AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.636

Tätningslist dörr trasig

Sida 1 av 2
Tätningslisten på förardörrens vid B stolpen är helt sprucken. På en 2 år gammal bil som har gått 3000 mil. Någon som hört om det är ett känt kvalitetsproblem?
E91 2009
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
mina är hur fina som helst 18000mil på mätarn.
Frusna lister som fastnat kanske?
Roffa1
Detta trista kvalitetsproblem drabbade även min E90 redan efter avverkade 300 mil.
Och när den nya gummilisten monterades dit så såg den ej alls likadan ut, detta vart en mkt långdragen historia då BMW ville klämma dit en beggad list från skroten eftersom den ord gummilisten utgått ur sortimentet (på en då splitt ny 2009?)
Visa användare
2.660
dicka o
Du roffa måste haft maximal otur med din bil.
Måste ha fått en koreansk bil under bmw förklädnaden.
De är skrämmande
Roffa1
Dicka: Det är tyvärr vanligt förekommande med defekta/utslitna dörrgummilister på E9X. Även om det finns vissa undantagsfall.
Visa användare
2.660
dicka o
Ok!
Har alldrig hört de bara.
Finns de 2 olika tillverkare av dessa gummilister då?
Mina är hur fina som helst,utan o bry sig så värst mycket om dessa gummi lister...
Roffa1
Vet ej om det finns två olika tillverkare, men den gamla gummilisten har en vacker tyg/velourkant tillskillnad mot den nya som är tillv helt i gummi. Det skiljer dessutom i bredd mellan de olika listerna. (den nya är smalare så det blir en skitrand i innertaket)
tack för tips. den har inte frusit utan den är lövtunn och när man stiger ur så kan man inte undvika att den får kontakt med kläderna. Vad tror ni om att man kan få BMW att byta ut detta utan kostnad på en 2.5 år bil?
Roffa1
Eftersom den befintliga gummilisten utgått ur det ordinarie sortimentet..så bör det väl finnas en anledning till att den ersatts med en ny modell. Med lite tur så får du alla fyra dörrlisterna utbytta av BMW.

Eller så blir du erbjuden en "bättre begagnad" från skroten.
Visa användare
2.660
dicka o
Ok! Då har jag den gamla sorten av list,som du beskriver roffa.
Tack för tipset ialla fall.
Hoppas de löser sig för er andra som har den nya varianten.
Så ni får de bytt på bmw...
pu
547
puiu
330i-03
det var likadant på min när köpte bilen tre år gammalt .jag köpte på bildelsbasen för under halva priset helt ny nästan.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Har noterat att vindbruset i min har ökat på förarsidan även om det är svårt att höra vid normal körning. Vid sidvind är det dock en markant skillnad. Påtalade vid service men föga förvånande lyckades de varken höra eller se något.

Känner att jag fick lite vatten på min kvarn nu....
Har kollat med BMW då jag tycker att det är ett ursprungligt fel på varan dvs ska falla inom konsumentköplagen som säger att ursprungliga fel ska åtgärdas av tillverkaren upp till 3 år. Fick dock nobben av BMW. Tycker att dom har skött det dåligt!!
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Hur är det med ARN? De kanske tom har liknande ärenden?
Roffa1
Horst: Om du väljer att köpa en styck ny gummilist från BMW så ser den helt annorlunda ut, vilket innebär att du måste köpa fyra styck nya lister för att det ej skall skilja i utseende. Hur ställer sig BMW till detta? (fråga dem)

Och avslutningsvis "VARFÖR" är originallisten ersatt av en ny version? förmodligen för att den befintliga är så oerhört känslig för slitage.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Det verkar som det är flera som har gummi list med velour kant, den gamla sorten. Jag har precis köpt Gummi-pflege spraj. Det ska hålla gummin frisk och elastisk. Hindrar frysning av gummi. Det kan vara ett sätt att undvika problem med gummi list i framtiden.
detta blev en riktig långkörare. jag beställde tid för byte av dörrlisten, lämnade in bilen och väntade i 1,5 timme. Då kom BMW på att de hade fel list hemma. Fick boka ny tid, lämnade in bilen och väntade 1,5 timme. Då var listen utbytt. Väl hemma såg jag hur dåligt den satt, dagen efter ramlade hela listen loss och jag fick den runt halsen när jag satte mig i bilen. Körde direkt till BMW som konstaterade att fel list var monterad. Dags att beställa ny tid. BMW utreder och återkommer. Någon som har råkat ut för något liknande????
Roffa1
Hahahaha...känner igen detta praktdiliemma. hälsa din BMW ÅF att originallisten har utgått under år 2010 då sparar de in på utredningstiden;-)
Den nya ersättningslisten är dels för smal samt även 1-2 dm för lång, vilket gör att den pressas ut från dörrkarmen (lossar) den måste klippas av med plåtsax och limmas dit, men när man klipper av den så deformeras den inbyggda plåtprofilen.

Efter flera månaders påtryckning så lyckades min ÅF till slut få fram en ny originallist.
Men efter detta utspel så var jag ej längre välkommen dit som kund.
Roffa1
Horst: Lite underhållande kvällsläsning om vad som väntar dig;-)

Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det där låter ju helt jäkla galet. Horst borde få ny list i gamla utförandet eller fyra nya runt om tycker jag. Inte bra. Vilken BMW-åf/verkstad är det du varit hos?

ja nu verkar det till slut som det löst sig. BMW har nu bytt den felaktiga listen mot en som passar bättre. Förklaringen blev: Vid första besöket så hade de trots allt rätt list hemma men det var någon defekt på den därför passade den inte. Den som nu är monterad verkar sitta. Det är inte samma list som originallisten. Min teori (och andras) är att originallisten är av för dålig kvalitet. Listen som sitter där nu ser ut att vara likadan som originallisten idag på nya bilar. BMW vägrade ta detta som goodwill då bilen är över 2 år. Svagt tycker jag då konsumentköplagen säger 3 år på ursprungligt fel.
Då det inte är några stora summor i detta orkar jag inte driva det vidare. Tror dock att det teoretiskt skulle finnas möjlighet att driva det vidare eftersom den list som är monterad i original har tagits ur produktion och ersatts med annan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.