AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.867

Köp av M5 e39 eller M3 e46?

Sida 3 av 4
Okej, låter ju inte farligt i kostnader alls iaf i ditt exempel :)

Ok, jag kollade inte antal firmor, såg bara 7 ägare + import.

Nej självklart är det inte alltid så, var väl dumt av mig att skriva så kanske hehe :) Jag har köpt en bil där det i annonsen stod "antagligen billigast på blocket" ^^

Du vill inte ge ett riktpris på ungefär vad du skulle vilja ha för den, ifall du är säker på att du vill sälja den? Kan ju vara intressant iaf :) Du kan maila ifall du inte vill att andra ska se. mailadressen är: adam-960SNABELAhotmail.com
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Nää helt ärligt så älskar jag denna bil men vill prova något annat, därför jag velar om jag vill sälja eller inte :)

Drygt ett år har den varit i Tyskland

Säg du istället vad du hade tänkt dig för pris eller max du hade kunna tänka dig, så säger jag ifall du ligger där i kring. Du kan ju typ skriva 50-90k så vet man ungefär hurdan m5a du är sugen på :)

Men du startade ju tråden med 100k så jag gissar att ditt "sista pris" är 100-130k?

/Johan
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kyro33 du har pm
Okej. Kan förstå att det är jobbigt att välja^^

Ja helst vill jag lägga runt 100k eller mindre, men kan ge mer för "rätt" exemplar om det skulle vara så också. Men har svårt att se att jag skulle ge över 130k iaf
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Hehe du låter som mig när jag sökte bil.
För att dra en lång historia kort så hade jag först en budget på 90k för en e36 m3. Efter lite sökande blev jag sugen på e39 men fortfarande låg budgeten "bara" på 120k. Mer sökande på blocket så höjdes den till 160k :) Nå det slutade ju inte där, började söka efter -01 och nyare och sökte hur många som tillverkats av -02 och -03 så då ville jag bara ha en av den nyare modellen och budgeten höjdes ju igen. Efter 3st M5or som jag tittat på så blev jag ägare av denna och ångrar absolut inte att jag la ut mer pengar.
Antingen har jag tjänat på det eller så hade det kunna gå lika bra med en billig, det lär jag aldrig få veta :)

Att tänka på är att detta var för drygt 2 år sen. Då merparten av 99-00 låg över 130k. 169k kostade den första M5an jag tittade på, en 00a.
Fanns även en 03a ute för 285000 kr :) men så mkt ville jag inte ge haha.
Har kört både m5 och m3, min uppskattning är att när du kör en m3a på 1,2-1,3 så går m5an istället på 1,6-1,7.
M5 är även lite dyrare i reparation/service.
M3an har dock lite mer värdeförlust att vänta...

Skulle vilja gissa på att med värdeförlusten borträknad så är m5an dyrast, om du räknar med värdeförlust så är nog ägandekostnaderna ganska så lika.

Tycker även att dessa 2 bilar är väääldigt olika, känns konstigt att välja mellan dom :)

m5an är ett autobahn-lok som klarar kurvor - m3an är en kurvsmiskar som klarar av att vara autobahn-lok :)

Om du t.ex. överväger att prova köra bana med bilen så välj m3an.
Är du istället ute efter att lasta in 3 polare och åka ut på fredagskvällen och köra ifrån chippade volvo turbo, välj m5an.

Måste även tillägga att jag håller med föregående talare om att det LÖNAR sig att betala några 10tusen extra för att få en FIN bil. I 99% av fallen då en bil säljs för 20k under alla andra liknande bilar så beror det på att den kommer behöva reparationer för 40k närmaste månaderna...
ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Är du en M3 E46 försäljare Svensson? opartisk? haha
Kyro om det var över 2 år sedan så får man väl anta att M5 e39 inte bör sjunka speciellt mycket i värde i framtiden om man behåller den i samma skick? M3 däremot känns som de kommer rasa i pris lite mer.

Jo med tanke på min körstil lutar det mer åt M5. Men det hade varit ruskigt skoj med en M3 och testa bankörning osv, fast det får nog bli någon gång i framtiden :)

Jag tror åxå det är bättre att köpa en som är bra än en billig!
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Mt: M5an har fått sitt prisras för typ ett år sedan så det borde inte sjunka så mycket nåmer tycker man. Jag köpte i fel tidpunkt om man tänker prismässigt :)

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag gick från M5e39-2003 till M3 Cab 2006
Janne, ne opartisk kan jag nog knappast kalla mig då jag äger en e46 m3 och är hur nöjd som helst :D

MEN jag har även kört en del m5 e39... och man kan inte riktigt jämföra dom bilarna då dom är väldigt olika. Handlar helt enkelt vad du är ute efter som köpare.
Har kollat upp lite M5or ute på blocket, och det verkar som de byter ägare väldigt ofta tycker jag, man kan fråga sig varför?? Kyro din bil bil verkar inte alls ha mer ägare än någon annan M5 på blocket får jag säga nu i efterhand ;)

Har du funderat mer på om du vill sälja den eller inte, eller ifall du bara vill göra det om du får ett riktigt bra bud på bilen?
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Jaadå sälja kan jag och stor del utgör hur prisbilden ser ut :)
Annars behåller jag den eftersom den största orsaken jag "vill" sälja är pga jag är sugen på att prova lite annat :)

Nya däck ska inhandlas.
Och Återbehandling på lackskyddet inkl polering är bokat 29 maj.

Utan nya däck och polering så blir det ju lite billigare.
Men alltid kul å få en fräsch bil :)
Är lite svårt att bedöma pris och jämföra då de är väldigt olika i skick/historik osv. Men i nuläget ligger budgeten på 130tkr.
Vad skulle du acceptera eller åtminstone tycka vara rimligt värde på din bil då? du har min email ifall du inte vill vara offentlig med det..
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Under 150k kommer jag inte gå detta år om jag inte hamnar i någon slags ekonomisk kris :)
Då behåller jag bilen istället och kör ett år till eller mer.

/Johan
Okej jag förstår. Återkommer om jag skulle ändra mig! ;)
Bianca är du nöjd med bytet då? :)

Har kollat runt en del mer, och konstaterat att budgeten får höjas ca 10´000kr till så den är uppe i runt 140´000kr nu...

Är fortfarande liiiite kluven på vad man egentligen ska ha för bil, även om e39 känns väldigt rätt. Älskar verkligen utseendet och komforten, men om en M3 som har vassare köregenskaper dessutom är lite billigare att äga så är ju även det ett alternativ. Andra bilar som skulle kunna vara intressanta är 335 och vissa Audi, men det känns som att de har stort prisras framför sig, och blir dyrare på sikt. Håller ni med om det?

Vill gärna höra fler berätta om vad ni tycker om era M-bilar och liknande :)
Pu
38
Pugge_

320i e90
Jag har visserligen inte kört en M3 e46, men jag äger en M5 e39, och den är helt underbar, har aldrig vart så kär i en bil som den, men tyvärr så är den rätt dyr, både reparationer, service samt att äga... Men det är absolut en bil värd att lägga pengarna på.
Ibland när jag inte är ute och kör så kommer jag på mig själv sitta och fantisera om v8ans ljud :P
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

MT_ADAM

*Mer än nöjd*

Iofs 2 helt olika biltyper...lite fel att jämföra dom båda,tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.