|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Precis, jag ska nog lämna in den inför vintern så att BMW får kika lite på den. Pendelstag är dock bytt nyligen vet jag. Jag pratade även med en BMW-verkstad om frusen vevhusvent, och han sa att det inte är någon fara om man bara kör bilen varm och inte ser något klegg i oljelocket. Jag noterade klegg i oljelocket när jag köpte den, men det har försvunnit nu. Dock håller jag självklart koll på det :) Jag stod i valet mellan att köpa en ny(are) bil för betydligt mer pengar än denna, men jag valde att köpa en roligare, äldre bil med risk att få lägga de pengar som en nyare bil kostat i amortering, på reparationer.... Dock behöver det ju inte gå till överdrift får man hoppas. MVH Markus |
|
|
markusl: Finns lite trådar här om försök till isolering och diverse andra trix för att undvika frusen vevhusvent. Hade jag kvar min 530 skulle jag gjort det själv (drabbades också en gång av frusen vv, inget skoj). Risken till frusen vv är väl nästan den enda nackdel som din finfina M54B30 motor har. :-) Den kan dock dricka lite olja också så ha koll på stickan. Min drack knappt 1 dl / 100 mil. |
|
|
Ja, det där med trixandet har jag funderat på med, bl.a att täcka för njurarna, men BMW-meken jag pratade med (och har stort förtroende för) sa att det inte kommer spela någon roll. Dock nämnde jag inte just isolering-av-slangarna-fixen, det kanske kan vara något att tänka på om klegget börjar visa sig om minusgraderna börjar komma.... Att M54B30 kan dricka olja har jag också läst, och oljelampan lös mycket riktigt vid avstängning häromdagen så hon fick sig 1 liter fin-olja (hutlöst dyr 0W-30 Castrol som det stod BMW på...) och nu ska det bli intressant att se hur länge det dröjer innan man får fylla på igen. Som sagt, det är ju lite av en chansning att köpa en äldre premiumbil, men alternativen var ju så tråååkiga... Vem VILL egentligen åka en nyare Passat när man kan KÖRA BMW 5-serie...? ;) MVH Markus |
|
|
Du bor i Linköping? Försök ta reda på här på forumet vilka verkstäder som är bäst på BMW i Linköping. Att per automatik åka till BMW Sverige är tyvärr ingen garanti för verkstads kompetens. ;-) (Ibland kostar det mer än vad det smakar...) Sedan nu när du snackar olja. Olje+filter byte gör du själv? Annars kan man ju dels tjäna lite pengar samt byta något oftare jämfört med BMWs låånga föreslagna intervall. Finns också gott om trådar där oljor diskuteras och var de lämpligen köps in för att inte bli skinnad. Min motor verkar må bra av Shell Helix 5w-40 som köps för 299 kr / 4 liter på ICA Maxi. Castrol tror jag lämpligast köps ni från Tyskland, tex Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En sak jag tycker man missar när man gör de här jämförelserna är (personlig reflektion) att om man byter en framvagn på en Volvo med 15 000 +mil så känns den fortfarande som en Volvo med 15 000 + mil medan motsvarande på en BMW ger en helt "ny" bil. Min gamla E34 började glappa och bli svajjig fram - när jag hade bytt det som behövdes bytas så blev den som "ny" dvs tight och robust. På min gamla 740 hade det kvittat om jag så hade svarvat ur bilen i ett blcok - den hade fortfarande varit slapp. Samma med svärgubbens gamla S60 - bytte diverse delar fram men den kändes ändå "gammal". Å för mig är det värt en del att kunna få den känslan när man väl reparerar/underhåller. Sedan är det som många har varit inne på att man får ju skilja på slitage och fel. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Japp, bor i LKPG och jag har inte varit hos BMW Sverige, utan "den andra" auktoriserade BMW-verkstaden som jag vet är bäst, pratat med andra BMW-ägare osv, så det har jag koll på. Jag tror jag kör på BMW´s rekommenderade serviceintervall och deras rekommenderade olja (kan dock vara värt att beställa från nätet kanske..), och lämnar in för service. Dels känns det bra att ha stämplarna i boken, samt.. Hur fel kan BMW ha? De borde ju veta vilken olja som är bäst samt vilket intervall som bör gälla. Jag förringar inte Er kunskap och erfarenhet, och jag säger inte att jag inte börjar köra oljebytena själv och kanske byter olja oftare osv. Men just nu känns det inte som om jag har varken tid eller ork att mecka speciellt mycket själv. Tvåbarnsfar med den yngsta på 4 månader gör att man inte har riktigt lika mycket garage-tid nu som förr om åren ;) Som sagt, jag skall även överlåta till BMW-verkstaden att kolla över fram/bak vagn och få ett utlåtande om hur den mår. MVH Markus - börjar bli gammal och lat... |
|
|
BMWs låånga serviceintervall och val av olja har väl varit uppe för diskussion några gånger här, speciellt rörande lite äldre begagnade bilar. Jag tänker inte starta en ny diskussion. ;-) Dock tycker jag själv det är ett enkelt sätt att spara några tusenlappar på / år samt att skämma bort bilen lite extra. Du gör som du vill. ;-) |
|
|
Ja som sagt, jag kan ändra mig, tiden får utvisa det, men i nuläget litar jag på Düsk kvalität och tror att pärlan kommer må gott av BMW-rekommenderad service :) Ni lär nog bil varse med tiden hur saker o ting utvecklas med pärlan. Det finns otroligt mycket kunnande här och det lär jag ta vara på när/om problem dyker upp! MVH Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.