AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.429

Köpdags, vad väljer man? 530 eller 540? (e39)

Sida 2 av 3
J.Lindström
Mr_c:
Ett gott råd...provkör inte en 540 innan en 530, då lär du bli missnöjd med 530:in, så blev det ungefär för min del när jag för 4 år sedan testade en 540 först, sen en med mindre motor!! Hade en 540 touring -2001 med aut, skön motor och skön bil att köra, men ack så mkt problem med den tyvärr!!

Appropå bränsleekonomi, så drog 540:in mellan 1,2-1,3 bl. körning och 0,95-0,97 landsväg med mkt packning, dock utan takbox!!
Sambons XC70 som vi använt rätt mkt långkörningar nuförtiden (2,5T aut 210hk) drar 0,84-0,87 med mkt packning pluss takbox och en V70 2,5T drar c:a en dl/mil mindre än en XC70 så vart Hasso får sina uppgifter att en V70 har högre bränsleekonomi än en 540 har jag bevisligen ingen aning om ;)
J.Lindström: Av ren nyfikenhet, vad hade du för problem med din 540 iA Touring?
J.Lindström
mats_epost:
Tja, säg vad jag inte hade..nämen skämt åsido, det var rätt så mkt, har glömt bort en del men ett litet axplock på 4000mil (ägde den mellan 13-17000mil):

1st kamaxelgivare
1st lambdasond
Båda framoken+klossar
Läckande toppar
Casterstagsbussningar fram
P-ändarna fram(vänster och höger)
Styrled
Krängingshämmare bak
Silentblocken 4st (eller hur man nu stavar det)
3st parkeringsensorer

Som sagt, ett axplock...bytte även batteri och växellådsolja för att den började växla dåligt, oljebytet löste dock det!!
Men listan kan nog göras dubbelt så lång, så det var helvetes dyra 4000mil!!
Peppar peppar ta i trä, men X5:an jag har nu har nästan gått problemfritt på 2000mil, tur det annars skulle jag nog totalratat BMW!! Sen är X5 en härligare bil än 540:in också :)
Ja, en lång lista men ändå relativt standard för underhåll av en E39 och motor som gått > 13 000 mil? Möjligtvis med undantag byte av båda framoken vilket väl är relativt ovanligt?

Men allting sammanlagt kostar så klart mycket, åtminstone om man lämnar bort allt.

Behåller man inte bilen så länge så är det så klart mycket svårt att få tillbaka dessa "investeringar" i bilen, man får ett dyrt ägande. :-(

Ser mycket relaterat till underdelen av bilen, tror faktiskt mina båda E39 kostat mest i underhåll där också.

Med "läckande toppar" menar du ventilkåpspackningen? Den lät jag min mek byta bums efter hans besiktning när jag köpte min beg 540, vanligt på m60 och m62 motorerna.

Har även bytt batteri (mest i förebyggande syfte inför flitigt Webasto användande) samt växellådsoljan för automaten i samband med fix av oljefukt från främre packbox.

Du slapp varje fall byta dämparna? ;-)
Jag ljög lite nu. Underredet på min 540 har knappt kostat mig något än men en hel del på min förra 530. ;-)

Mitt knep: Jag lyckades få med säljaren av 540in på en besiktning hos min mek och efter lite anmärkningar åtgärdade säljaren lite stag och dylikt. Dock behövdes ett par veckor senare även en fyrhjulsinställning vilket jag pröjsade för själv.

Helt klart är underredet på E39 något som kan kosta att underhålla, speciellt om man inte gör det själv. Väldigt många trådar om vibrationer och dylikt på E39 tror jag har att göra med bristande underhåll av underredet (eller misslyckade "gör det själv" försök).
J.Lindström
Ja, självklart är det en del slitgrejjer men man kan enbart inte skylla på det, helt klart var nog det en liten problembil eller enbart ett offer för den berömde kvalitétsdippen E39:an hade.....luftmassemätaren var också en till dyr sak....men som sagt, listan är bra mkt längre än uppskrivet också.
Jo, det var ventilkåpspackningarna jag menade :) ...sak samma :)
Ja just ja, en sak till, dioderna vänster bak la också av :(
Se, kommer bara på mer och mer saker, jag som hade förträngt :)
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
J.Lindström. Jag hade en 855 T5 aut. tidigare. Jag körde samma resa med den bilen för några år sedan. Samma last. Den drog 1.05 på fisketuren. Jag har även haft en SAAB 9-5 2.0 T man. Den bilen drog 0.98 på samma fiskeresa.
En SAAB 9000i 2.0 som också gått samma tur drog ca 0.95.
Jag vidhåller att en BMW V8 är extremt bränslesnål i förhållande till storleken.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har haft 530iAT -01, 540iAT -00 och V70 2.4t Aut -02 och av dessa så var V70'n snålast och det är jämfört över flera tusen mils blandad körning.

Att man i övrigt föredrar E39T framför V70 är ju en annan femma...

___
//Ulf
J.Lindström
Latorparn:
Och jag vidhåller att XC70:in är det :) (snål, alltså) ....sen, en 850 spis är stenålder jämfört med den som sitter i V70N och sena V70(första gen.)
Om man ska prata om värd förbrukning tycker jag att den förbrukning jag har på X5:an är mer värd än den jag hade på 540:in...men, då är det ju också en modernare motor och bättre växellåda också, så det är förklaringen.

Men åter till TS: Välj 540 :)
J.Lindström
Och mats_epost:
Ja, dämparna slapp jag som tur var byta...alltid nått positivt :D
J.Lindström: Du hade nog en del otur eller möjligtvis brist på förundersökning vid ditt köp? ;-)

Köper man en bil som gått 13 000 mil så kan kostnaderna de närmaste åren variera enormt. Själv tycker jag nog man bör budgetera med ca 10 000 - 20 000 kr i "uppfräschningskostnader" vid ett liknande köp.

Extremt mycket beror på vad som blivit bytt på bilen innan. Tex alla dina kostnader relaterat till underredet.

När jag köpte min begagnade 540 förra året (hade gått ca 15400 mil då) var tex en hel del stag och bussningar osv bytt under bilen samt generator, kylare och vattenpump. Trots detta åkte jag på byte av framdämpare, ventilkåpspackningarna samt en fix av växellådans främre packbox som inte höll tätt (även oljan och tråget byttes i samband med detta jobb). Detta felen var dock kända för mig redan vid köpet (besiktningen) och bra prutargument. Men visst sjutton kostade det mig en del ändå...

Hoppas du har fortsatt flyt med din X5 4,8is. Den borde åtminstone vara törstigare än din gamla 540? ;-)
J.Lindström
mats_epost:

Jag ser nog mer på otur....jag är rätt bilkunnig, tack vare såklart mitt yrke och intresse sedan tidig ålder, hade kollat på många 540:is innan som jag ratat innan jag hittade denna som jag köpte...det kan jag säga att till skick är 540:in den finaste bil jag ägt, X5:an är i bra skick också, men inte samma. För undersökningen var det absolut inget fel på, pluss att det var en BMW-mek som ägt den innan. En sak som ändå hållt kostnaderna nere på alla bilar jag och min sambo har haft är att jag gjort mkt av jobben själv men ändå hamnade jag nog kring 40000-50000 på 540:in på 4000mil :( !
Kan inte hålla med om uppfräschningskostnaderna(då först och främst min 540 inte behövde några, allt funkade och skicket väldigt bra), min sambos XC70-2004 hade gått 19700 mil då vi köpte den och den var inte heller i något sådant behov, förutom ett oljebyte på växellådan och nu 4500mil senare är det inte många tusenlappar på reservdelar...reservdelar rör sig om max 3500kr+fram och bakvagnsinställning på 1600kr!! Nu har dock en nivåmatdämpare börjat bli sliten, så där kommer nog en liten större utgift!
Men än en gång, dömer absolut inte alla BMW 540, utan jag hade nog ett rackelex utan dess like, otur med andra ord!!

Ja, X5:an drar 1dl/mil mer än 540:in vid alla typer av körning, mer men inte farligt mkt mer :)
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Ja du J.Lindström. 50000:- är vad reparationerna på min SAAB 9-5 kostade under 5000 mils ägande. Bilen hade gått 8000mil vid köpet.
Och vad gäller bränsleförbrukningen så är väl 850, 9-5 och E39 i stort sett samma generation av bilar så man kan visst jämföra dem.

Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Läser lite ovan. Vare sig E38 eller E39 är några sparbössor. Själv har jag på samtliga mina BMW tvingats byta leder, bussningar och stag. Allt mellan rubbet och utvalda delar. Min erfarenhet är att man kan räkna 1-3 kr/milen på enbart hjulupphängningarna rakt över, allt beroende på vad som måste lejas bort alternativt klaras själv och var grejorna köps. Kommer man då in fel, när inget är bytt på kanske 8 000 - 10 000 mil, ja då får man byta allt, fram som bak. Dyrt även om man gör det själv.

Den som kan stå ut med lite slingrighet eller vibrationer, ja den kan ju köra längre. Därtill kommer "standardfelen" på kylsystemet efter sisådär 20 000 mil eller 10 år, vilka är lögn att upptäcka innan. ABS-enheten runt 98-01 osv. Tråkigt för den som köper...

Jag kan inte rekommendera E38-E39 för den som inte kan skruva lite själv. Det blir enligt min mening för dyrt i drift jämfört med andra bilar.
J.Lindström
Latorparn: Visst är det tråkigt att behöva lägga ut så mkt pengar, ibland verkar det tyvärr bara bli så, men än en gång...jag generaliserar inte 540 bara för att jag hade rejäl otur behöver inte alla ha det, rekommenderade ju t.om trådskaparen att köpa 540:in i det val han stod i!!
Sen så 850 motorn utvecklades i slutet av 80-talet medans V8:an som sitter i din 540 utvecklades i mitten av 90-talet och uppgraderades i slutet av 1998, så ja, det skiljer många viktiga år i teknikskillnad, däremot 9-5 ligger nog E39:an lite närmare till hands!!
Nu ska jag inte yttra mig vad en 850T5 drar i bränsle för att jagaldrig känt nån som haft en sådan, men en bekant uppe i norr har haft en 855GLT och på sommarferierna med familjen låg den på prick 0,8l/mil, nästan två dl/mil mindre än min 540...dock så var hans 855 en manuell.

Etoda:Nä, min 540 var ingen sparbössa, inte heller en arbetskamrat till mig som hade en 528 touring-99 hade direkt flyt vi skruvade mest hela tiden, men jag tror bara att vi hade otur med våra bilar och som du säger så kom man kanske in fel också i bilägandet. Det som för min och min arbetskompis del som för din ändå höll nere kostnaderna från att bli riktigt katastrofala var att vi gjorde mkt själv.
Som lite kul att nämna lessnade min arbetskompis och bytte till sig en A6 avant quattro som han knappt behövt göra nått på på 6000mil (14000-20000).
ma
19
markusl
330d Touring, -09
530iM Touring, -02 *såld*
Hej!
Mitt första inlägg här.
Jag har precis inhandlat mig en 530i, manuell med M-paket som gått 13400 mil.
Den känns tight och fin tycker jag, det enda är att det vibrerar lite vid lätt inbromsning, och tiden lär utvisa vad det är, skeva skivor, ojämn slityta, dåliga bussningar, dämpare, stag o allt vad man läst att det kan vara...

Min fråga är egentligen, finns det någon som har haft en e39 som FUNGERAT, och INTE behövt byta en massa saker i framvagn/underrede? :)

Jag köpte detta ex. med låga mil just för att jag inbillar mig att en BMW borde hålla rätt så länge innan man behöver byta en massa saker, men som sagt, tiden får utvisa om jag hade fel ;)

MVH
Markus
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag hade vibro i framvagnen , men bytte skivor och belägg sedan var det fint.
Jag har haft min i 3 år och 6000 Mil ca, har bara bytt pendelstag fram om man räknar framvagnsdetaljer, samt en bussning i bakvagnen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
markusl: Jo det har jag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
markusl: Svårt att säga. ;-) En ca 10 år gammal bil med 13000 mil är ändå en del, inte alltför sällan att det är ungefär då det börjar krävas lite underhåll men det kan variera. Dessutom är det fin prestanda och körglädje i en 530 vilket inbjuder till ganska "frisk" körning med ökat slitage som följd (beroende på tidigare ägare). Väldigt mycket beror på vad som blivit bytt av tidigare ägare. Samt sist men inte minst, vilket skick du önskar hålla på bilen.

Om du är osäker är det kanske enklast att du låter en bra mekaniker se över den, en sorts besiktning samt att meken provkör den själv. En vass "hemma mekare" med BMW erfarenhet kan självklart vara ett alternativ.

Vibrationerna vid inbromsning kan som du skriver ha olika orsaker men det bör en mek hita.... länkarmsbussningar, stabilisatorstag, bromsskivor, däcken... osv.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

markusl: även om din 530 är relativt lågmilad så är det väl ofta kring det miltalet som det börjar bli dags för en del byten av detaljer. Fick väl själv byta pendelstag kring 12-13' mil. Hade min i nästan 6 år från den rullat 7' mil till nästan 15' mil och de första 4,5 åren var det ytterst lite som behövde åtgärdas generellt på bilen men sista 1,5 åren började det hända allt mer saker som kamaxelgivare, frusen vevhusventilation, vattenpump, mm. E39 är känsliga i framvagnen och vibrationer kan komma av många olika saker. Hade tidvis lätta problem men ombalansering av däcken avhjälpte vid ett tillfälle och nya däck vid ett annat.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.