AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.601

Refresh av chassi, E39

Sida 1 av 2
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Funderar på att uppdatera chassikomponenterna för att få tillbaka urspunglig spänst eller bättre på min E39 som har gått 20 000 mil. Bilen kommer behållas länge och just nu är den inne för rostlagning och rostskyddsbehandling.

Vad säger ni på forumet. Är de idè att proaktivt byta bussningar, fjädrar och stötdämpare. Kan jag vänta mig att det blir någon större skillnad? Vilka delar rekommenderar ni att jag byter i samband med en refresh?

Funderar även på om man skall passa på att uppgradera stötdämpare och fjädrar (och kanske krängningshämmare?). Bilstein B8 Sprint i kombination med Eibach kan kanske vara något vad jag förstått på andra trådar. Hur har era familjemedlemmar reagerat på denna set-up när det gäller stötighet? Är det vettigt att bara styva upp stötdämpare och fjädring eller bör man även uppgraderia krängningshämmarna för att hålla chassisystemet i balans?

Ser fram mot era erfarenheter inom chassiuppgraderingar innan jag bestämmer hur jag går vidare.

mvh
Fredrik

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hej,
Du behöver inte byta kränghämmare, jag satte på M5 varianten men det är overkill.
Byt ut allt i framvagnen och bussningarna som håller krängaren.
Jag kör bilstein sprint och HR fjädrar, för hårt för en bruxsbil men gör den betydligt trevligare än standard.
Kör hellre bilstein sport och se till att ngn med rätt utrustning fixar höjden bak, ställ sedan hjulvinklar.
Carparts24eu köpte jag ifrån, billigt som tusan och bra grejer.

Mvh

Anders
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Länk har billiga bussningar samt framvagnsdetaljer också :)
Visa användare
301
Fredrik1971
Tack för detta. Tror jag ligger kvar med orginalsättningen i så fall. Bra länkar.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Fästena till främre krängningshammaren brukar bli lite spröd, sett att flera kör denna.

Länk

Visa användare
301
Fredrik1971
Tänkte ta tag i detta med byte av stötdämpare och när jag skulle börja jämföra Sachs och Bilstein B4 hittade jag dessa Koni FSD som verkar kunna vara ett intressant alternativ.

Länk

Länk

Någon här som har erfarenhet av Koni FSD? Även intresserad av hur ni ser på Sachs vs Bilstein B4. Tänkte byta fjädrar till nya standardfjädrar.
Visa användare
301
Fredrik1971
Säljsnack om Koni FSD:

Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Har äntligen kommit loss och lagt beställning för byte av stötdämpare och fjädrar runt om. Fjädergummi runt om kostade 560 kronor på BMW och resten av delarna enligt nedan.

Artikel: 12-117260 BILSTEIN B1 Service Parts Federbeinstützlager vorne
Menge: 2 Stück
Preis: EUR 27,40 Summe: EUR 54,80
---------------------------------------------------------

Artikel: 12-117703 BILSTEIN B1 Service Parts Federbeinstützlager hinten
Preis: EUR 39,70 Summe: EUR 79,40

Artikel: 36-129164 BILSTEIN B3 Fahrwerksfeder Ersatzteilfeder vorne
Preis: EUR 59,70 Summe: EUR 119,40

Artikel: 36-133260 BILSTEIN B3 Fahrwerksfeder Ersatzteilfeder hinten
Preis: EUR 55,00 Summe: EUR 110,00

Artikel: B4-005 BILSTEIN B4 Stoßdämpfer Big Kit BMW 5er E39 Touring
Menge: 1 12-tlg.
Preis: EUR 455,05 Summe: EUR 455,05
Visa användare
301
Fredrik1971
Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Nu är grejerna på plats och bilen känns mer kontrollerad än tidigare. Komforten är utmärkt och det hela känns väldigt orginal. Jag är klart nöjd med stötdämparvalet.

Jag har noterat att bilen kommit upp en bit i höjd sedan stötdämpar/fjäder-bytet. Tidigare har jag noterat att bilen suttit något lägre än en E61 från 2010 som jag står bredvid ibland. Idag stod jag återigen bredvid denna bil och skillnaden är borta.

Jag lämnade in bilen för bytet och tydligen var det stora problem att få loss de gamla stötdämparna då de var fastrostade pi de hylsor de är instuckna i. Vet inte exakt hur det ser ut men det verkar vara idè att byta även dessa detaljer i samband med stötdämparbyte för att förenkla demonteringsarbetet.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hej.

Är oxkså i tankarna att fräscha upp en rad detaljer på bilen. Men vad exakt är det jag ska ha? Finns det en vänlig själ som skulle villja guida mig genom detta?

Luftbälgar bak behöver bytas, ska jag även byta dämpare bak? Tänkte även byta dämpare fram, ska jag även byta fjädrar? Något annat i samband med detta? Fjäderbenslager?

Vad mer behöve bytas? Länkarmskit för framaxel/bakaxel?

Bussningar?

Tips på bra tyska reservdelssidor som har allt jag behöver. Och vad de olika delarna heter på tyska.

Bilen i fråga är en E39 525i Touring 2001 med m-paket.
Visa användare
301
Fredrik1971
Hej,

När jag bytte så valde jag att ta fjädrar och fjäderbenslagringar samtidigt för att ha detta gjort och slippa riva i dessa delar fler gånger. Delvis gick jag denna väg eftersom översta varvet på framfjädrarna bröts av vid ca 30000 mil på min förra bil. Detta var dock en framtung Audi och egentligen inte särskiltbrelevant. En verkstad jag pratade med tyckte att det borde räcka med att byta främre stötdämpare (ej fjädrar) vid mitt miltal som var 20000. Så, du får fundera på vilken väg du bör vandra här.

När det gäller bussningar så bytte jag inget och jag ser inget behov av att byta heller. Jag bytte inte heller något länkarmskit och det ser jag inte heller något behov av.

Länk till firman jag handlade av hittar du ovan. Nu körde jag iofs Bilstein istället för orginal men det är orginalkänsla i grejerna. Du ser i min post en bit upp vad delarna jag köpte heter på tyska.

Lycka till. Helt klart värt att ge sig på tyckte jag.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Inget byte av fjädrar fram med andra ord? De kanske håller längre än dämparna?

Min bil har gått 18300mil och mina anledningar är följande.

Har ett klapper i framvagnen när jag kör över kullersten eller vägbula. Har bett meken kolla extra noga i framvagnen vid servicar och även bett besiktningen att vara "skoninglösa". Men de hittar inget som är fel. Likförbannat kvarstår ljudet vid körnig på ojämt väglag. Hade egentligen tänkt börja byta armar, stag och bussningar först då meken/besiktningen börjar klanka ner på det. Har även en svag vibration i ratten, men har fått för mig att det beror på bromsskivorna fram. De har jag hemma och ska bytas.

Vidare har jag bekymmer med bakvagnen på så sätt att höger sida hänger lite. Inga fellarm dock. Har fått för mig att luftbälgen inte håller tätt. Och när jag drar släp så känns bilen väldigt obehaglig, kanske för att bälgar och dämpare bak är slut? Dessutom vet jag att föregående ägare drog mycket husvagn, det kan ju ha gjort sitt.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Vidare har jag problem med att hitta lämliga dämpare då jag har M-paket och nivåreglering. Hittar dämpare som bara "stödjer" det eller det andra.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har kollat på RealOEM och fått fram lite nummer. Hitta dessa --> Länk

De verkar passa min bil.
Visa användare
301
Fredrik1971
Jag hade också klapper i framvagnen när jag körde över den typen av ojämnheter och det försvann i samband med att jag bytte dämpare/fjäderbenslagringar/fjädrar.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Är följande allt jag behöver:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Luftbälg har jag koll på. Däremot funderar jag på det här med fjäderunderlägg, något att bry sig om?

Visa användare
301
Fredrik1971
Fjäderunderlägg borde väl inte vehövas om du behåller fjädrarna som de är. Tycker listan ser komplett ut. Min enda reflektion är att du har Meyles fjäderbenslagring som någon här på forumet hade problem med och fick byta. Finns nån tråd om detta.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hitta Sachs efter lite letande Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Snyggt. Var beredd på att stötdämparba bak kan sitta ordentligt fastrostade, mina gjorde det. Han som bytte sa i efterhand att man kunde byta ytterligare bågon del där bak för att underlätta bytet. Någon typ av hylsa som dämparen sitter i som jag fattade det.
Är du fortfarande nöjd med dina B4:or Fredrik?

Jag satte B8 Sprint på min 540, men tycker den är för stötig för de vägar jag åker på, och tänker skifta till B4 istället för att få tillbaks komfort.

Men jag tänkte istället byta till betydligt kraftigare krängningshämmare från Eibach, för att få bättre väghållning och mindre krängning. Jag tror / hoppas att det blir en ideal kombination för en vardagsbil som aldrig körs på bana.

Jag har sökt runt på forumet om krängningshämmare och väghållning -- men de flesta verkar bara intresserade av sänkfjädrar för att det "ser bra ut", och kör på alldeles för hårda stötdämpare, som i själva verket ger SÄMRE väghållning och komfort på dåliga vägar... Och stora fälgar med billiga, dåliga däck?

Hur bra är den kombon? Ser bra ut, men vidrig komfort och dassig väghållning på vanliga vägar? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.