|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte vinterbil för 2 veckor sedan På en bilfirma. Idag rasade kopplingen(antagligen urtrampningslagret)kostnad drygt 10,000kr. Jag fick ett ordentligt kvitto(står ej renoveringsobjekt eller gds) Bilen är från -00 (17,000mil)och var besiktigad och allt vad det innebär. Är det bara att bita i det sura äpplet eller har jag någon rättighet gentemot bilfirman? | |
| Du får kontakta bilfirman innan du lämnar in bilen på reparation. | |
|
Bilfirmagaranti på en såpass gammal bil är oftast mellan 1 eller som bäst 3 månader, beror på vad du fick när du köpte bilen, står det inget då är det 1 månad. Men där ingår endast säkerhetsgaranti! Exempelvis dåliga bromsbelägg. Då måste de byta beläggen, gissar jag rätt så ingår inte trasig koppling med i där. |
|
|
En månads trafiksäkerhetsgaranti gäller för bilar upp till 50000:-, tre månader över 50000:-. Trafiksäkerhetsgarantin omfattar allt som omfattas av besikningen hos SBP utom avgasreningen. Är inte bilen körbar så klarar den inte en kontrollbesiktning... MVH Christofer |
|
|
Det är alltid konsumentköplagen som gäller. Glöm handlarnas sk. trafiksäkerhetsgaranti. Fattar inte att det är så många som går på den bluffen. Bilhandlarna har framgångsrikt lyckas lura i dom flesta bilköpare att man inte har några rättigheter alls när man köper en begagnad bil. Det är alltså fel, man har massor av rättigheter. Konsumentköplagen säger att alla fel som upptäcks inom 6 månader ska anses som ursprungliga, och handlaren är ansvarig. Det sägs inget om hur gammal bilen får vara, bara att den ska vara i det skick som förväntas. En rasad koppling är helt klart handlarens ansvar. Om han nu inte skrivit i deklarationen att kopplingen är dålig förstås.. Men det står det väl inte i det här fallet...eller? Allt det här står på Konsumentverkets hemsida om man orkar leta lite. Sidan bilskojare.com är också en bra sida, då kan man läsa lite om avgjorda ärenden. www.bilskojare.com |
|
|
Peter_55: I det här fallet var det troligtvis inget ursprungligt fel eftersom bilen fungerade när trådskaparen köpte den. Allt kopplingen rasar på en bil som gått 17000 mil är i sig inget konstigt. MVH Christofer |
|
|
Det är ju det som är hela poängen med den sk 6 månaders regeln - alla fel som dyker upp inom 6 månader ska anses ha funnits vid köpet. Däremot så ersätts inte "normalt" slitage. Frågan för ARN är alltså om sliten koppling är normalt slitage vid 17000 mil. ------- //Lövet |
|
| Dock så är inte handlaren ansvarig om han kan bevisa att felet inte fanns där vid försäljningstillfället. Med tanke på att bilen uppenbarligen gick att köpa lär inte det vara speciellt svårt och även svårt för köparen att hävda motsatsen. | |
|
Om bilfirman inte informerat om skicket på kopplingen har bilköparen rätt att anta att skicket är normalt med hänsyn till miltal och ålder samt inköpspris på bilen. Trasig eller näst intill trasig är aldrig att anse som normalt. Var kopplingen så sliten att den gick sönder efter 2 veckor så är det helt klart så att förslitningen var ursprunglig dvs att den fanns vid försäljningstillfället. Därmed är det ett fel enligt konsumentköplagen som säljaren är skyldig att rätta till. OM man nu inte informerat om skicket innan köp och satt priset därefter. Man ska nu åka till bilfirman och reklamera skadan så får dom välja mellan omleverans (annan likvärdig bil), hävt köp (dom tar tillbaka bilen och du får tillbaka pengarna) eller reparation (dom byter kopplingen utan kostnad för dig). Strular dom har man rätt att låta reparera själv och kräva säljaren på kostnaden. Via kronofogden i värsta fall. alla seriösa bilhandlare känner till detta och det ska inte vara något problem. |
|
|
Exakt samma sak i detta fallet fast här var det ett svänghjul som gick sönder kort efter köpet. Länk |
|
|
@Häggman: Har Du varit i kontakt med Bilfirman om saken? Kunde inte bilda mej uppfattningen i Ditt inlägg om så är fallet? En koppling håller normalt längre än 17000 mil,men körs bilen mycket i stadskörning råder motsatt förhållande,dvs färre mil än 17000. |
|
| Just kopplingsfel är mycket svårt att bevisa och bedömma. Vem som helst kan ta ihjäl en koppling på 2min om man vill. Får du igenom det på garantin, grattis! | |
|
Det är i så fall säljaren som ska bevisa att det är handhavande som orsakat kopplingsraset. goda chanser till lyckad reklamation alltså. Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kanske fundera på om förra ägaren kände till att kopplingen sjöng på sista versen och bytte in bilen innan den rasade. |
|
|
Man kan ju alltid kontakta bilfirman till att börja med för att se vad dom säger och hur dom ställer sig till problemet. Ifall handlaren är medlem i MRF finns det väl lite garantier där också? |
|
|
Jag fick byta koppling och svänghjul på en Mazda 6 2,0tdi. Bara delarna kostade nästan 10k! Och då har jag skapliga rabbater. Ordinariepris >15k! Tillkommer monteringen som jag fick för 3,5k. Jag skulle inte ta kopplingshaveri på garanti på min firma, eftersom det är en slitagekomponent, och vid handhavandefel, kan man ta ihjäl en koppling på 0 tid. Detta förutsätter förstås att kopplingen fungerade perfekt vid försäljningen/köpet. |
|
| Nu är det ju ingenting man kan välja att inte göra... | |
| Koppling ingår inte i trafiksäkerhetsgarantin, men om "Häggman" säger att kopplingen rasede mitt i trafikruset då kan det kanske räknas in ändå som trafiksäkerhetsgaranti. | |
|
Den ingår i konsumentköpslagen där ALLT ingår. Så länge säljaren inte BEVISAT att felet inte var ursprungligt. Kan dom bevisa att kopplingen var i fullgott skick vid försäljningen så slipper dom undan och inte annars. Trafiksäkerhetsgarantin är ganska meningslös då man reklamera allt sånt via KKL ändå. |
|
|
Vem behöver isf nybilsgaranti, när allt ändå täcks av kkl? |
|
|
Ingen behöver garantin dom första 6 månaderna. Därefter är det KÖPAREN som ska bevisa att felet var ursprungligt enligt KKL. Vid garanti är det SÄLJAREN som ska bevisa detta under hela garantitiden. Så har man 2 års nybilsgaranti så är den egentligen bara värd något mellan månad 6 och 24. Konsumenter är mer skyddade i Sverige/EU än vad dom flesta känner till. |
|
| Det står väl inget i KKL om att säljaren ska bevisa att handhavandet raserat kopplingen, däremot står det att han inte har något ansvar om det är uppenbart att felet inte fanns vid leverans och här är det nog svårt för köparen att hävda att så var fallet eftersom han kört bilen därifrån. Det fall du refererar till är att likna vid en tredskodom. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.