AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.865

Köp av M5 e39 eller M3 e46?

Sida 1 av 4
Tjena!

Tänkte börja planera redan nu på sommarbil ifall omständigheterna skulle tillåta ett sådant köp... Jag har alltid varit väldigt fascinerad utan M5, och skulle gärna vilja ha en blå -01 eller nyare. Men hur är de jämförelsevis mot M3? Det kanske är ett smartare val? Då tänker jag främst på:

*Köregenskaper
*Ägandekostnade
*Kvalitet

Kan man räkna med att få en fin M5 till sommaren för 100tkr?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tror helt klart du kan hitta en fin för 100k , men då får det kansle bli en 99-00 . En polare köpte en välskött sådan i våras för en liten bit över 100:)

E39 kvalitetsmässigt, är en riktigt bra bil, superbekväma!!
M5an dessutom är ett monster!!

Det är nog lättare o köra m3an snålt, men den är ju inte billig o köra ändå, m5 dricker sannolikt mer, under liter kommer du nog inte

Försäkringen är relativt samma i allafall för mig

M5 är mer bang for the buck om du frågar mig :)
Okej isf får jag väl hosta upp lite mer, inte jätte påläst nu då jag inte kan köpa sådan bil än, men hört att man ska akta sig för 99-00... Men de bör ju sjunka lite till i värde? :)

Jo jag har en 540 e39 nu och tycker den verkar bra (dock inte ägt den så länge, och finns lite att göra på den). Kvaliteten har jag svårt att uttala mig om då jag tycker rätt mycket grejer inte fungerar optimalt, men det är ju en gammal bil och tror inte någon annan skulle klara sig bättre heller. Förresten hur tycker ni sportstolarna funkar under långfärder?

Okej tänkte nästan det, M5 är ju riktigt tung också vilket säkert bidrar en del till hög förbrukning.
1,2l/mil Snitta jag med m5an. Har iofs en ganska lätt gasfot så men räkna med minst 1.2-1,5L/mil
MT-ADAM: Inte behöver du akta dig för -99 och -00. Antar att du läst att dessa modeller har problem med Vanos? Och att dom drar mer olja?

Problemet ligger i att 99 samt 00 saknar backventil till vanosväxellådan. Detta resulterar i att ett rassel just vid uppstart (tills oljetrycket kommer) Detta åtgärdades from 01. Men det är alltså inget "fel" på de tidigare modellerna.

På de senare modellerna sitter det också andra oljeringar på kolvarna vilket gör att oljeförbrukningen minskar något.

Tror du får lättare att hitta en bil om du även inkluderar de tidiga modellerna.

Men givetvis måste bilen kollas noga avsende vanosrassel och annat. Men det gäller för samtliga årsmodeller!
Jag TROR att det kan bli köpläge när det gäller E46 framöver, E39 har väl redan haft "det stora raset" prismässigt. Jag tror att en fin/välvårdad E46 kommer gå för kring de 150" i vår/sommar. Jag hade en E46 M3 Cab på G (-03 rätt snik, 10000 mil, fint skick om än inte perfekt), som jag bjöd 165" för. Först fick jag kalla handen men efter en månad så återkom han och accepterade. Men då tackade jag nej, lugnar mig ett tag till, för priserna kommer inte stiga den saken är säker...
sebastiannor: ok, 1,2 är ju inte så farligt. Jag ligger på runt 1,1 med 540 nu tror jag.

wannabedivers: Joo hittar man en välskött till rätt pris kanske det kan vara ett alternativ, annars känner jag nog mer för en nyare ändå.

Dawwe: Okej.

Kan man räkna med att en M3 kan kräva renovering/ mer service då den känns lite mer "race" än en M5?
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag köpte en -99 m5 i juni förra året som då hade gått 15k mil (nu strax över 17k) och har endast behövt byta en magnetventil för 5k. annars har den pinnat på utan några som helst problem, den drar en del olja (som sig bör:) men det har nog med att göra med min körstil.. jag snittar 1,6-7l/mil sen inköp.

jag kör till och från jobbet i stockholms rusningstrafik, lite nöjeskörning och för att handla osv, kortare sträckor helt enkelt men ingen vinterkörning.

eftersom det är min första bil och bilintresset är större än plånboken så bytte jag samtliga bussningar med leder, dämpare, fjädringar osv vid köp. jag gjorde också en insp2 inkl diffolja och olja till låda och lite annat så något klonkande eller oljud har jag sluppit.

som med alla andra bilar så är god historik och "korrekt" körstil A & O om man vill att skiten ska hålla ihop.

Kolla rost i nedre dörrkanter och att bromsarna är schyssta. skivor är inte billiga..

gå på skicket(!) och inte mil eller årgång är mitt tips. har hört och läst om folk som har 01or som strular mer än min 99a.
Tror du får det mycket svårt att hitta en riktigt fin -01 eller -02 M5 för 100´

Jag snittar förövrigt 1,4 l/mil på min M5.

Vad det gäller servicekostnad över tid så tror jag M5an är dyrare. Den har helt enkelt fler tändstift/tändspolar/LMM/CPS, rymmer mer olja mm..

Att det skulle vara mer renovering av en M3 betvivlar jag.. Min känsla är att M3 och M5 är ganska likvärdiga vad det gäller fel och brister på motor, framvagn samt bakvagn.
Jag sålde min svensksålda M3 E46 Coup'e -03 för ett par veckor sedan för 176k.
Väldigt fräsch och nästintill fullutrustad, dock med dryga 13k mil på nacken.
Tog 2 månader att bli av med den, så det råder inget högtryck efter M3:or nu, speciellt inte på hösten.
Visst har priserna sjunkit rätt ordentligt senaste året, men jag tror ändå att man får räkna med minst 150k för en fin faceliftad M3 E46 till våren. Säkert lite mer t o m.

Varmt rekommenderad bil dock.
Körde 4.000 mil på mindre än 2 år. Många långresor. Fina grejer. ))

(oOO \ (||||)(||||) / OOo)
Ja jag har också fått uppfattningen att ägarna och papper är viktigare än miltalet.

Okej lutar nog fortfarande åt M5 då :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är 2 bilar med helt olika egenskaper så det handlar om vilket man trivs bäst med.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Hej igen! Har fortfarande kvar min 540, men kollar på blocket dagligen då jag är sugen på en finare bil med bättre drag :) Är mest M5 som jag tittar på.

Om man köper en och behåller i lika fint skick, tror ni att man inte förlorar allt för mycket pengar på den isf? Min 540 är nästan lika billig som min gamla 850 (850 av fel fabrikat, bör tilläggas..). Men en M5 kanske kräver betydligt mer underhåll och dyrare delar?

Finns ju kompressorkit annars, men det är väl nästan lite onödigt att skaffa till en 540 -97? Verkar ju vara svårt att få det under 50tkr dessutom...
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De mesta är dyrare till m5, kolla bara försäkringen så kanske du kikar på annat än Bmw M:)
Ja försäkringen är ju inte så kul, betalar redan nu nästan 1000kr/mån vilket inte är speciellt roligt.. :/
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Du får nog dubbla den månadskostnaden på en m5:( Om du nu inte är kring 40 med alla rätta uppgifter för att de ska bli ett hyffsat pris!
Auch, det låter inte trevligt! Om man skulle kompressormata en 540 istället då? Håller det för en motor som snart rullat 30k mil om man kör med vett i skallen? Det kanske dyker upp begagnade kit ibland, annars får man väl nästan lägga 50k?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag körde med ett kompressor kit på en 328 e36 för typ 6 år sen! Visst du kommer undan försäkringskostnaden, men de är nog de enda i princip du "tjänar" på att trimma istället för att köpa en m5 t.ex! Tänk på att man kör olagligt om du installerar ett komp.kit! Kanske går att besikta om besiktningspersonalen är både blind och döv:) Eller mutade:) Ta ett reg.nr och kolla upp vad en m5:a kostar för dig.. de kan skilja 10tusentals kronor på årskostnaden mellan olika försäkringsbolag! Mitt kitt(stylingkompaniet) kostade 48 har jag för mig och de var helt omöjligt att besikta med den! Skulle jag kunnat gå bak i tiden så hade jag köpt en m3 e36 alla gånger istället för att trimma 328:an!
Okej, jag har hört att man kan plocka av remmen bara, dock inte forskat nått mer om det...

Kollade nyss på Compricer, årskostnaden på helförsäkring låg på 85 372 kr på Salus Ansvar som var det enda som gav svar... O_O
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
När man ska försäkra en bil som en M5 tex, funkar det inte att vara bekväm. Måste ringa runt till precis alla f-bolag man kan komma på. Jag har haft Aktsam på mina senaste bilar, men på nuvarande M5an blev Dina försäkringar Mälardalen billigast. Jag ringde lätt till 15+ bolag innan jag hittade den.
Ja det får man nog göra! Så man kan byta försäkring efter att man skaffar någon när man kör hem bilen, eller bör man ha kollat det innan så det blir rätt direkt?

Det finns ingen som sitter å klämmer på ett kompressorkit där hemma? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.