera frågor
Jag brukar lägga på 15 tkr för transport, försäkring, registreringsbesiktning. Det täcker normalt allt.

/Anders
Bi
3.797
Bianca

Med Känsla:

Du har helt rätt...Kollade lite mera utförligt på utgifterna jag hade o jag hamnade på ca 15 papp...

kristianstad-Munchen= 111 mil enkel resa
båt rödby-puttgarden T/R+bensin för 1 bil neråt och 2 bilar hemåt..

Bara resan ner är en speciell en upplevelse att själv få hämta hem sin pärla.
Till våren blir de dags igen..då är det dags för min far att inhandla en 740IA- 2009/2010..riktigt bra pris på dom..riktigt mkt bil för pengarna..
Bi
3.797
Bianca

i det priset ingår

*Importförsäkring "HEL" 30 dagars
*Resa ner med 1 bil Kristianstad-Munchen (111mil) enkel resa
*Bensin T/R
*Rödby-Puttgarden 1 Bil ner och 2 bilar hem
*Övernattning på hotell
*Regbes+vanlig försäkring här hemma
*Skyltar
*Skatt

Kan jag ha glömt något så får du mer än gärna *fylla i* Med Känsla
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Tack för svar Bianca och Anders!

Tråkigt nog var mitt tilltänkta objekt som jag tänkt att bruksa inte alls billigt att försäkra...:( 20' om året betalar jag inte för att åka folka! Synd, för jag har ett kraftigt habegär på denna: Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Lloydan: Har du kollat märkesförsäkringen? Jag har fått vettiga prisförslag på Audi A8 när jag kollat med dem där andra bolag har horribla preimer.

Bianca: Kan du inte specificera kostnad för varje post i din lista? Det skulle hjälpa andra som t.ex. tänker flyga ner och får andra summor på rörliga de kostnaderna, medan de fasta såklart är intressanta för alla.
ett klart bra alternativ, som jag i princip alltid använt, är att ta bilen på biltransport hem. Det förutsätter dock att man litar på bilder och säljarens information. Jag har dock alltid de gånger jag handlat, köpt nästintill nya bilar med garanti och därför har jag känt att jag kunnat lita på detta, men ju äldre bil ju viktigare är det förstås att se bilen på plats. Men annars är biltransport ett väldigt bra alternativ. Jag kan inte påminna mig att jag blivit "lurad" eller "besviken" någon gång. Men då har det varit i princip BMW Premium Selection bilar.

Dessutom och inte minst viktigt heller...

tar man den på transport upp så tappar du heller inga arbetsdagar. Alternativkostnaden för dessa kan vara hög, iaf för mig som egen företagare.

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tar hem alla mina bilar på transport. Kostar 7' +moms från norra Italien.
Tillkommer reg.bes för 2'. Totalt 9' + lite andra omkostnader.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
The Stig: Ringde och kollade med märkesförsäkring och fick ned kostnaden till 18' per år. Motsvarande M5-t kostar mig 11'!

Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Marin: Jag funderar på att ta hem en bil från Italien, tror du att du kan dela med dig transportfirman som du använder dig av?

Pm mig gärna

Tacksam för tips

AlanO
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ursprungskontrollen är också en kostnad som vad jag kan se ingen har nämnt ovan, tror den var 700kr.

När jag tog hem min bil i våras så hamnade totalen på ca. 12'

En spec från minnet... så några hundralappar kan det väl slå på...
Resa ned - tåg till Kastrup, flyg Frankfurt - 1400kr
Hyrbil + bränsle - 1200kr
Hotell - 500kr
Exportskyltar - 1200kr
Båt Rödby-Puttgarden - 500kr
Öresundsbron - 175kr
Bensin - 1600kr
Importförsäkring - 3000kr
Ursprungskontroll - 700kr
Regbesiktning - 1600kr
Skyltar - 150kr

Summa 12.025kr

Skatt och försäkring i Sverige räknar jag inte med då det tillkommer även för bilar som köps här hemma.

Många av kostnaderna är ju fasta men t ex resan ned kan ju variera en hel del. Till vissa orter, t ex Frankfurt är det lätt att hitta biliiga biljetter medan det till andra kan kosta tredubbelt. Frankfurt var inte den närmaste flygplatsen för mig men då både flygtiderna och priset var bäst så blev det istället 10 mil mer att köra hyrbil.

___
//Ulf
Da
15
Daniel M
330XdA Touring -09
LLoydan:
Kolla premie hos Dina Föräkringar. www.dina.se
Jag har villa+bilar försäkrat hos dem och de har alltid gett mig oslagbara priser om man bakar ihop det med seriös supporttelefon samt generösa allmänna villkor jmf med de andra bolagen.

BMW 530dAT -08
7700.-/år för helförs med hyfsat låg självrisk på vagnskadan.
37år (bosatt i Stockholm)

Andra bolag har velat ta det dubbla i premie...

Lycka till!

//Daniel
Tidigare har det varit i princip endast TryggHansa som haft ett vettigt försäkringsalternativ för importförsäkringen man behöver för att ta bilen från Tyskland till Sverige. Sen kan man ju välja det fördelaktigaste alternativet när man väl fått den regad här.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad har TH för upplägg för importförsäkringen?

Själv har jag kört IF de gånger jag haft importförsäkring.

___
//Ulf
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Ett tips.
Gör ursprungskontrollen så fort som möjligt, kan vara flera veckors handläggningstid, och du kan inte beställa reg-besiktningstid förän du har utslaget från ursprungskontrollen.
Du måste skicka in orginal "fahrzeugbrief" till urssprungskontrollen och det är fordonshandlingen så ta kopia på handlingen innan du skickar in den och framför allt skicka in det som rekomenderad försändelse. Utan orginal fordonshandling kan det bli ordentliga problem.
PS. man får köra 15 dagar i sverige med importskyltarna. Därefter endast till reg-besiktningen. Ringde polisen om detta och dom var osäkra om man fick köra längre, ringde även försäkringsbolaget som sa att den var försäkrade hela försäkringstiden. Men andra säger max 15 dar så ta det säkra och använde bilen minimalt efter importen utifall det skulle bli en olycka.
Tog tillvalet tillfällig registrering ( röda skyltar ) då jag var osäker på hur länge den franska bilskatten gällde. Använde bara skyltarna till reg-besiktningen i Haparanda ( 120 km från hemorten ). Om allt flyter fint så behövs inte denna tillfälliga registrerrng.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får köra 7 dagar i Sverige oavsett om skyltar och fösäkring gäller längre.

"Om fordonet har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring, får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. För att få köra fordonet efter att den första veckan passerat krävs en tillfällig registrering.

Enda undantaget är dagen då du ska utföra registreringsbesiktningen. Då får du köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsstationen, under förutsättningen att du har en skriftlig kallelse dit tillsammans med en giltig trafikförsäkring. Den skriftliga kallelsen kan du få från besiktningsstationen du har tid hos."

Länk

___
//Ulf
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Tack för förtydligandet speciellt det om 7 dar.
Hade fel om 14 dar, och vill inte att någon råkar illa ut för att jag angett fel uppgifter.

Bi
3.797
Bianca

Ursprungskontrollen på 700 kr glömde jag visst,,,helt rätt Programmer..
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Har svensk anpassat bilen -01 E39 525I med motor ( anliggning ) och kupe värme. 2200.- + eget arbete ca. 3 tim förutom forum-, sbp-, och BMW verkstad- frågande och letande.
Hittade scaninavisk karta från gpsunderground.
Dubbdäck Hakka 7 med fälg på plats från KM Däck i Haparanda för 7.300.-
100W halogenlampor för halvljus. 200.-
50W xenon från humanhabit för heljluset för 1400.-

Summa: 2200.- + 7300.- + 200.- + 1400.- = 11100.-

Nu håller vi på med importjobbet för släpet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.