|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En tokig fråga. Någon som gett sig på att bygga om en automatväxlad 635 till manuell låda eller harcsynpunkter på hur svårt det kan vara? Mvh, Per-Magnus | |
|
Hej, jag byggde om en M535 enligt din spec. På den var det inga bekymmer alls. Kan inte tänka mig att det skulle skilja mycket mellan desa modeller. Det som behövs är svänghjul, kardanaxel, pedalställ, växellåda med tillhörande balk. Sedan vet jag inte om utväxlingen är annorlunda på en automat kontra manuell bakaxel. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Får man problem med besiktningen om man byter låda? Mvh, Per-Magnus |
|
|
Utöver att byta nämnda saker (+ koppling) så hade Jag lite problem med "neutralsignalen" först, vilken jag glömde i min iver... mvh /Bosse |
|
|
Jag brydde mig inte om att regga om bilen, det funkade ändå. Neutralsignalen får man inte glömma :) det är dom bruna sladdarna som skall kopplas ihop vid växelspaken. Detta gör att bilen luras att tro att neutalen är ilagd och därför går att starta. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Automaten har 4 växlar och manuell 5. Mvh, Per-Magnus |
|
| spelar ingen roll =) | |
| Har också planer på att bygga om min till manuell framöver. Vilken diffad bakaxel är den optimala att leta efter? Tips mottages! | |
|
Om de på SBP lägger märke till att bilen är konverterad från automat till manuell (eller tvärtom) kan (ska) de kräva att bilen typas om (sk regbesiktning). Inget märkvärdigt. Med lite nyare bilar tillverkade i mitten av 90-talet kan det dock bli problem har jag förstått och helbilsgodkända bilar är tvärstopp. Typar man bilen bilen som "ombyggt fordon", med allt ved det innebär, kan man dock gå runt även de problemen. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Ang. bakaxel och utväxling så är det förvisso en smaksak, men jag är mycket förtjust i 3,07:1 utväxlingen som sitter på exempelvis manuellväxlade 635 samt E28 535. Det är f.ö. 240 diffen, dvs den största och kraftigaste. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Vilka BMW modeller har samma låda som E24:an? Det vimlar inte av E24:or att slakta... Mvh, Per-Magnus |
|
|
Hej Per-Magnus! Det finns ju en M535:a till salu på Powerbörsen nu för 10000:- köp den och ta lådan. Antagligen har den diffad bakaxel med så får du det också plus en extra motor! Nu är det visserligen en bit till Smålandsstenar, men det kan vara värt det. mvh Fredrik |
|
|
Köper du den får du väl allt du behöver? Kanske är pedalstället annorlunda? Eller så sneglar du åt en svart som är klar ;-) |
|
|
Fasen vad du läskar mig att ta en genväg, jag kanske skall åka och ta en titt på den i alla fall, har du den tillsammans med den andra eller står den i Uppsala över vintern? Såg M535:an men jag har inte riktigt plats att ha en reservdelsbil stående... Mvh, Per-Magnus |
|
|
Per-magnus, Ska du bygga om köper jag allt ditt "automat" som du inte behöver, om du inte köper Fredriks fina bil vill säga. Den förtjänar en bra husse. Mvh Jonas B. |
|
|
Vad skall du med en automat till brynet... Inte skall du konvertera åt andra hållet... Mvh, Per-Magnus |
|
|
Jag har redan automat (sportautomat) jag tänker så att jag lägger upp ett lager Med delar som kan vara "bra att ha" när delarna börjar sina. Har Redan detta problem med andra bilar i min ägo. Har en stor och ren Lada som jag lagrar i för framtiden. Mvh Jonas B |
|
|
Ha ha, Vilken förebild du är. Jag måste köpa lada själv;-) Mvh, Per-Magnus |
|
|
Per-Magnus Dom står tillsammans sida vid sida. Usch... Jag får ont i magen när jag tänker att jag ska sälja den Svarta, jag tycker så mycket om den. Men om du skulle komma fram till att du vill åka ut och titta på den så kan vi göra de så får vi se vad som händer. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Hej på er! Om ni är ute efter bakaxel,växellåda,pedaler mm så har jag en 635csi år 83 reservdels bil som bara står och tar plats. Ingen motor,svänghjul det ska jag ha kvar själv.Bilen har jag har jag använt som donator av olika delar till min andra 635a. Finns i karlstad. Vet inte va man kan ta för den, ge mig ett bud. Om någon är intresserad kan jag fixa lite bilder på bilen. mvh henrik |
|
|
Holsson, Har du en taklucka så är jag intresserad. Kanske om det är ABS så vill säkert per-magnus ha medbringarna på insidan av hjullagren till drivaxeln. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.