AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.696

Garantier på bilfirma

Sida 2 av 3
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om urtrampningslagret var så dåligt att kopplingen rasade efter två veckor så tycker i alla fall jag att det är uppenbart att felet redan fanns där när han köpte bilen. Om det nu var urtrampningslagret. Skicket på kopplingen var tydligen sämre än vad man kan anse att det ska vara i vilket fall. Möjligen kan man dra i den tråden.

Hur som helst så kan handlare också vara schyssta och åtgärda gratis/billigare om bilen rasar inom ett par veckor. Speciellt om man pratar vänligt med dem om hela situationen. De vill oftast inte få ryktet att de har "runt hörnet-garanti"...

Det här är knappast ett solklart fall.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Köparen behöver inte hävda någonting då alla fel som uppstår dom första 6 månaderna anses vara ursprungliga såvida säljaren inte kan bevisa annat.

Köparen kan vara helt passiv då hela bevisbördan alltså vilar på säljaren.

Säljaren måste alltså bevisa att kopplingen inte var sliten vid försäljningen utan att köparen har orsakat detta själv.
Lite mer läsning i samma stil.
Någon som ser ett mönster?

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Känns som en koppling på en gammal bil är gränsfall-Dela på kostnaden är väl rimligt möjligen.
Fast lagen säger att säljaren är ansvarig så varför ska man då dela på kostnaden?

Säljaren får helt enkelt vara noggrannare när han går igenom bilen innan försäljning och dokumentera dom brister som finns.
Vi pratar om en nästan 12 år gammal bil med 17000 mil på mätaren-Urtrampningslager får man nog betrakta som normalt slitage-Tror inte köparen får rätt om han drar det till ARN: "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor
En koppling ska hålla betydligt längre än 17 000mil.

Mina 4 senaste bilar har alla gått över 20 000mil med originalkopping.
Bla en Volvo 740 med 36000mil på mätaren, en Mondeo med 26000 mil.

Skicket på kopplingen skulle dokumenterats av säljaren innan köpet för att dom ska kunna slippa från ansvar.

solklart
Solklart ..Knappast.. Ja ja
Jag har jobbat som butikschef och har stor erfarenhet av reklamationer och KKL.

Solklart...
hur som helst så är det säljaren som ska bevisa att kopplingen var i fullgott skick när bilen såldes och slitaget som orsakade kopplingsraset har uppstått på 14 dagar.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Och vad händer om nu säljaren inte vill ta på sig en kopplingsrenovering. Blir han dömd i domstol till böter eller fängelse?

då bekostar köparen en eget kopplingsbyte på verkstad och begär ersättning från säljaren.

Vägrar han betala så skickar man det till kronofogden och om han bestrider där också så skickas det till tingsrätten som avgör ärendet enligt KKL.

Något "straff" blir det inte tal om utan ett skadestånd på dom kostnader man kan styrka (tex med kvitto från verkstad och ev hyrbil).
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köparen måste före reparation först vända sig till säljaren för åtgärd. Men om nu säljaren vägrar ta på sig ansvaret, kan väl inte köparen gå till vilken verkstad som helst och sen bara skicka fakturan?!

Jag råkade ut för nått liknande för ett tag sen. Bilen (S60 T5) läckte bromsvätska, och kunden ville lämna in den på Bilia. Det skulle bli svindyrt för mig så jag gav honom 2 alternativ:
1. reparera bilen på en Mekonomenverkstad
2. lämna tillbaka bilen för återköp

Han valde alternativ 1. Hade han ändå gått till Bilia för reparation, skulle jag inte ersätta honom för mer än Mekonomenkostnaden.

En koppling kan ta slut redan efter 10' mil, men kan också hålla 40' mil.
På en 15-årig bil med xx antal ägare och >17' mil, är alla möjliga skick på kopplingen normala.
Har säljaren nekat att åtgärda skadan är man som köpare fri att anlita vilken verkstad som helst.

Det är riktigt som du skriver att säljaren måste få en chans själv först.
Anvisar säljaren en verkstad men köparen väljer en annan så får köparen stå för ev merkostnad själv.

I princip stämmer det du skriver.

När man beskriver statusen på olika delar/funktioner brukar man ha 4 skalor.
1. nyskick (tex nybytt avgassystem, bromsskivor, koppling)
2. normalt bruksskick (normalt slitet men fullt fungerande)
3. dåligt skick (kan gå sönder när som helst, tex avgassystem med tydliga rostskador)
4. osäker funktion (om man inte kunnat fastställa skicket).

Hade säljaren angett nr 3, 4 så hade det inte gått att reklamera kopplingen men å andra sidan hade också priset på bilen varit därefter. Eller så hade man inte köpt bilen alls.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle i det här fallet sätta en 2:a
En koppling går att ta sönder på 0 tid om man vill.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Daniel_73: Viss skillnad att jobba i butik med nya varor jämfört med begagnade bilar vad det gäller tillämpningen av KKL.

Jag bedömer sannolikheten att få rätt i detta kopplingsfall till nära 0.
Var är TS ?
Vi sålde även begagnat...

Jag bedömer det som närmare 100% jag...

ett urtrampningslager kan man inte ens med god vilja köra sönder på 14 dagar.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ett urtrampningslager upphör inte bara att fungera, så som en glödlampa gör.
Den blir gradvis sämre, och man hör missljud långt innan haveriet.
Om kopplingen "tog" som den skulle vid försäljningstillfället och inga andra missljud fanns, hur kan man då påstå att felet var ursprungligt på varan.
KKL är inte värt ett piss då. Säljaren kan hävda att köparen själv har förstört kopplingen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man kan anse att det är ursprungligt baserat på att lagen säger att alla fel som uppstår inom 6 månader ska anses så. (Förutom normalt slitage).

Bilhandlarna försöker förstås låtsas som det regnar och fortsätter hänvisa till sin värdelösa trafiksäkerhetsgaranti men kollar man fallen hos ARN och tingsrätt så har man mycket god chans att vinna. Som bilköpare hos handlare anses man inte behöva några förkunskaper eller kännedom att avgöra exempelvis hur ett urtrampningslager låter innan det går sönder.

Jag råder trådskaparen att först vända sig till ARN (om det är en seriös handlare) alternativt tingsrätten om det är en småhandlare. Det hela avgörs som småmål så man betalar bara sina egna rättegångskostnader plus en liten avgift på några hundralappar.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.